KOORDINACIJA željezničkih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca kaže da država i resorno ministarstvo kontinuirano zanemaruju privatne željezničke prijevoznike. Nezadovoljstvo je, ističu iz HUP-a u priopćenju, kulminiralo vladinom odlukom od 22. prosinca o prihvaćanju nagodbe između države i HŽ Carga, koji je u državnom vlasništvu, donesenom na prijedlog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
U vladinoj odluci, objašnjavaju iz HUP-a, piše da nagodba predstavlja podlogu za sklapanje vrlo važnih sporazuma između društava sljednika HŽ-a i to između HŽ Carga, HŽ Infrastrukture i Republike Hrvatske o usuglašenom dugu te o uređenju imovinsko-pravnih odnosa između HŽ Carga, HŽ Infrastrukture i HŽ Putničkog prijevoza. Navodi se i da su ti sporazumi ključni za uspješno restrukturiranje cijelog željezničkog sektora.
"Iz navedenog se zaključuje kako država ponovno kupuje svoje vlasništvo od same sebe, pravdajući takvu aktivnost potraživanjima za oduzeto vlasništvo ili neadekvatnu raspodjelu pri prethodnim pokušajima restrukturiranja. Tako milijarda kuna javnog novca odlazi ponovno u sanaciju sustava koji ne funkcionira niti posluje prema održivom modelu", ističu iz Koordinacije željezničkih prijevoznika pri HUP-u.
HUP upozorava da privatni prijevoznici obavljaju 60 posto ukupnog teretnog prijevoza željeznicom u Hrvatskoj te tvrdi da se njihov potencijal ne iskorištava ni potiče.
"Nadležno ministarstvo potpuno zanemaruje privatne prijevoznike koji su dokazali da mogu pronaći rješenja i obavljati željeznički prijevoz prema tržišnim modelima, a u kojima kao značajnog partnera vide upravo HŽ Cargo", smatraju u HUP-u.
Raspodjela potpora
Poslodavci podsjećaju na prijedlog HUP-Koordinacije željezničkog prometa, za raspodjelu potpora prijevoznicima prema slovenskom modelu, koja prijevoznike jednako subvencionira u vidu povoljnijih naknada za trase bez razlike u vlasništvu ili udjelu na tržištu, no taj prijedlog ostao je bez odgovora nadležnih.
Takvim prijedlogom najviše bi koristi imao sam HŽ Cargo, ali i ostali prijevoznici sukladno svom udjelu participacije na tržištu, stoji u priopćenju.
Naknade za trase u Hrvatskoj imaju još veći značaj s obzirom na česte zastoje, infrastrukturne radove, stanje trenutnih trasa itd. Primjerice, prijevoz na pravcu Rijeka - Šid traje oko 56 sati ukupno dok u povratnom smjeru Šid - Rijeka traje 18 sati. Naknada se plaća po kilometru i u jednakom iznosu, dok prijevozniku trošak evidentno nije i ne može biti isti, kažu u HUP-u.
Predsjednik HUP - Koordinacije željezničkog prometa Milan Brkić tvrdi da je hrvatsko tržište željezničkog teretnog prijevoza liberalizirano te da svi privatni prijevoznici uredno podmiruju sve obveze iz redovnog poslovanja.
Potencijal željezničkog prijevoza
"Mi nismo protiv intervencija vlade, dapače, u dva navrata predlagali smo donošenje mjera prema primjeru drugih država članica i to na nediskriminatoran i transparentan način za sve dionike istog tržišta, ali u ministarstvu nema razumijevanja", istaknuo je Brkić.
Ključni ciljevi HUP-Koordinacije željezničkih prijevoznika su održivost željezničkog sustava u Hrvatskoj, ravnopravno sudjelovanje na tržištu željezničkog teretnog prijevoza, nediskriminatoran i jednak pristup, ulaganja u infrastrukturu i sigurnost te razvoj željezničkog prijevoza tereta kao zelenog. To je posebno važno u kontekstu brojnih radova na modernizaciji infrastrukture i neprovođenja radova održavanja, kažu u HUP-u.
Napominju pritom da je liberalizacija tržišta željezničkih usluga znatno povećala obujam željezničkog prijevoza tereta i rasta potražnje za željezničkim uslugama, u čemu se realni željeznički sektor pokazao uspješnim. Željeznički prijevoz pokazuje i veliki potencijal, zajedno s hrvatskim lukama, u novom geopolitičkom kontekstu kao alternativa crnomorskim lukama, zaključuje se u priopćenju.