Iza nas je prva neradna nedjelja. U većini Hrvatske gotovo sve trgovine bile su zatvorene, no na moru su sve radile jer trgovci do kraja godine imaju izbor od 16 nedjelja koje mogu raditi.
No unatoč tome što je, gledamo li cijelu Hrvatsku, značajan broj trgovina ove nedjelje ipak radio, zabilježen je velik pad prometa. Pokazuju to podaci iz sustava fiskalizacije.
Velik pad
Prva neradna nedjelja donijela je za čak 21.8 posto manji promet u trgovini na malo u odnosu na posljednju lipanjsku nedjelju, u kojoj su trgovine još radile po starom režimu, javlja Novi list.
Pao je i broj i iznos računa koji su izdani u trgovini na malo, i u odnosu na prethodnu nedjelju, ali i u odnosu na prvu, prema tome i usporedivu nedjelju u srpnju prošle godine.
Prva srpanjska nedjelja bila je prva u kojoj se počeo primjenjivati novi Zakon o trgovini i pravilo prema kojem prodavaonice mogu raditi samo 16 nedjelja u godini, s tim da su ove godine iznimno tih 16 nedjelja imali u pola godine, pa su ih trgovci na Jadranu odlučili iskoristiti do kraja sezone radeći svaku nedjelju, dok je na kontinentu veliki broj trgovina bio zatvoren.
Rezultat je bio ukupan promet u trgovini na malo, bez motornih vozila, u iznosu od 29.9 milijuna eura. U odnosu na prethodnu nedjelju (26. lipnja) to je smanjenje prometa od 8.37 milijuna eura, odnosno 21.8 posto.
Uz to izdano je i oko 457 tisuća, odnosno gotovo 19 posto računa manje nego prethodne nedjelje. I sve to, podsjetimo, uz otvorenu većinu trgovina na Jadranu.
Promet je pao i u odnosu na prvu srpanjsku nedjelju prošle godine. Lani je u trgovini na malo prve nedjelje u srpnju promet bio 35.8 milijuna eura pa je ove godine 5.86 milijuna eura, odnosno 16.62 posto manji. I to uz cijene koje su ove godine u prosjeku 7.7 posto veće nego lani u isto vrijeme, s time da su cijene hrane i pića u prosjeku više za 13.6 posto.
Cijeli manjak u trgovini na malo
Smanjenje prometa u trgovini utjecalo je i na ukupan promet koji je zabilježio sustav fiskalizacije u svim djelatnostima. Tako je po svim fiskalnim računima u nedjelju promet bio 86.9 milijuna eura, što je 8.2 milijuna eura, ili 8.6 posto manje nego tjedan dana prije.
Cijeli manjak stvoren je u trgovini na malo, dok su ostale djelatnosti očito zabilježile i nešto veći promet.
U odnosu na prvu nedjelju u srpnju prošle godine vrijednost svih fiskalnih računa manja je za 1.15 milijuna eura, odnosno 1.4 posto.
Budući da su porasle i cijene usluga, odnosno u ugostiteljstvu i smještaju, nadoknađena je većina gubitka u prometu u trgovini na malo u odnosu na prošlu godinu.
Pad prometa vjerojatno bi bio i veći da trgovine na Jadranu nisu radile, ali tek će podaci za nekoliko nedjelja te ostale dane u tjednu pokazati hoće li se nedjeljni šoping premjestiti u neke druge dane ili će zatvaranje dućana nedjeljom promijeniti kupovne navike Hrvata i smanjiti novac koji potroše u prodavaonicama samo zato što su one otvorene.