Nevjerojatan uspjeh za jednu europsku prijestolnicu: Helsinki je u prošloj godini uspio postići nula smrtnih slučajeva u prometu, potvrdili su ovoga tjedna gradski dužnosnici. Iako se broj poginulih na cestama smanjuje diljem Europske unije, ovakav rezultat predstavlja iznimno postignuće.
Da bismo stavili stvar u perspektivu, tijekom 2023. godine u gradovima EU-a život je u prometu izgubilo 7.807 osoba. Samo u Berlinu prošle je godine zabilježeno 55 smrtnih slučajeva, dok je u regiji Bruxellesa u posljednjih 12 mjeseci poginulo devet osoba. Helsinki, iako jedna od manjih prijestolnica s oko 690.000 stanovnika, sa svojim širim urbanim područjem broji oko 1,5 milijuna ljudi.
Roni Utriainen, prometni inženjer iz gradskog Odjela za urbano okruženje, za finske je medije izjavio kako se ovo postignuće može pripisati "mnogim čimbenicima, ali ograničenja brzine su među najvažnijima."
Vodeći se podacima koji pokazuju da se rizik od smrtonosnog ishoda za pješake prepolovljuje ako se brzina automobila smanji s 40 na 30 kilometara na sat, gradske vlasti su 2021. uvele niža ograničenja u većini stambenih četvrti i u centru grada, prenosi Politico.
Provedbu su osigurali postavljanjem 70 novih kamera za nadzor brzine i policijskom strategijom temeljenom na nacionalnoj politici "Vizija nula", čiji je cilj da se u prometu ne dogodi nijedna ozljeda ili smrtni slučaj.
Vlasti u Helsinkiju posljednjih pet godina rade na ponavljanju uspjeha iz 2019., kada u sudarima nisu poginuli ni pješaci ni biciklisti. Utriainen naglašava kako se uspjeh temelji na dugoročnim politikama mobilnosti i urbanog razvoja koje su transformirale grad. Neke su ceste namjerno sužene, a zasađeno je drveće s ciljem da se vozači osjećaju nelagodno, što ih tjera na oprezniju vožnju.
Grad je također značajno uložio u novu pješačku i biciklističku infrastrukturu, uključujući mrežu biciklističkih staza dugu preko 1.500 kilometara. Unaprijeđen je i javni prijevoz uvođenjem dekarboniziranih i autonomnih autobusa, a uz pomoć Europske investicijske banke financirana je i nova tramvajska linija.
Utriainen je pojasnio da su ta poboljšanja pomogla "smanjiti upotrebu automobila, a time i broj ozbiljnih nesreća." Statistike to i potvrđuju: broj prometnih ozljeda u gradu pao je sa 727 u 2003. na samo 14 u 2023. godini.
Uspjeh Helsinkija nije prošao nezapaženo ni u Bruxellesu, gdje Europska komisija nastoji smanjiti broj poginulih na cestama. Povjerenik za promet Apostolos Tzitzikostas ranije je ove godine upozorio da većina država članica nije na dobrom putu da ispuni cilj EU o prepolovljavanju broja smrtnih slučajeva u prometu do 2030. godine.