ŽENE nedovoljno sudjeluju u područjima znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM) zbog rodne diskriminacije, upozorili su zastupnici na ovotjednoj plenarnoj sjednici Europskog parlamenta i predložili niz mjera za promjenu tog stanja, od financijskih poticaja za poduzetnice do dužeg roditeljskog dopusta za očeve.
Europska unija se suočava s ogromnim nedostatkom žena na radnim mjestima i u obrazovnim programima u području STEM-a, unatoč tome što čine 52 posto europskog stanovništva i 57.7 posto osoba sa završenim visokim obrazovanjem u EU, naglasili su europarlamentarci u raspravi i izvješću o promicanju rodne ravnopravnosti u obrazovanju i karijerama.
"Među osobama s diplomom iz područja STEM-a samo je 36 posto žena"
Žene su nedovoljno zastupljene u digitalnom sektoru u Europi zbog diskriminacije povezane s rodom, stereotipovima i nejednakošću, a rodni jaz je posebno vidljiv u IKT-u (informacijske i komunikacijske tehnologije) i području umjetne inteligencije, ocjenjuje Europski parlament (EP).
“Među osobama s diplomom iz područja STEM-a samo je 36 posto žena. Ako pogledate digitalno područje ili umjetnu inteligenciju, broj pada na 12 posto. Ti postoci nisu jednaki u svakoj zemlji, ali trend je isti, ništa se ne pokreće”, kazala je izvjestiteljica liberalka Susana Solís Pérez (Renew Europe).
U ime Europske pučke stranke Christine Schneider (EPP) je rekla da se mora "proširiti stipendiranje i poticanje talentiranih žena na području STEM-a i da se Unija mora pobrinuti da žene mogu uspješno balansirati posao i karijeru".
Diana Riba I Giner iz Zelenih (EFA) rekla je da je "ovo izvješće prilika da se ukaže na strukturne prepreke" s kojima se suočavaju žene u, uglavnom muškom, području STEM-a. Ustvrdila je da rodni stereotipi, neprijateljsko radno i obrazovno okruženje te izvješća o visokoj razini seksualnog uznemiravanja sprječavaju žene da ulaze u ta polja te je pozvala Komisiju, države članice i obrazovne institucije da poduzmu preventivne i konkretne mjere kako bi se to stanje promijenilo.
U rezoluciji usvojenoj u četvrtak s 546 glasova za, 35 protiv i 100 suzdržanih Europski parlament (EP) poziva države članice da promicanje rodne ravnopravnosti u STEM područjima uključe u svoje akcijske planove i strategije pružajući odgovarajuće poticaje.
Ravnopravna digitalna uključenost i pismenost svim djevojčicama
Glavni cilj je ukloniti sve prepreke, osobito društveno-kulturne, psihološke i pedagoške, koje ograničavaju interese i izbor žena, stoji u rezoluciji, a iskorjenjivanje rodnih stereotipa, uspostavu transparentne politike plaća, nultu stopa tolerancije za seksualno uznemiravanje i isticanje ženskih uzora trebali bi biti temeljni koraci europskih inicijativa u borbi protiv podzastupljenosti žena.
Od Europske komisije i država EU se očekuje da osiguraju ravnopravnu digitalnu uključenost i digitalnu pismenost svim djevojčicama te da ulažu u razvoj vještina nastavnika, koji su akteri promjena s obzirom na to da mogu osnažiti položaj učenica u prirodnim znanostima.
Europarlamentarci se zalažu za poboljšanje rodiljnog dopusta, znatno dulji očinski dopust te plaćeni i neprenosivi roditeljski dopust, kojim će se ženama i muškarcima omogućiti slobodno vrijeme za skrb o djeci, kako majka ne bi morala prekinuti karijeru.
EP traži proširenje mogućnosti financiranja na zajmove i vlasnički kapital za poduzetnice u području start-upova i inovacija putem fondova i programa EU.
Zastupnici su pozdravili inicijativu Komisije o uspostavljanju Nagrade EU za inovatorice, koja se svake godine dodjeljuje jednoj Europljanki koja je osnovala uspješno poduzeće i dovela inovaciju na tržište.