U bazi francuskog ratnog zrakoplovstva jučer je održana ceremonija primopredaje prvog višenamjenskog borbenog aviona Rafale Hrvatskoj. Nabavu aviona komentirao je umirovljeni pilot Ivan Selak.
“Uopće nisam euforičan i ne mislim o tome da je to sad stvaranje nove povijesti. Ona je stvorena. Nije povijesna odluka primiti ili predati avion. Tako da, spustimo loptu na zemlju i počnimo ozbiljno o tome razmišljati”, započeo je Selak za N1 pa nastavio o logističkim i tehničkim segmentima:
“Proces nabave je prvo bio promašen, a potom i kasnio. Nabava borbenog aviona nije jednostavna. Djelomično sam sudjelovao u prvom povjerenstvu, kad je trebala biti realizirana nabava F-16. Iskreno, bio sam samo na prvom povjerenstvu i izrazio sam negativno mišljenje, nakon čega više nisam bio pozvan.
Moram biti i afirmativan, ova vlada je donijela dobru odluku, ovo je vrhunski avion. No svi borbeni zrakoplovi četvrte ili četvrte plus generacije su vrhunski. Samo, ono što ide uz ovakvu nabavu jest biti svjestan mogućnosti i kvalitete. Problem koji ćemo imati jest da ga nećemo koristiti u obujmu u kojem ga moramo koristiti da bi bio isplativ.
"Održavanje će biti enormno"
Moramo pripremiti porezne obveznike da će održavanje i korištenje tog zrakoplova biti enormno. Predsjednik nije bio u pravu, nećemo ga koristiti u kontroli zračnog prostora, već u zaštiti zračnog prostora. A to će biti jako skupo jer su potrebni ljudi, logistika i nabava.”
Naglasio je da ovi zrakoplovi nisu novi pa se s njima dobiva garancija od godinu dana. Što to točno znači?
“Pretpostavljam da je to period u kojem se garantira da će sve biti u redu s njima i Francuzi će preuzeti na sebe ako nešto ne bude ispravno. Nakon toga? Problemi. I toga se bojim. Kad smo radili tu nabavu, žao mi je što nismo išli drugim putem. Smeta mi što nam Francuz prodaje, a Francuz Zvonimir Frka-Petešić, s druge strane, kupuje.
Ono što sam htio prije nekoliko godina, ako to već mora biti Francuska, da se kupi Mirage 2000-5, na kojem se i Francuzi obučavaju, pa da onda vidimo. Bio bi daleko jeftiniji i nakon toga bismo utvrdili jesmo li za zrakoplov četvrte plus generacije ili nismo”, uvjeren je Selak i nastavlja:
“Zamislite to ovako, trkaća ekipa vozi Golf 2 i domogne se novca pa kupi F1 bolid. Može li to? Može. Ali može li voziti utrke formule 1? Ne. Kreni s F2, F3 i kad vidiš da možeš, onda kreni dalje. To bi bio put.”
"Nije mi jasno da ljudi iz struke ne shvaćaju što je infrastruktura. Za što će se koristiti taj avion? Kad imaš borbeni avion, onda se ponašaj prema njemu kao ratnom avionu", zaključio je.