EUROPSKA komisija je prije par dana objavila preliminarne brojke koje se odnose na smrtne slučajeve u prometu u 2020. godini.
Procjenjuje se da je u prometnim nesrećama prošle godine u 27 članica Europske unije smrtno stradalo 18.800 ljudi, što je dosad neviđeni godišnji pad od 17 posto u odnosu na 2019. To znači da je gotovo 4000 manje ljudi izgubilo život na cestama EU u 2020. u odnosu na 2019. Manji opseg prometa, kao rezultat pandemije korone, imao je jasan, iako nemjerljiv utjecaj na broj smrtnih slučajeva na cestama.
Cilj Europske komisije još nije ostvaren
"S gotovo 4000 manje smrtnih slučajeva na cestama EU u 2020. u odnosu na 2019., naše ceste ostaju najsigurnije na svijetu. Ipak, stojimo iza vašeg cilja u posljednjem desetljeću i potrebna je zajednička akcija kako bi se spriječio povratak na razinu prije pandemije. U našoj strategiji ponovili smo svoju predanost provedbi strategije sigurnosti cestovnog prometa EU i smanjenje broja poginulih za sve načine prijevoza blizu nule", rekla je povjerenica Europske komisije za promet Adina Vălean.
Tijekom prethodnog desetljeća, između 2010. i 2020. godine, broj smrtnih slučajeva na cestama u EU smanjio se za 36 posto. To je ipak manje od javno postavljenog cilja EK da se u tom desetljeću broj smanji za pola. Međutim, s 42 smrtna slučaja na cesti na 1 milijun stanovnika, EU ostaje kontinent s najsigurnijim cestama na svijetu. Za usporedbu, svjetski prosjek iznosi više od 180 mrtvih na milijun stanovnika.
Utjecaj pandemije?
Na temelju preliminarnih podataka, 18 država članica zabilježilo je najmanji ikada broj smrtnih slučajeva na cestama u 2020. godini.
Širom EU smrtnosti u prometu je u prosjeku pala za 17 posto u odnosu na 2019. godinu, iako smanjenje nije bilo ujednačeno s najvećim padovima (od 20 posto ili više) koji se javljaju u Belgiji, Bugarskoj, Danskoj, Španjolskoj, Francuskoj, Hrvatskoj, Italiji, Mađarskoj, Malti i Sloveniji. Nasuprot tome, pet država članica (Estonija, Irska, Latvija, Luksemburg i Finska) zabilježile su porast smrtnih slučajeva, iako taj broj u malim zemljama ima tendenciju fluktuacije iz godine u godinu.
Hrvatska napreduje, ali ima još posla
Tijekom duljeg vremenskog slijeda, broj smrtnih slučajeva na europskim cestama opao je za 36 posto između 2010. i 2020.
Samo je Grčka (54 posto) premašila cilj koji je postavila EK, a slijede Hrvatska (44 posto), Španjolska (44 posto), Portugal (43 posto), Italija (42 posto) i Slovenija (42 posto). Ukupno je devet država članica zabilježilo pad od 40 posto ili više, što je dobar rezultat za njih.
Što se tiče brojki za Hrvatsku, kod nas je 2010. čak 99 ljudi poginulo u prometu. U 2019. godini taj broj je bio 73, dok je prošle godine pao na 58 poginulih. Hrvatska je, dakle, značajno smanjila smrtnost na cestama u deset godina, ali je potrebno učiniti još više.
Najsigurnije su ceste i dalje u Švedskoj (18 mrtvih na milijun stanovnika), dok je Rumunjska (85 smrti na milijun) prijavila najvišu stopu smrtnosti na cestama u 2020.