Foto: Daver Puklavec/ Pixsell, Uber
TAKSI tržište se prema prijedlogu novog zakona o cestovnom prijevozu dodatno liberalizira, prijevoz će se moći naručiti i preko aplikacije, ukida se ograničavanje broja taksi dozvola, a cijenu usluga prijevoznici će određivati sami, doznaje se iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.
Za komentar smo pitali Uber, kompaniju koja je posljednjih godina svojom aplikacijom napravila velike promjene na domaćem tržištu cestovnog prijevoza. No pod optužbama da posluju nelegalno njih od početka napadaju taksisti koji su se osjetili ugroženi dolaskom jeftinijeg i dostupnijeg Ubera.
Nisu vidjeli cijeli zakon
Novi zakon bi trebao odrediti pravila igre u budućnosti. Iz Ubera kažu kako još nisu vidjeli kompletni prijedlog pa su i mogućnosti komentiranja znatno sužene.
"Načini na koje se ljudi kreću gradom mijenjaju se diljem svijeta i zato se nadamo da će vlasti prepoznati potrebu za regulativom koja će koristiti hrvatskim građanima, gradovima i gospodarstvu. Prijedlog novog Zakona o cestovnom prometu još nismo vidjeli te ćemo ga detaljno moći komentirati kada ga pročitamo, no pozdravljamo dosadašnje napore ka uređenju tržišta prijevoza osobnim automobilom", kazali su nam iz Ubera.
Uber je još ranije u sklopu rada radne skupine Ministarstvu prezentirao prijedlog o tome kako je važno da nova regulativa uvede posebnu kategoriju za predugovoreni prijevoz putnika koja će omogućiti korištenje novih tehnologija na tržištu prijevoza, što je i u skladu s preporukama Europske komisije. Također, naglasili su zašto je potrebno da se ukine dvostruko licenciranje, na razini države i gradova.
No kakav će konačni zakon biti, tek će se vidjeti. Ovo je tek prijedlog koji ide u javnu raspravu, a sasvim je sigurno da će biti mnogo reakcija.
Cammeo najavio širenje na cijelu Hrvatsku
Cammeo Grupa također se oglasila priopćenjem koje u nastavku prenosimo u cijelosti:
"Prijevoz treba biti dostupan kao voda. Upravo pod tim motom Cammeo Grupa prvu taksi vožnju je odradila sada već davne 2006. godine. Svojim dolaskom, prvo na riječko a nekoliko godina kasnije i na zagrebačko tržište, započeli smo proces liberalizacije autotaksi djelatnosti, kao i veće profesionalizacije ovog zanimanja. Od prvog dana do danas zagovarali smo slobodno i otvoreno tržište na kojem bi se konkurenti natjecali kvalitetom usluge, a ne privilegiranim položajem (da se dopušta nezakonit rad ili pak da se nekome daje pravo ekskluzivnosti).
U Hrvatskoj se od 2006. godine do danas stvorila potreba za autotaksi uslugama; građani su stekli naviku korištenja taksija, a broj dolazaka stranih gostiju je u stalnom rastu. Sve to je rezultiralo daleko većom potražnjom uređenog taksi tržišta, no što je postojeća ponuda. Na takvu situaciju upozoravali smo od 2013. godine te nas raduju prijedlozi koji ide u smjeru povećanja sigurnosnih standarda i povećanja radnih mjesta. Prema našim procijenama - model otvorenog tržišta stvorit će gotovo 5000 radnih mjesta u godinu do dvije!
Pozitivna reforma zakona koji uređuje taksi prijevoz je nužna što prije te se nadamo da će zakon biti donesen u najkraćem mogućem roku. Ipak, s obzirom da još uvijek ove informacije nisu uobličene u konkretan Nacrt zakona, kao i da još uvijek cjelokupan tekst nije javan, nismo u mogućnosti detaljno u potankosti analizirati novi prijedlog.
Osim u velikim gradovima, Cammeo Grupa danas zapošljava i nudi taksi prijevoz i u manjim sredinama - poput Vinkovaca, Čakovca, Vukovara, Koprivnice.. a nakon stupanja novog, liberalnog zakona na snagu - planiramo ponuditi prijevoz u svim gradovima i regijama Hrvatske!", stoji u priopćenju koje potpisuje Marko Župa, savjetnik za medije.
Udruženje taksista: Europska praska treba se uvesti i u RH
Udruženja davatelja taksi usluga pri HGK poduprlo je u priopćenju predstavljene smjernice novog zakona, izražavajući zadovoljstvo što je ta tema došla na dnevni red nakon što su godinama poduzetnici i taksi prijevoznici upozoravali na sve manjkavosti zakona.
"Povećanje sigurnosnih standarda, određivanje starosti automobila i dobi vozača te smanjivanje administrativnog opterećenja za poduzetnike u ovoj djelatnosti je reformska mjera koju ćemo uvijek poduprijeti kao i olakšavanje pristupa u djelatnost za nove poduzetnike smanjivanjem cijene ponajprije nižom cijenom izdavanja autotaksi dozvola. Prijedlog ide i u smjeru liberalizacije taksi tržišta i ukidanja ograničenja broja dozvola", ističu iz Udruženja.
Prenose i projekcije da će takav model otvoriti tisuće radnih mjesta te gotovo utrostručiti porezna davanja branše.
"Taksi u cijeloj Europi cijenu usluge određuje prema taksimetru kojeg baždari (provjerava) neovisno tijelo. Stoga smo mišljenja da bi se europska praksa trebala primijeniti i u Hrvatskoj", izjava je predsjednika Udruženja davatelja taksi usluga Petra Dragića.
U Udruženju taksista HGK nadaju se da će novi prijedlog zakona, budući da su predstavljene tek smjernice, biti predstavljen i donesen u najkraćemu mogućem roku.
"Sektor prometa je prošle godine sudjelovao šest posto u hrvatskome BDP-u, a naše članice su već godinama ograničavane u poslovanju, rastu i razvoju", rekao je Dragić i dodao da su, pak, s druge strane, prošle dvije godine suočeni s nelegalnom konkurencijom koja je u tom razdoblju postala tržišni lider unatoč poslovanju koje su pravosudne institucije ocijenile nezakonitim.
"Nadamo se da će se kroz postupak javnog savjetovanja i saborske rasprave ove zasad pozitivne smjernice poboljšati te da će se ispraviti oni nedostatci predloženog zakona za koje struka utvrdi da su štetni", istaknuo je Dragić.
Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz Uber, instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: uber.
Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.