EUROPSKA komisija predložila je dozvolu prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem i nakon 2035. ako su klimatski neutralna e-goriva, pokazao je dokument u koji je uvid imala britanska agencija Reuters.
Popuštajući pod njemačkim pritiskom, Komisija je sugerirala da bi takva vozila mogla biti među dopuštenima od 2035. pod uvjetom da se novim tehnološkim rješenjima onemogući njihova vožnja ako se koriste druga goriva a ne ekološka, proizlazi iz prijedloga Komisije njemačkom ministarstvu prometa.
Ono je u ponedjeljak priopćilo da razgovori s Komisijom o planiranoj zabrani novih motora s unutarnjim izgaranjem od 2035. napreduju, no da ne može reći kada će dogovor biti postignut.
Protivljenje Njemačke
Nakon višemjesečnih pregovora, Europski parlament, Europska komisija i države članice Europske unije prošle godine pristali su na zakon koji bi od 2035. onemogućio prodaju automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem.
No, Njemačka je ovaj mjesec u zadnji čas objavila svoje protivljenje, tražeći da se nakon tog datuma dopusti prodaja novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem ako ih pokreću e-goriva.
Francuska ministrica europskih poslova odbacila je njemačko protivljenje zakonu prema kojemu bi novi automobili koji se prodaju u EU od 2035. morali imati nultu emisiju CO2, i rekla je da treba podržati raniji sporazum.
"Trebamo se držati onoga što je dogovoreno. Ne sumnjam da će Nijemci pronaći dogovor sa svojim kolegama o tome", rekla je francuska ministrica Laurence Boone novinarima u Bruxellesu.
Vremena nema još puno
Komisija ima malo manevarskog prostora da postigne dogovor budući da je Europski parlament rekao da neće ponovno otvarati konačni tekst dogovoren prošle godine. A ostalo je još jako malo vremena prije europskih izbora iduće godine. "Ne možemo si dopustiti ni da budemo dovedeni u vremenski stisak jer nismo mi ostavili to pitanje otvorenim mjesecima", rekao je ranije njemački ministar prometa Volker Wissing, tvrdeći da je Komisija trebala riješiti to pitanje prošlo ljeto.
Prijedlozi da se osnuje radnu skupinu koja bi razmotrila opcije za e-goriva i dogovorila da se zakon ponovno preispita 2026., što je uobičajena praksa za EU zakone, isto tako nisu bili prihvatljivi. "Oni nisu ono što nama treba", rekao je Wissing.
No Francusku ne zanima promjena mjere za čiji je dogovor trebalo gotovo dvije godine teških pregovora i koja je finalizirana tijekom francuskog predsjedanja Vijećem EU prošle godine. Odugovlačenje plana "nije ekonomski koherentno, industrijski je opasno, nije u našem nacionalnom interesu, nije u interesu naših nacionalnih proizvođača i povrh svega nije u interesu planeta", poručili su Francuzi.
Francuska se u tom sporu slaže s drugim zemljama koje podržavaju cilj za čiste automobile od 2035. poput Španjolske, Belgije, Švedske, Danske, Irske i Nizozemske. Spor podriva nastojanja Europe da bude globalni lider u smanjenju emisija stakleničkih plinova i riskira prerasti u šire rasprave o ravnoteži sile u europskoj politici.