VIJEST da je Jeff Bezos kupio superjahtu potaknula je zanimanje za tajnoviti svijet prebogatih globetrottera koji uživaju u ovim ultimativnim statusnim simbolima. Stručnjaci kažu kako industrija superjahti cvjeta već godinama, čak i tijekom globalnog gospodarskog usporavanja uzrokovanog pandemijom. Jeff Bezos, osnivač Amazona i najbogatiji čovjek na svijetu, gotovo je udvostručio svoje bogatstvo od 2017. godine, čemu je pomoglo i to što se prošle godine više ljudi nego ikad okrenulo internetskoj kupnji, piše BBC.
Nije to slučaj samo s Bezosom. Mnogi najbogatiji na svijetu povećali su svoju imovinu posljednjih godina. Brodogradilišta su nastavila proizvoditi megajahte za koje stručnjaci kažu da su sve veće kako dobivaju na popularnosti. Prema stručnjacima i posrednicima, 2020. godine prodano je više jahti nego ikad prije, a 2021. godine ponovno će biti zabilježena rekordna prodaja.
Što znamo o Bezosovoj jahti?
Prema posljednjoj Bezosovoj biografiji koju je objavio Bloomberg News, njegova jahta od 127 metara gradi se u nizozemskom brodogradilištu Oceanco. Procjenjuje se da će koštati oko 500 milijuna američkih dolara, što je kap u moru za najbogatijeg čovjeka na svijetu, čije je bogatstvo povećano za 13 milijardi dolara u jednom danu 2020. godine. Njegova procijenjena neto vrijednost sada iznosi gotovo 200 milijardi dolara.
Spomenuta cijena ne uključuje manju motoriziranu "jahtu za podršku" koju Bezos također planira kupiti. Na manjoj se jahti nalazi helidrom. Naime, Bezosova djevojka, televizijska voditeljica Lauren Sanchez, pilotkinja je helikoptera. Na glavnoj jahti nema mjesta za helidrom zbog tri jarbola za jedra na palubi. Očekuje se da će manja jahta biti krcata i drugim blagodatima, poput automobila i luksuznih glisera. Vjerojatno će tu biti čak i podmornica, kažu stručnjaci.
Tajnoviti projekt superjahte, poznat kao Y721, trebao bi biti završen tijekom lipnja, navodi Bloomberg. Vjerojatno je da je Bezosova narudžba stigla prije nekoliko godina jer je za izradu ovakvih brodova po mjeri potrebno oko pet godina. Oceanco, nizozemski proizvođač jahti, nije komentirao projekt. Prethodno je izgradio 100-metarski Black Pearl, drugu najveću jahtu na jedra na svijetu.
Što je superjahta?
Ne postoji službena definicija superjahte, ali u industriji taj se pojam općenito odnosi na jahtu dulju od 25 metara. Neki osporavaju tu definiciju, smatrajući da se izraz superjahta odnosi na brodove duže od 70 metara. Neki su čak prihvatili izraz gigajahta da bi se odnosio na brodove duže od 100 metara. Bezosova jahta velika je gotovo kao Velika piramida u Gizi (ako je plovilo postavljeno okomito), tj. nešto je manja od polovice Eiffelovog tornja.
Samo se nekoliko superjahti poput Bezosova broda završi svake godine, ali takvi projekti često se rade u takvoj tajnosti da su graditelji dužni potpisati sporazume o neotkrivanju podataka. Zato je malo vjerojatno da ćemo saznati je li Bezos kopirao dekorativni ukus ruskog oligarha Andreja Melničenka, koji je zid u jednoj sobi na svojoj jahti prekrio kožom raže.
Kakva je situacija u jahtaškoj industriji?
Industrija jahti ubrzano raste u posljednjih 20 godina. Prema američkom Nacionalnom udruženju proizvođača plovila, prodaja brodova dosegnula je 13-godišnji rekord 2020. godine, što ukazuje da su se ljudi okretali vodi radi sigurnih, socijalno distanciranih aktivnosti tijekom lockdowna.
"Tržište je cvjetalo. Ostvaren je rekordan broj transakcija, a taj se trend zadržao i do danas. I tržište rabljenih jahti je usijano", kaže Sam Tucker, voditelj istraživanja superjahti u kompaniji za tržišno istraživanje VesselsValue.
Prema Tuckeru, trenutno je na morima 9357 jahti duljih od 22 metra, što uključuje one koje nisu potonule ili su na remontu na kopnu. Oko 85 posto čine motorizirane jahte, a jedrilica poput one koju je Bezos naručio ima oko 15 posto. U 2020. godini iznajmljivalo se manje jahti, kaže Tucker za BBC, što pripisuje pandemijskim ograničenjima putovanja.
Prodaja je pala na nekoliko tjedana, ali su narudžbe u SAD-u odmah potom naglo porasle. U lipnju kao da je netko pritisnuo prekidač jer su narudžbe počele pristizati, kaže Bob Denison, od 2001. posrednik za jahte u Fort Lauderdaleu na Floridi: "Nikad prije nije bilo tako. Potražnja je dvostruko ili trostruko veća nego što sam ikad vidio."
Denisonova tvrtka prodala je 1008 plovila u 2020. godini ili 35 posto više nego prethodne godine. Trenutno je na putu da zabilježi novi porast od 30 posto u 2021. godini. Oko 65 jahti od onih koje je prodao 2020. godine bile su superjahte. Dosad je ove godine prodano oko 40 superjahti, što znači da je njegova tvrtka tjedno od siječnja prodavala oko 2.2 superjahte. "Potražnja je totalno nadmašila ponudu", kaže njegov kolega Ben Farnborough, koji dodaje da je sada sve teže pronaći rabljena plovila za prodaju. Farnborough se nada da će ublažavanje epidemioloških mjera uskoro omogućiti putovanja u Europu zbog nabave više polovnih jahti za prodaju u SAD-u.
Tko kupuje superjahte?
Brodove često kupuju kompanije, a zatim ih vlasnik kompanije iznajmljuje, što otežava pouzdano određivanje koje su jahte u čijem vlasništvu. U poznatijim lukama za brodogradnju, poput one u Nizozemskoj u kojoj se nalazi Oceanco, hobisti će pokušati uočiti brojeve na repovima privatnih zrakoplova pokušavajući utvrditi koji su milijarderi došli pogledati svoju buduću jahtu.
"Privatnost je cijela poanta posjedovanja jahte", kaže Tucker. Priča se da Mark Zuckerberg i Bill Gates, tehnološki milijarderi, također imaju jahte. "To je vrlo privatna imovina i jedan od razloga zašto su kupljeni je privatnost", kaže Tucker. Privatnost također nudi sigurnosnu zaštitu, što nije beznačajno za najbogatije ljude na svijetu.
Unatoč rastućoj popularnosti, današnji ultrabogataši ne žele javno otkrivati svoje najnovije igračke. Nakon što je holivudski milijarder David Geffen objavio kako je "izoliran" na svojoj jahti u tropskom raju, nadajući se da su svi ostali "na sigurnom" tijekom pandemije, ubrzo se našao na udaru kritika. "Je li nam David Geffen upravo svima pokazao srednji prst?" napisao je jedan korisnik Instagrama.
Zašto su jahte tako skupe?
"Jahte nude istinsku ekskluzivnost koja ih uspoređuje s posjedovanjem privatnog otoka ili izgradnjom personaliziranog grada od nule. Još u renesansi bogati su pokrovitelji plaćali milijune dolara u tadašnjem novcu za izgradnju katedrala. To su bili najspektakularniji projekti svog vremena. Superjahte su vrlo slične u tom pogledu", rekao je za BBC Bill Springer, koji o jahtaškoj industriji piše za časopis Forbes.
"U njima je sve udobnije i kreću se izvan klasičnih glamuroznih luka poput Monaca", ističe Springer. Ljudi sada plove na egzotična i udaljena mjesta, poput Antarktike i Papue Nove Gvineje, jer vlasnici smatraju da su jahte više od statusnih simbola. Najbolje superjahte izrađene su po mjeri, a svjetski majstori obrađuju svaki pojedini detalj prema ukusima najbogatijih ljudi svijeta.
Izgradnja može potrajati godinama. Na jahti poput Bezosove vjerojatno je sudjelovalo oko 400 radnika i dizajnera, procjenjuje Farnborough. Kad bude dovršena, trebat će mu oko 60 ljudi u posadi. "Godišnji operativni troškovi iznose oko 10 posto nabavne cijene", kaže Tucker iz VesselsValuea. "Visoke cijene nafte i potencijalni novi lockdowni mogli bi dovesti do toga da se više rabljenih jahti pojavi na tržištu tijekom sljedeće godine", procjenjuje Tucker.
Što još košta koliko i jedna superjahta?
Bezos je 2013. kupio dnevni list Washington Post za samo 250 milijuna dolara, dakle otprilike polovicu cijene svoje nove superjahte. Slika umjetnika Jean-Michela Basquiata trenutno je na aukciji u New Yorku po cijeni od 145 milijuna dolara. Tu je i slika Claudea Moneta koja košta oko 350 milijuna dolara. Virgin Galactic posljednjih godina prodaje ulaznice za put u svemir po cijeni od 200.000 do 250.000 dolara. Radi se o pripremama za prvo komercijalno lansiranje. Ali ako ste Jeff Bezos, nema potrebe rezervirati kartu. Bezos, koji stoji iza svemirskog projekta Blue Origin, mogao bi letjeti vlastitim raketnim brodom, zaključuje BBC.