Vječni sindikalist trebao u mirovinu, HŽ Cargo mu dao ugovor na još tri godine

Foto: Goran Stanzl PIXSELL

PROBLEMI s poslovanjem HŽ Carga, državnog prijevoznika željezničkog tereta, nisu novost. Otkako je tržište željezničkog teretnog prijevoza liberalizirano ulaskom u EU, polako se oporavlja. No to ne znači da dotadašnji monopolist HŽ Cargo dobro posluje. Dok cijelo tržište raste, državna kompanija bilježi pad tržišnog udjela i gomila gubitke.

Jedan od razloga zbog kojih državni gubitaš (jedan od brojnih) propada dok privatne kompanije ostvaruju dobre poslovne rezultate zasigurno je kadrovska politika. HŽ Cargo boluje od iste bolesti kao i ostale državne kompanije i institucije - i ondje se zapošljava i unaprjeđuje po ključu podobnosti umjesto sposobnosti.

Podsjetimo, HŽ Cargo je u prosincu 2022. dobio 1.28 milijardi kuna državnih poticaja. Krajem 2021. bio je prisiljen prodavati vagone u staro željezo iako je prethodnih godina dobio 1.7 milijardi kuna državnih poticaja.

Trebao u mirovinu, dali mu da radi još 3 godine

Index je nedavno doznao kako funkcionira kadrovska politika HŽ Carga. Dobili smo informaciju da je Uprava odlukom od 19. prosinca prošle godine predsjedniku Sindikata strojovođa produljila ugovor o radu iako je dotični za nekoliko dana (23. prosinca) trebao navršiti 65 godina.

Radi se o Nenadu Mrganu, zaposlenom na radnom mjestu Kontrolor sustava upravljanja vuče i održavanja lokomotiva, koji je dugogodišnji predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske. Mrgan je u sindikatu od njegovog osnutka 1989., a vodi ga od 1992. godine.

Na upit o razlozima takve odluke, u HŽ Cargu nisu htjeli odgovoriti, ali su poslali dokument "Odluka o produljenju radnog odnosa sklapanjem ugovora o radu na određeno vrijeme", koji je potpisao direktor Dragan Marčinko.

"Odobrava se produljenje radnog odnosa nakon navršenih 65 godina života za radnika Nenada Mrgana...", stoji u odluci. Ugovor će biti produljen na tri godine te će Mrgan u mirovinu otići sa 68 godina. Odluku su ovako obrazložili - "radi potrebe poslodavca", a donesena je na sjednici Uprave.

Na ostala pitanja iz HŽ Carga nisu odgovorili pravdajući se da se po Zakonu o pristupu informacijama "ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa...".

Nagla promjena mišljenja

Prilično je čudno što se Nenad Mrgan toliko grčevito drži za posao s navršenih 65 godina jer je u prošlim nastupima bio kritičan prema loše provođenoj kadrovskoj politici u HŽ-u. Na pitanje o ulozi rukovodećeg kadra za vrijeme Jugoslavije, u jednom je intervjuu odgovorio: "Veliki problem su predstavljali upravo ljudi koji su vodili sustave, ne govorim o glavnim direktorima, nego ovima na terenu koji su sve bili stariji ljudi."

"Onda se dogodio Domovinski rat – i opet imamo one koji su na čudne načine završili visoke škole, one koji su kupili diplomu i onda takvi dolaze popovati mladim, školovanim ljudima kroz redovno stečena obrazovanja, kvalitetnim ljudima. Kako nisu bili stranački podobni i nisu se htjeli pokoriti neznalicama nikada nisu mogli napredovati u poslu", rekao je u istom intervjuu iz 2017. za portal radnickaprava.org.

Mrgan se često pojavljuje u medijima, a jedan od njegovih zapaženijih nastupa bio je u rujnu 2022. nakon sudara vlakova u naselju Rajić između Novske i Okučana. Tri osobe izgubile su život u toj nesreći, a među njima i jedan strojovođa.

Nenad Mrgan tada je propitkivao uzroke nesreće, a insinuirao je da je problem možda bio u dobi strojovođe. "Znamo da se radi o čovjeku starije dobi, koji je dobio otkaz u prethodnoj firmi, znamo da je izgubio zdravstvenu sposobnost drugostupanjske komisije da ne može upravljati vlakom, kasnije je on tu dozvolu negdje ishodio. A to je ono na što želimo upozoriti da veliki broj strojovođa kod određenih privatnih prijevoznika radi iz mirovine i rade nakon toga što su izgubili zdravstvenu sposobnost", rekao je na konferenciji za medije Sindikata strojovođa Hrvatske nekoliko dana nakon same nesreće.

Rezultati istrage te nesreće trebali su biti objavljeni na internetskoj stranici Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, ali do danas nema nikakvih dodatnih dokumenata i istraga je još otvorena.

Direktor HŽ Carga je nekad radio za konkurenciju

Legitimno je postaviti pitanje o svrsi produljenja radnog odnosa u HŽ Cargu tri godine nakon dobi za odlazak u mirovinu. Ako je Mrgan često sam u prošlosti navodio visoku životnu dob kao otegotnu okolnost za obavljanje određenih poslova, zašto i on sam ne želi u mirovinu?

Direktor HŽ Carga Dragan Marčinko, koji je potpisao odluku, na čelo kompanije došao je 2020. Prije toga bio je u ENNA grupi, tvrtki koja upravlja PPD-om, Lukom Ploče i bavi se željezničkim teretnim prijevozom, a zatim na čelu Petrokemije. Treba znati da je PPD Pavla Vujnovca, koji je dio ENNA grupe, skupa s Inom 2018. postao većinski vlasnik Petrokemije.

Zanimljiva okolnost je to što Dragan Marčinko kao direktor pokušava spasiti HŽ Cargo, kojem su konkurencija ENNA Transporti, dio ENNA grupe u kojoj je prije nekoliko godina bio zaposlen.

Jedno je sigurno - HŽ Cargo će uskoro dobiti novu državnu subvenciju

Prema svemu sudeći, HŽ Cargo će trebati novu državnu subvenciju, i to uskoro. S obzirom na to da istu djelatnost obavljaju privatne kompanije otkako je tržište liberalizirano ulaskom u EU, i to bez ikakvih državnih poticaja, nije nimalo jasno koje bi moglo biti opravdanje za bacanje stotina milijuna kuna na HŽ Cargo (nova subvencija će biti u eurima).

Subvencionira se tvrtku koja godinama gubi tržišni udio i generira sve veće gubitke, i to nakon što se vidi i na koji način se kadrovira u toj državnoj kompaniji. Ne treba isključiti ni mogućnost da nitko ne želi obavljati Mrganov posao, ali da je tako, ne sumnjamo da bi nam to iz HŽ Carga i rekli.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.