"GLAS potrošača mora se čuti", citat je pokojnog Johna F. Kennedyja, kojim Ilija Rkman, predsjednik "Potrošača", hrvatskog saveza udruga za zaštitu potrošača dekorira svoj tekst povodom 15. ožujka, svjetskog dana zaštite potrošača.
"Svjetski sociolozi, politolozi i pravnici već su dulje vrijeme suglasni kako će početak 21. stoljeća biti obilježen donošenjem, striktnom provedbom i permanentnom modernizacijom tri grupe propisa - propisa o zaštiti ljudskih prava, propisa o zaštiti čovjekova okoliša i propisima o zaštiti potrošača", stoji u tekstu.
Aksiomi
Rkman spominje dva važna dokumenta. Jedan je dokument naziva "Budućnost politike potrošača u proširenoj Europi", čiji je autor David Byrne, bivši Povjerenik Uprave za zaštitu potrošača i zdravlja Europske. Taj dokument razvija jedan generalni aksiom zaštite potrošača, koji glasi "Aktivan građanin, zaštićen potrošač i tri dodatna aksioma koji govore o sustavnom informiranju, edukaciji i nadzoru samog procesa zaštite potrošača.
"Strategija je potrošača-fizičku osobu prepoznala i definirala ključnim i odgovornim gospodarskim čimbenikom na svakom nacionalnom tržištu. S motrišta takve definicije potrošači, posebno je naglašeno kako potrošač, uz sva ostala univerzalna potrošačka prava moraju imati pravo na izbor između proizvoda i usluga koje kupuju. Dakle, i na cjelovitu i istinitu informaciju o proizvodima koje su odlučili kupiti, te jamstvo na mogućnost ostvarenja prava koja su u RH definirana odredbama članaka 400. do 441. novoga Zakona o obveznim odnosima.", piše Rkman.
"Učinkovit sustav zaštite potrošača u državama članicama Europske unije, SAD-a i Kanade nezaobilazan je dio demokratskoga imidža tih država. U konačnici, to je i označnica razine zaštite temeljnih prava i dostojanstva ljudske osobe. U državama uređenih tržišta i izgrađenoga sustava za zaštitu potrošača glas udruga potrošača javnost i državne institucije slušaju s pozornošću i uvažavaju držeći ih korektivom i glasom naroda.", napominje Rkman.
Foto: oukosher.org (Ilustracija)