Slovenija uvodi e-Vinjete, a u Hrvatskoj studenti dijele kartice kraj rampe

Foto: Davorin Visnjic/PIXSELL, 123rf

SLOVENIJA krajem iduće godine planira uvesti e-Vinjetu. 

Slovenska vlada prihvatila je prijedlog izmjena Zakona o naplati cestarine, koji uključuje i nadogradnju vinjetskog sustava. 

Podsjetimo, klasična vinjeta u Sloveniji se lijepi na vjetrobransko staklo, dok će se e-Vinjeta moći kupiti na internetu ili korištenjem mobilne aplikacije i u njoj će se povezivati s registarskom oznakom automobila. Onima koji nisu skloni korištenju interneta pomoći će prodavači na benzinskim stanicama koji će umjesto njih unijeti podatke u sustav.

Kontrola će se također izvoditi elektronički pa će vinjete kontrolirati posebne kamere koje će učitavati registarske oznake vozila na autocesti i uspoređivati ih s bazom podataka. S obzirom na to da sustav u početku neće biti povezan s drugim državama, državljani drugih zemalja zbog toga će na odmorištima i prilikom ulaska ili izlaska s autoceste biti kontrolirani kamerom, a odmah i zaustavljeni ako nemaju vinjetu, pišu Računalniške novice.

Neke europske države, poput Mađarske, Slovačke, Bugarske, Rumunjske i Austrije, već koriste e-Vinjete, a u ovom trenutku nije poznato hoće li se u Sloveniji klasične vinjete potpuno povući iz uporabe kao u Mađarskoj ili će se nastaviti koristiti paralelno kao u Austriji. 

e-Vinjete su bolje od klasičnih vinjeta

Prelazak na e-Vinjete znatno olakšava posao svim stranama koje će se koristiti tim sustavom. Naplata je daleko jednostavnija i ide na ruku samim vozačima. Tim sustavom naplate izbjegle bi se gužve i redovi za kupnju vinjeta, kao i usporavanje na kontrolnim punktovima, odnosno na mjestima gdje su prije uvođenja vinjeta bile naplatne kućice.

U Sloveniji će tako u povijest, jasno, otići i lijepljenje pa potom mučno skidanje i struganje vinjeta s vjetrobranskog stakla. Sav navedeni proces zamijenilo bi par klikova mišem na internetu ili par dodira prstom u nekoj aplikaciji na pametnom telefonu.

Proces kupovine e-Vinjete trebao bi biti vrlo jednostavan i intuitivan. Spominje se kratki upitnik u koji se upisuje zemlja i broj registracije vozila te e-mail adresa na koju će potvrda o uplati biti poslana. Način plaćanja također će biti prilagođen današnjici, pa će se tako e-Vinjeta moći kupiti svim vrstama kreditnih kartica. Jedino na što će se posebno trebati obratiti pozornost jest period trajanja vinjete koji će odabirati sam korisnik.

S e-Vinjetom nema zaustavljanja i provjeravanja - sve se radi automatski 

Nakon kupljene e-Vinjete i primljene potvrde o kupnji, moći ćete bezbrižno voziti kroz Sloveniju. Nitko vas neće zaustavljati, provjeravati i sl., već će taj posao odrađivati kamere. U suprotnom, sustav će vas brzo prepoznati i alarmirati policiju.

Jedan korak bliže usvajanju ovog prijedloga zakona u slovenskom parlamentu jest činjenica da bi e-Vinjeta znatno smanjila troškove proizvodnje i distribucije u odnosu na klasičnu vinjetu. Shodno tome, očekuje se i povoljnija cijena elektronske vinjete u odnosu na klasičnu. Jedini problem, pišu Računalniške novice, jest zaštita osobnih podataka koju slovenska vlada obećava riješiti usklađivanjem s europskim pravilima i standardima. 

Gdje je Hrvatska u cijeloj priči?

Hrvatska je jako daleko ne samo od uvođenja e-Vinjeta nego i od običnih vinjeta. U Hrvatskoj se cestarine naplaćuju ili na naplatnim kućicama na kojima rade tisuće ljudi plaćenih novcem poreznih obveznika ili putem ENC uređaja, koji jesu nešto moderniji od standardne naplate na kućicama i omogućavaju nešto brži protok prometa, ali nerijetko na naplatnim kućicama morate ili usporiti ili posve zaustaviti automobil da bi sustav očitao ENC uređaj. 

Stvar se dodatno komplicira u ljetnim, turističkim mjesecima, kada se novcem poreznim obveznika plaćaju i studenti koji dijele kartice za ulazak na autocestu, što znači da uz sve zaposlene u Hrvatskim autocestama moramo plaćati još ljudi kako bi se zbog velikog broja automobila barem donekle ubrzao sustav uzimanja kartica za naplatu cestarina.

Mjesečna vinjeta u Sloveniji košta manje od vožnje Zagreb-Split i nazad

 

Takav preskup i tehnološki zaostao sustav za sobom povlači i podizanje cijena cestarina pa tako put od Zagreba do Splita košta 181 kunu (odnosno 362 kune u oba smjera), dok sedmodnevna vinjeta za vožnju po Sloveniji košta 15 eura, što je otprilike 113 kuna. Mjesečna vinjeta u Sloveniji košta 30 eura, odnosno 226 kuna.

Ukratko trošak puta autocestom od Zagreba do Splita i nazad košta 136 kuna više od mjesečne vinjete u Sloveniji. 

U Slovačkoj godišnja vinjeta iznosi 50 eura, u Rumunjskoj 28 eura, u Češkoj 59 eura, u Bugarskoj 50 eura...

 

Što vi mislite, treba li Hrvatska uvesti e-Vinjete za putovanje autocestama? Recite nam u anketi!

 


*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.