Prijedlog objavljen u New England Journal of Medicine se, vrlo jednostavno, sastoji u uvođenju poreza od jednog centa po unci 28,34 grama. Znanstvenici tvrde kako je veza između zaslađenih sokova s pretilošću, kao i dijabetesom tipa 2 i kardiovaskularnih bolesti pokazana u seriji studija.
Cent po unci
Po provedenim izračunima, porez od jednog centa po unci značio bi povećanje cijena sokova od 20 unci (blizu pola litre) za 15 do 20 posto. S obzirom na elastičnost u cijenama, predviđa se da bi potrošnja zaslađenih sokova pala za osam do deset posto, što bi se dodatno povećalo kad bi ljudi prešli na dijetne sokove.
Znanstvenici predviđaju kako bi konzumenti nadoknadili oko 25 posto kalorija koje bi izgubili odustajanjem od sokova na neki drugi način. Sve zajedno bi porez doveo do minimalnog smanjivanja unosa kalorija za oko deset posto, ili oko 20 kalorija dnevno. Takvo smanjenje dovoljno je za smanjivanje tjelesne mase i smanjivanje rizika povezanog s pretilošću.
14,9 milijardi dolara prihoda
S financijske strane, porez bi godišnje donosio oko 14,9 milijardi dolara na nacionalnoj razini. Na državnoj razini, prihodi od poreza varirali bi od 139 milijuna do 1,8 milijardi dolara, ovisno o demografskim razlikama u pojedinim državama. Novac bi se mogao koristiti za potporu programima zdrave hrane, sprečavanja pretilosti, ili financiranja zdravstvenih troškova ljudi koji nemaju zdravstveno osiguranje.
Alternativa porezu od centa na uncu bilo bi oporezivanje sokova koji prelaze postavljenu granicu kalorijskih sladila. Znanstvenici predlažu da se granica postavi na jednom gramu šećera po unci.
Negodovanje
No, potrošačke grupe nisu zadovoljne prijedlozima, posebno u svjetlu nedavnih komentara Baracka Obame, koji je najavio kako je otvoren za ideju o "porezu na grijeh" za mnoge popularne napitke.
Porezi na sokove su samo odvraćanje pozornosti, i neće riješiti pravi problem koji Amerikanci imaju s pretilošću, a to je "epidemija neaktivnost", tvrde potrošačke grupe. Usto, navode oni, znanost pokazuje kako takve metode imaju male ili nikakve utjecaje na ponašanje potrošača.