Nakon što se umalo dogodila katastrofa s Boeingom 737 MAX 9, taj model zrakoplova je pod strogim nadzorom američkih vlasti. Postavlja se pitanje ima li taj incident posljedice i za europske avioprijevoznike i putnike, piše DW.
Zbog incidenta s Boeingom 737 MAX 9 koji se dogodio 6. siječnja američka Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo (FAA) uvela je zabranu letova za 171 zrakoplov iz ove serije u SAD-u. Prema podacima službe za analizu zračnog prometa Cirium, u svijetu je u upotrebi oko 215 aviona ovog tipa. Flota United Airlinesa uključuje 79 ovih letjelica, što je čini najvećom na svijetu. Alaska Airlines koristi 65 aviona ovog tipa.
Osim United Airlinesa i Alaska Airlinesa, Boeingom 737 MAX 9 između ostalih leti i Copa Airlines iz Paname. Aeromexico, Flydubai, kazahstanski zračni prijevoznik SCAT, Turkish Airlines, Icelandair i indonezijski prijevoznik Lion Air također su koristili nekoliko aviona Boeing 737 MAX 9. Lufthansa, prema riječima glasnogovornice ove tvrtke, ne koristi Boeing 737 MAX 9 i nije ga naručila.
Boeing 737 zabranjen i u Europi
Europska agencija za zrakoplovnu sigurnost (EASA) preuzela je američku zabranu letenja za Boeing 737 MAX 9, stoji u priopćenju EASA-e. Međutim, agencija dalje navodi da, prema njenim saznanjima, nijedan avioprijevoznik u državama članicama EASA-e ne koristi te letjelice u posebno zahvaćenoj konfiguraciji. Članice EASA-e su države EU-a te Island, Lihtenštajn, Norveška i Švicarska. Britanska uprava za civilno zrakoplovstvo CAA također je izjavila da ovaj tip zrakoplova nije u upotrebi u Velikoj Britaniji.
Boeing 737 MAX 9 proizvodi se u različitim verzijama koje se razlikuju po broju sjedišta. Odabere li se verzija s većim brojem sjedišta, povećava se broj potrebnih izlaza za slučaj opasnosti. Ovaj model je standardna verzija Boeinga 737 MAX 9. Postoje i verzije za mali broj putnika. Jedan takav modela je koristila Alaska Airlines.
U konfiguraciji u kojoj je došlo do oštećenja izlaz u sredini kabine zamijenjen je držačem sjedišta, piše EASA. Ovu vrstu obično prihvaćaju avio kompanije koje lete s manjim brojem putnika. Ovdje taj dodatni izlaz nije nužan da bi se ispunili sigurnosni zahtjevi za evakuaciju, navodi se dalje.
Ploča za izlaz u nuždi pričvršćena je na zrakoplov s dvanaest priključaka. Četiri vijka sprječavaju okomito pomicanje. "Vrata su se pomaknula prema gore i odmaknula se od graničnika, uzrokujući pucanje držača", rekao je Clint Crookshanks, inženjer iz NTSB-a.
Aviokompanije provjeravaju svoje flote
Zrakoplovna kompanija Icelandair objavila je u ponedjeljak da nije pogođena zabranom letenja Boeing 737 MAX 9. "Potvrđeno je da je problem povezan s opremom koja nije dio Icelandairove konfiguracije Boeinga 737 MAX 9", citirala je novinska agencija Reuters glasnogovornika ove kompanije. Icelandair ima četiri zrakoplova ovog tipa, no svi imaju izlaze za slučaj opasnosti.
Isto je i kada je riječ o verziji kojom leti Lion Air. Ipak, avioni ove kompanije zasad ostaju na zemlji. U jesen 2018. godine srušio se zrakoplov kompanije Lion Air 737-8 Max, a svi putnici i članovi posade su poginuli.
Turkish Airlines objavio je da provjerava svojih pet aviona. Dok se tehnička istraga ne završi i ne poduzmu mjere koje zahtijevaju vlasti, Turkish Airlines je odlučio povući iz prometa pet Boeinga 737 Max 9 iz svoje flote, objavio je informativni portal "aeroTELEGRAPH" citirajući glasnogovornika Turkish Airlinesa.
Trenutačno se čini da bi identificirani nedostaci potencijalno mogli predstavljati ozbiljniji problem. Zrakoplovna kompanija Alaska Airlines, kao i United Airlines, otkrila je labave vijke i dijelove za pričvršćivanje i na drugim avionima. NTSB se sada najprije koncentrira na letjelicu na kojoj se dogodio kvar, ali neće oklijevati dati sveobuhvatnije sigurnosne preporuke ako bude potrebno kako istraga bude napredovala, rekla je šefica agencije Jennifer Homendy.
"Moramo prije svega saznati što se dogodilo s ovim avionom", rekla je Homendy. Ona je rekla da će, ako postoji veliki problem u cijelom sustavu ili u cijeloj floti, NTSB izdati hitnu sigurnosnu preporuku za rekonstrukciju i uvođenje promjena u zrakoplovu.
Posljedice na ugled Boeinga
Sigurnosni incidenti u posljednjih nekoliko godina postaju sve veći problem za ovu američku tvrtku. Prošlog prosinca Boeing je dao uputu da se provjeri imaju li noviji 737 Max-Jets labavih spojeva.
Ranije je bilo problema zbog grešaka u proizvodnji kod dobavljača Spirit Aerosystems.
Šef Boeingovog velikog kupca Ryanaira, Michael O'Leary, u intervjuu za Financial Times pozvao je američku tvrtku da poboljša kontrolu kvalitete. Ryanair upravlja flotom od 737 zrakoplova. S flotom niskotarifnog prijevoznika sve je u redu, kaže O'Leary. "Ali nam nije potreban ovakav kratkoročni problem s reputacijom", poručio je on.