Transkripti iz kontrolnog tornja aviona Ryanaira otetog 2021.: "Bomba? Odakle ti to?"

Foto: EPA

NEGDJE između 9:50 i 10 sati 23. svibnja 2021. dvojica muškaraca ušla su u centar za kontrolu zračnog prometa u Minsku. Došli su tamo kako bi prenijeli poruku: bomba je na letu Ryanaira 4978 iz Atene za Vilnius, koji će uskoro letjeti kroz bjeloruski zračni prostor.

To je bila laž.

Prijetnja bombom potaknula je pilote da slijede obvezne sigurnosne protokole i slete Boeingom 737-800 u Minsk. Kad su se spustili na tlo, dvoje putnika, oporbeni novinar Roman Protaševič i njegova ruska djevojka Sofia Sapega, uhićeni su.

Incident je izazvao međunarodni bijes i doveo do toga da je EU uvela sankcije Bjelorusiji. Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen nazvala je to "nečuvenim i nezakonitim ponašanjem", dok je poljski premijer Mateusz Morawiecki nazvao incident "činom državnog terorizma bez presedana" koji nije mogao proći nekažnjeno.

Agencija UN-a za zrakoplovstvo, Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), odgovorila je pokretanjem istrage, utvrdivši u siječnju ove godine da je prijetnja bombom bila "namjerno lažirana". Zatim je proširila istragu u svjetlu nekih novih informacija.

Što se dogodilo tog dana

Među tim novim informacijama bilo je i svjedočenje kontrolora zračnog prometa iz Minska koji je pilota Ryanaira vodio kroz let do bjeloruske prijestolnice te snimka razgovora s pilotom koju je snimio. Izvješće, do kojeg je došao Politico, do najsitnijih detalja opisuje što se dogodilo tog dana, upućujući na umiješanost bjeloruskih dužnosnika.

U razgovoru s UN-ovom agencijom kontrolor, čije ime nije navedeno, prisjeća se da su dvojica muškaraca ušla u kontrolni centar Minska otprilike pola sata nakon što je on započeo svoju smjenu te nedjelje.

Identificirao je jednog od njih kao Leonida Churoa, glavnog direktora Belaeronavigatsia, pružatelja usluga zračne navigacije u zemlji. Drugi je, sumnjao je, radio za bjeloruske sigurnosne službe KGB.

Dvojica su muškaraca prišla dežurnom nadzorniku, koji je zatim obavijestio kontrolora i još jednog kolegu o putničkom zrakoplovu Ryanaira koji je iz Ukrajine trebao ući u bjeloruski zračni prostor.

Nadzornik je spomenuo navodnu prijetnju bombom na letu te da bi zrakoplov trebalo preusmjeriti, ali je rekao kontroloru da obavijesti kontrolni centar u Lavovu u susjednoj Ukrajini.

U međuvremenu, gomila e-mailova poslana je u europske zračne luke, od Sofije do Bukurešta, Atene i Minska. Svaki je nosio istu poruku, tvrdeći da dolazi od "Hamasovih vojnika" i upozoravajući na bombu koja će eksplodirati iznad Vilniusa ako se zahtjevi ne ispune. Hamas, teroristička skupina, zanijekala je umiješanost.

Korak po korak

Kontrolor zračnog prometa izvadio je mobitel kako bi snimio razgovor s pilotom Ryanaira, rekao je, jer se bojao da bi uobičajene snimke kontrole zračnog prometa mogle biti uništene.

Snimka ne bilježi samo njegov razgovor s pilotom, već i komentare nadzornika i osumnjičenog pripadnika bjeloruskih sigurnosnih službi dok su ga navodili što da kaže tijekom 39-minutnog razgovora s pilotom.

Transkript, koji je vidio Politico, pokazuje da je kontrolor uvježbavao poruku koju je trebao prenijeti pilotima na letu 4978.

"Imamo informacije od specijalnih službi da imate bombu na avionu. Ta bi se bomba mogla aktivirati iznad Vilniusa", rekao je pilotu Ryanaira.

"Recite 'iz sigurnosnih razloga'", rekao je nadzornik kontroloru prije nego što je kontaktirao pilote. Pilotu je bilo sumnjivo što mu je rekao kontrolor pa je tražio više informacija. "Bomba... prijeteća poruka, odakle je došla? Odakle ti informacija o tome?", pitao je.

Osumnjičeni službenik KGB-a i nadzornik zatim su počeli kontroloru govoriti što da kaže. Nakon rasprave između trojice muškaraca u kontrolnom tornju, kontroloru je rečeno da kaže Ryanairu da prijetnja dolazi iz e-maila koji je zračna luka proslijedila u kontrolnu sobu. Pravo podrijetlo e-maila nije jasno. Izvješće ICAO-a kaže da e-mail Minsku nije poslan sve dok se zrakoplov nije već počeo spuštati u zračnu luku.

Drama u kontrolnom tornju

Pilot Ryanaira tražio je više informacija o mailu prije nego što je upitao kako bi trebao preusmjeriti zrakoplov.

"Pa reci mi, što da kažem?", pita kontrolor dvojicu muškaraca.

Na kraju je pilot upitao: "Moram vas pitati nešto, koji je kod prijetnje... je li zelen, žut ili crven?"

Neidentificirani muškarac kaže: "Pa neka bude crveno, ono crveno".

Dok je pilot Ryanaira vagao svoj sljedeći potez, transkript pokazuje rasprave u kontrolnom centru dok se zrakoplov spremao prijeći granicu Bjelorusije i ući u zračni prostor Litve.

Osumnjičeni agent službe sigurnosti rekao je: "Da, [ime nije navedeno]. Još nije donio [odluku], ima još par minuta do izlaska iz naše zone ... blizu je državne granice. Pa da, pilot pita koja je boja, žuta ili crvena. Kontrolor kaže crveno. Pilot zasad donosi odluku... dobro... dobro... pa moguće da posada Ryanaira namjerno gubi vrijeme, tko zna".

Ali na kraju je pilot prihvatio ono što je kontrolni toranj u Minsku govorio. Poslao je poziv upomoć i skrenuo prema zračnoj luci Minsk.

Što se dogodilo nakon slijetanja?

Nakon slijetanja postalo je jasno da to nije bila normalna diverzija.

Ryanair je nazvao vlasti u Minsku 12 puta u dva sata prije i nakon slijetanja zrakoplova kako bi pokušao dobiti više informacija o prijetnji, uključujući traženje kopije e-maila (koja nije dostavljena).

Na kraju su bjeloruske vlasti dopustile posadi i putnicima da se vrate u avion i nastave let. Prije polijetanja, kabinsko osoblje izvršilo je popis putnika i ustanovilo da ih je pet nestalo. Osoblje zračne luke u Minsku posadi Ryanaira nije dalo nikakvo objašnjenje i zrakoplov je poletio bez  tih pet putnika. Među njima su bili bjeloruski novinar Protaševič i njegova djevojka Ruskinja.

Izvješće ne identificira preostala tri putnika - osim što se kaže da su od petorice tri bili Bjelorusi, jedan Rus i jedan Grk - ali šef Ryanaira Michael O'Leary rekao je odmah da vjeruje je riječ o agentima bjeloruskog KGB-a koji su se za novinarom ukrcali u zrakoplov.

Politico piše da ICAO nije dobio veliku pomoć bjeloruskih vlasti tijekom istrage. Istražiteljima je dano vrlo malo snimaka putnika koji silaze s leta. Bjeloruske vlasti su rekle da je to zato što se video arhiva čuva samo 30 dana.

Ali videosnimke koje su snimili putnici pokazuju čovjeka koji je bio prisutan na rampi dok su se putnici iskrcavali. Kontrolor zračnog prometa identificirao ga je kao osumnjičenog časnika KGB-a.

Drugi transkript

Drugi transkript, uključen u izvješće ICAO-a do kojeg je došao Politico, sadrži razgovor između zamjenika generalnog direktora Belaeronavigatsia, dežurnog nadzornika i kontrolora, tjedan dana nakon prisilnog slijetanja. U njemu zamjenik dvojicu zaposlenika potiče da "prilagode" svoja izvješća o incidentu.

ICAO je na kraju utvrdio da je bjelorusko preusmjeravanje bilo "čin nezakonitog uplitanja", da je bilo namjerno lažirano i da je ugrozilo sigurnost leta Ryanaira.

Bjeloruski dužnosnici odbacili su izvješće.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.