Facebook uklonio antivakserske profile kojima upravlja Moskva

Screenshot: Facebook

FACEBOOK je uklonio stotine korisničkih profila za koje kaže da su bili uključeni u antivakserske dezinformacijske kampanje vođene iz Rusije.

"Koordinirano ponašanje"

Mreža korisničkih profila bila je usmjerena na Indiju, Latinsku Ameriku i SAD. Preko spomenutih računa pokušavalo se regrutirati utjecajne osobe da šire lažne tvrdnje kako bi narušili povjerenje javnosti, posebice u cjepiva protiv covida-19, piše BBC.

U svom posljednjem izvješću o "koordiniranom neautentičnom ponašanju" Facebook ističe kako je pronašao veze između ove mreže i neuspješne kampanje dezinformacija influencerske marketinške agencije Fazze, koja je dio ruske tvrtke AdNow.

Nudili novac influencerima za lažne tvrdnje o Pfizerovu cjepivu

U srpnju je BBC objavio kako je u svibnju ove godine Fazze ponudio influencerima novac za širenje lažnih tvrdnji o rizicima povezanim s Pfizerovim cjepivom. Prema Facebooku, to je bio drugi val pokušaja mreže da diskreditira zapadnjačka cjepiva. Njihovo je istraživanje otkrilo da je od studenog 2020. ista mreža pokušala lažno proglasiti cjepivo AstraZenece opasnim jer koristi bezopasni adenovirus uzet od čimpanzi.

Postovi sa spornih korisničkih računa širili su memove s fotografijama iz filmskog serijala Planet majmuna kako bi ostavili dojam da će cjepivo ljude pretvoriti u majmune. Ove objave pojavile su se na Facebooku na hindiju otprilike u isto vrijeme kad je indijska vlada raspravljala o hitnom odobrenju za cjepivo AstraZenece. U kampanji su korišteni lažni računi za koje Facebook kaže da vjerojatno potječu s "farmi korisničkih računa u Bangladešu i Pakistanu".

"Praonica dezinformacija"

Facebook je objavio kako je uklonio 65 profila s Facebooka i 243 profila s Instagrama zbog kršenja njihove politike protiv stranog uplitanja. Ben Nimmo, voditelj Facebookove obavještajne službe za prijetnje, opisao je kampanju kao "praonicu dezinformacija" koja je širila sadržaj na nekoliko internetskih foruma, a zatim pojačala taj sadržaj na drugim platformama. Operacija se provodila na desetak platformi. Obmanjujući postovi pojavili su se na Redditu i Mediumu, a peticije su se pojavile na change.org, izražavajući zabrinutost zbog sigurnosti AstraZenecina cjepiva.

Prema Facebookovom izvješću, te je poveznice potom podijelila nekolicina influencera na Instagramu, koji su koristili iste hashtagove i spominjali činjenicu da je cjepivo AstraZeneca dobiveno iz adenovirusa čimpanze. Oba vala kampanje bila su neuspješna i nisu uspjela postići veliku pažnju unatoč različitim metodama koje su se koristile.

"Koristili čitav niz taktika protiv zapadnjačkih cjepiva"

"Uz prethodno otkrivena nastojanja da se angažiraju influenceri na društvenim mrežama, čini se da je ova operacija koristila čitav niz taktika u širim nastojanjima da internetom širi zavaravajuće priče o cjepivima protiv covida-19 zapadne proizvodnje. Dogodilo se hakiranje i curenje podataka, korištenje pseudovijesti s plaćanjem za objavljivanje i mreža lažnih osoba na Facebooku i Instagramu", rekao je Jack Stubbs, direktor kompanije za analizu društvenih medija Graphika.

Unatoč naporima ove kampanje, Facebookovo izvješće razotkrilo je cijelu priču zahvaljujući nedosljednostima, poput miješanja jezika, odnosno objavljivanja memova na hindskom jeziku popraćenih hashtagovima na portugalskom.

BBC je otkrio da je Fazze dio ruske tvrtke AdNow. Iz sjedišta AdNowa u Moskvi nije bilo moguće dobiti komentar, ali je direktor britanskog ogranka AdNowa rekao da se Fazze gasi.

Što kažu Rusi?

U odgovoru na optužbe jednog njemačkog političara da je diskreditacija zapadnjačkih cjepiva u interesu Kremlja, rusko veleposlanstvo u Velikoj Britaniji je objavilo: "Tretiramo covid-19 kao globalnu prijetnju i stoga nismo zainteresirani podrivati globalne napore u borbi protiv toga. Cijepljenje ljudi Pfizerovim dozama jedan je od načina suzbijanja virusa."

Facebook je u međuvremenu Fazzeu zabranio pristup svojoj platformi.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.