"POSKUPLJENJA variraju od 25 do 100%! Poskupljenje usluge vrtića ovisi o povećanju prihodovnog cenzusa, plaća, ali i neoporezivih prihoda zbog kojih će dio korisnika ući u višu cenzusnu grupu. Poskupljenje od 100% pogodit će one najugroženije, siromašne s niskim primanjima, koji su plaćali najniži iznos participacije, a takvih je korisnika usluga gradskog vrtića u Zagrebu najviše! Dok će oni s najvećim oporezivim i neoporezivim prihodima plaćati po najvišoj cenzusnoj grupi istu cijenu usluge vrtića kao i do sada", izvijestio je Petek.
"Time se nastavlja puzajući udar gradske vlasti na standard građana, opet roditelje s djecom, i to onih najsiromašnijih, a bez dostupnih informacija i obrazloženja efekata promjena ove mjere", poručuje.
Naime, on tvrdi kako se prijedlogom Odluke o mjerilima za naplatu usluga dječjih vrtića, koja će se sutra naći na klupama zastupnika Gradske skupštine, mijenja način izračuna cenzusa, iz prihodovnog u dohodovni, a o njemu ovisi visina participacije roditelja i skrbnika u cijeni gradskih vrtića.
"Nevjerojatna je činjenica da će prijedlogom gradonačelnika biti pogođeni oni koji su do sada vrtić plaćali najmanje, dok će za one s najvećim plaćama i prihodima cijena ostati ista!
Za one koji će zbog povećanja plaća, ali i novog obračuna neoporezivih prihoda ući u višu cenzusnu grupu, poskupljenje će biti 100%, a pogodit će one najugroženije, siromašne s niskim primanjima. A takvih je korisnika usluga gradskog vrtića u Zagrebu najviše! Dok će oni bogati, s najvećim prihodima plaćati u najvišoj cenzusnoj grupi istu cijenu usluge vrtića kao i do sada. Prijelaz u višu cenzusnu grupu 2 i 3, znači poskupljenje za 50%, a u najvišu oko 25%. Pretpostavlja se da će dio korisnika poskupljenje osjetiti već od ove jeseni, a puno veći broj korisnika vrtića, sljedeće godine", opisuje Petek.
"Udar na roditelje s djecom!"
"Šokantno je da o ovom prijedlogu izmjene spomenute Odluke na brojnim medijskim istupima gradonačelnika i suradnika nije bilo riječi o efektu donošenja ove mjere niti je zastupnicima predstavljen njen financijski učinak. Slično se dogodilo kada je za dio građana poskupljivao odvoz otpada, komuniciralo se samo ono što ide u korist gradskoj vlasti. A poskupljenje usluge je najviše pogodilo samce, one koji žive u stanovima i one koji imaju djecu koja koriste pelene.
Sada opet imamo udar na roditelje s djecom! Ovaj pokušaj da izglasavanje Odluke prođe bez dubinske analize i otvorene komunikacije samo je nastavak zatvorenosti i netransparentnosti ove gradske uprave, koja je po tom pitanju gora i od one Bandićeve", kaže Petek.
Što se ključno mijenja u obračunu temeljem kojeg se svake godine izračunava iznos koji građani plaćaju sudjelujući u cijeni vrtića?
"Do mjesečnog iznosa dolazi se izračunom prosječnog mjesečnog dohotka po članu zajedničkog kućanstva ostvarenog u prethodnoj godini te o vrsti i trajanju programa. No sada se osim oporezivih, u dohodovni cenzus zbrajaju i neoporezivi primici kao što je dodatna plaća, dodatak uz mjesečnu plaću, nagrade te troškovi prehrane radnika. Izostavljeni su samo primici temeljem socijalnog statusa djeteta i roditelja. Također se mijenjaju i pragovi cenzusnih grupa za oko 8%, iz kojih proizlaze cijene usluge vrtića koje plaćaju roditelji i skrbnici. Participacije se u četiri grupe kreću od 20, 40, 60 i 80 eura za cjelodnevni program.
Stoga će se spomenuto povećanje mjesečnih troškova za korisnike vrtića dogoditi ako iz niže, a zbog viših prihoda, uđu u višu cenzusnu grupu. Tako će svakome tko uđe u višu cenzusnu grupu usluga vrtića poskupjeti minimalno 240 eura godišnje po djetetu.
Mnogi su tijekom covid i ekonomske krize dobili veće plaću, a posebno kroz neoporezive primitke koje je poticala i vlada RH, a za koju su se izborili radnici u nedavnim prosvjedima ili sindikalnim akcijama. Sada će im Gradska vlast dio toga oduzeti u tihoj akciji izmjene ove Odluke ako imaju djecu u gradskim vrtićima.
Naglašavam da su participacije građana za vrtiće u Zagrebu najniže te se baziraju na staroj ekonomskoj cijeni vrtića od oko 1900 kuna / 252 eura. No ako se ide u reformu sustava ili pak poskupljenje usluga, onda to treba transparentno objasniti javnosti i sve otvoreno komunicirati. I tada bih predložio da se formira i dodatna grupa, kako bi onima s najvećim prihodima također poskupila usluga vrtića.
Kakva je to socijalno osjetljiva gradska vlast koja povećava cijenu vrtića bez jasnih informacija i obrazloženja? I to najviše najsiromašnijima koji su jedva dočekali povišicu primanja kako bi preživjeli ekonomsku krizu i inflaciju. Posebno je problematično što do povećanja cijena vrtića dolazi u vrijeme kad se gradska uprava hvali stabilizacijom financija grada i spašavanjem cijelog sustava od stečaja te pozitivnim poslovanjem Holdinga", stoji u priopćenju Peteka.