IAKO je Europa svijetu podarila brojne velike proizvođače automobila, čini se da je Kina pretječe u pogledu definiranja budućnosti automobilske industrije, piše CNN.
Kina predstavlja pokretačku snagu u industriji akumulatora za električna vozila, što europski vođe smatraju neophodnim za budućnost automobilske industrije, koja zapošljava milijune ljudi diljem kontinenta.
Čini se da bi moglo biti prekasno da Europa sustigne Kinu.
Iz Europe u Kinu
"Moguće je da će europski proizvođači automobila u budućnosti svoju proizvodnju masovno početi prebacivati u Kinu. To predstavlja ogroman rizik za kontinent na kojem su se pojavili proizvođači poput Volkswagena, BMW-a, Mercedes-Benza i Renaulta", tvrdi Simone Tagliapietra, energetski analitičar iz zaklade Eni Enrico Mattei.
Proizvodnja električnih automobila u Kini za proizvođače ima smisla zato što se tamo nalazi većina klijenata, pa im je tako moguće izbjeći ogromne tarife za uvezena vozila. Osim toga, proizvodni su im pogoni tako bliži lancu opskrbe za akumulatore.
Kina proizvodi oko dvije trećine svjetskih litij-ionskih akumulatora, najčešće korištenih akumulatora za električna vozila. Procjenjuje se da Europa drži samo 1 posto tržišta.
Ogromno kinesko tržište
Kina predstavlja najveće svjetsko tržište za električna vozila te je zaslužna za 50 posto svjetske prodaje, a međunarodni proizvođači automobila naveliko ulažu u kinesko tržište.
Volkswagen je prošle godine najavio da će uložiti 12 milijardi dolara u proizvodnju električnih vozila u Kini. Tesla gradi proizvodni pogon u Šangaju u kojem će se proizvoditi 500.000 električnih auta godišnje. Čak se i nove europske tvrtke za proizvodnju akumulatora odlučuju na investiranje u Kini, a ne u Europi.
Čini se da je u Kini infrastruktura jednostavnija i da je lakše dobiti dozvolu za izgradnju pogona, dok je u Europi za sve to potrebno mnogo više vremena.
Europska unija to pokušava promijeniti. Europska je komisija ove godine pokrenula akcijski plan čiji je cilj potaknuti tvrtke da više investiraju u akumulatore.
Je li prekasno za Europu?
Analitičari tvrde da je jedan od glavnih razloga zbog kojih Europa kaska za Kinom po pitanju akumulatora činjenica da su europski proizvođači bili spori u proizvodnji električnih vozila.
"Električna vozila nisu shvatili ozbiljno zato što im se nisu svidjela. Većina je velikih igrača donedavno svoje resurse usmjeravala uglavnom na automobile na benzin", ističe Viktor Irle, suosnivač švedske istraživačke tvrtke EV-Volumes.
Kineska je industrija električnih vozila u međuvremenu procvjetala preko tvrtki kao što su BYD i Geely. Europa, s druge strane, ipak pokazuje znakove napretka. Švedska tvrtka za proizvodnju akumulatora Northvolt obećala je da će tijekom sljedećih šest godina izgraditi najveću europsku tvornicu za litij-ionske akumulatore.
Međutim, neki analitičari tvrde da se taj projekt već susreće s problemima vezanima za financiranje. "Za europske je tvrtke već prekasno da postanu veliki igrači na tržištu litij-ionskih akumulatora", tvrdi Irle.
S druge strane, neki analitičari vjeruju da bi zadnju nadu za Europu mogao predstavljati pristup usvojen u slučaju Airbusa u zrakoplovnoj industriji. Ta je tvrtka za proizvodnju zrakoplova nastala spajanjem više postojećih kompanija, a sad predstavlja jedinog ozbiljnog konkurenta Boeingu u SAD-u.
Isti bi pristup za europsku autoindustriju mogao predstavljati veliku promjenu.