Rusi novom taktikom mame novake i šalju ih na prvu crtu

Foto: X

Rusija je tijekom 2025. značajno pojačala kampanju novačenja za ugovornu vojnu službu, s posebnim naglaskom na "sigurne", neborbene uloge poput vozača. Analiza koju je proveo OpenMinds pokazuje da je broj oglasa na društvenim mrežama u prvoj polovici godine porastao za više od 40 posto.

Podaci s društvenih mreža i tržišta rada, zajedno s evidencijom ratnih gubitaka, otkrivaju jasan pomak: umjesto masovnih poziva u borbene jedinice, sada se snažno promoviraju navodno sigurnije pozicije, koje u stvarnosti često služe kao mamac za privlačenje novaka koji se potom preusmjeravaju na prvu crtu bojišnice, piše Kyiv Post.

Vrhunci kampanje novačenja

Aktivnost novačenja na popularnoj ruskoj društvenoj mreži VK dosegnula je vrhunac dva puta od početka invazije. Prvi skok zabilježen je u rujnu 2024., nakon uspješne ukrajinske protuofenzive u Kurskoj oblasti, kada su bonusi za potpisivanje ugovora više nego udvostručeni. Drugi val uslijedio je u veljači 2025., tijekom mirovnih pregovora, kada su mnogi žurili potpisati ugovore kako bi osigurali isplate i beneficije prije potencijalnog završetka rata.

Analitičari napominju kako porast broja oglasa za vojnu službu na društvenim mrežama vjerno prati i povećanje internetskih pretraga na istu temu.

Obećanja o "sigurnoj službi"

Ključna značajka nove kampanje je korištenje fraza koje obećavaju "sigurnu službu". U oglasima se sve češće mogu vidjeti poruke poput "Nisu jurišne jedinice", "Pozadinske jedinice", "Tiha služba" ili "Nema prve crte". Uz to idu i obećanja o zajamčenom rasporedu u određene jedinice, čime se sugerira da će novaci izbjeći najopasnije borbene zadatke.

Udio oglasa koji koriste takve umirujuće poruke drastično je porastao - do srpnja 2025. činili su oko 20 posto svih oglasa za novačenje, što je ogroman skok u odnosu na prethodne godine.

Analiza oglasa na VK-u pokazuje da se novačenje postupno preusmjerava s masovne mobilizacije na ciljane, specijalizirane uloge. Uz obećanja o sigurnosti, regruteri sve više ističu neborbene zadatke, a najtraženiji su postali vozači.

Do travnja 2025. broj oglasa koji su tražili isključivo vozače premašio je ukupan broj oglasa za sve borbene specijalnosti zajedno. I regionalni mediji su u srpnju izvijestili, pozivajući se na lokalnog vojnog komesara, da su vozači najtraženija profesija u ratnoj zoni.

Sigurnosna zamka

Međutim, analiza pokazuje da su oglasi za "sigurne" poslove često samo mamac. Objavljuju ih takozvane "vojne agencije za zapošljavanje" čiji je jedini cilj privući nove ljude obećanjima koja ne mogu ispuniti. Kandidati prvo potpišu ugovor privučeni idejom o sigurnom pozadinskom poslu, a tek im se naknadno priopćava stvarna jedinica kojoj se pridružuju. U praksi, zapovjednici na terenu odlučuju o rasporedu vojnika, neovisno o onome što je pisalo u oglasu.

Čak i kada novaci dobiju obećani posao vozača, to im ne jamči sigurnost. Društvene mreže pune su izvještaja o žrtvama među muškarcima koji su regrutirani kao vozači. Jedna takva objava glasi: "Jedan od naših UAZ kombija koji je dostavljao zalihe 51. pukovniji pogođen je FPV dronom. Nažalost, vozač nije mogao biti spašen - bio je teško ranjen gelerima i preminuo je od gubitka krvi. Dostava namirnica na prvu crtu postaje sve teža, a dečki preuzimaju velike rizike."

Ranjivost logističkih uloga potvrđuju i neovisni podaci o gubicima opreme koje prikuplja projekt Oryx. Kamioni i transportna vozila čine značajan udio uništene ruske opreme - između 15 i 30 posto mjesečnih gubitaka, ponekad i preko 40 posto, što ih stavlja uz bok tenkovima i oklopnim vozilima. Za usporedbu, kod ukrajinske strane taj je udio znatno manji.

Od početka 2025. godine primjetan je trend smanjenja gubitaka borbenih vozila pješaštva, dok se gubici kamiona i drugih neoklopnih vozila povećavaju. Analitičari to povezuju s promjenom ruske taktike: nakon teških gubitaka oklopa, ruske snage se sve više oslanjaju na lakša vozila za podršku pješačkim napadima, čime se "neborbene" uloge poput vozača guraju izravno na liniju vatre.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.