Udruga hrvatskih javnolinijskih prijevoznika upozorila je da bi se scenarij iz Krapinsko-zagorske županije, kojoj je prijetilo da učenici ostanu bez prijevoza do škole, mogao ponoviti diljem Hrvatske, a rješenje vide u državnom sufinanciranju nerentabilnih linija.
Prijevoz učenika putnika iz Krapinsko-zagorske županije ipak će se nastaviti do kraja godine, nakon što je dan ranije objavljeno da ostaju bez prijevoza do svojih škola zbog ukidanja 42 autobusne linije.
"Ukidanje u Zagorju se događa već 20 godina, nije da se sad počelo ukidati, samo nitko nije reagirao. Sad kad je nastalo vozača za učenike, nastala je panika. To znači da roditelji moraju ostati doma ili se iseliti gdje ima prijevoza", komentirao je predsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović za Hinu.
To je, kaže, problem u problem u cijeloj državi, posebno u Lici i Slavoniji, a trenutno je velika potražnja za vozačima, pogotovo u zapadnoj Europi.
Javnolinijski prijevoz u srednjim i osnovnim školama u ruralnim područjima ovisi o privatnim prijevoznicima koji, ako nisu adekvatno plaćeni, odlaze van. To je gorući problem, ističe Meštrović.
"Presečkom se dogodilo da mu je nekoliko vozača reklo - ili će im dati veću plaću ili odlaze u Sloveniju, gdje im je ponuđen posao pod boljim uvjetima. Odjedanput je morao pokriti veće plaće, koje čine veliki udio u našem poslu i kreću se do 50 posto ukupnih troškova", kazao je.
Meštrović naglašava da javnolinijski prijevoz svugdje u Europi sufinanciraju države, a ušteda je veća nego ulaganje. Konkretno, u Zagrebačkoj županiji je država na uloženih 3.8 milijuna eura uštedjela pet milijuna eura javnih sredstava i 20 milijuna eura od poduzetnika, dodao je.
Županije trebaju ugovoriti poslove i osigurati da se prijevoz ne gasi
Dugo se nije ulagalo u javni prijevoz, odnosno nisu se ugovorile javne usluge, pa se prijevoz počeo zatvarati, nestaju linije i sad nastaje panika kad trebaju dodatne linije...
EU je 2007. donijela uredbu o sufinanciranju nerentabilnih linija, koja kaže da je to dozvoljena državna potpora. Država je osigurala sredstva u proračunu - 428 milijuna kuna i uskoro bi to trebala povećati.
Meštrović rješenje problema vidi u tome da županije ugovore poslove i osiguraju da se prijevoz ne gasi.
"Konačno su počeli sufinancirati prijevoz u Zagrebačkoj, Koprivničko-križevačkoj i Sisačkoj županiji, ali treba u cijeloj državi. Kad država preuzme odgovornost za cijelu uslugu, onda će to biti boljitak za građane", poručio je.
Josip Pinčević Martušić, član izvršnog odbora Udruge hrvatskih autobusnih prijevoznika, rekao je Hini da u Krapinsko-zagorskoj županiji Presečki grupa, koja ima dozvolu od 2017., ucjenjuje županiju da izravno sklopi ugovor o javnoj usluzi iako za to nema nikakvog temelja.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objasnilo je Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave da tekst europske uredbe iz 2007. ne podrazumijeva postupak javne nabave iako je pravilnikom predviđeno da se primjenjuju postupci javne nabave, dodao je.