EP želi zrakoplovstvu uvesti stroža pravila oko ispuštanja ugljikovog dioksida

Ilustracija: EPA

EUROPSKI parlament podržao je danas postupno ukidanje besplatnih emisijskih jedinica u zrakoplovstvu i pozvao na veća ulaganja u dekarbonizaciju zračnog prijevoza kako bi se smanjio ekološki otisak jednog od najbrže rastućih izvora emisija stakleničkih plinova. 

Izvješće o reviziji sustava EU za trgovanje emisijama u zrakoplovstvu usvojeno je u srijedu s 479 glasova za, 130 protiv i 32 suzdržana. 

Sektor zrakoplovstva je jedan od najbrže rastućih izvora emisija stakleničkih plinova, a zračni promet odgovoran je za dva do tri posto globalnih emisija ugljikovog dioksida. 

"EU je globalni lider u borbi protiv klimatskih promjena, ali klimatske ambicije i obveze iz Pariškog sporazuma Europa ne može sama ostvariti. Potrebno je konkretno djelovanje i suradnja na globalnoj razini", rekla je izvjestiteljica, hrvatska eurozastupnica Sunčana Glavak (HDZ/EPP) u utorak na plenarnoj raspravi. 

Od 10 najuspješnijih zemalja prema indeksu uspješnosti u zaštiti okoliša više od pola ih je iz EU.

Kraj besplatnih emisijskih jedinica 

Komisija je predložila postupno ukidanje besplatnih emisijskih jedinica i stavljanje svih emisijskih jedinica na dražbu od 2027., ali Europski parlament je nešto ambiciozniji i traži da se to učini godinu dana ranije. 

"Postupno ukidanje besplatnih emisijskih jedinica i prelazak na stopostotno dražbovanje emisijskim jedinicama unutar sektora je realnost", rekla je Glavak. 

Prihodi od prodaje emisija na dražbi trebali bi se preusmjeriti za inovacije u zrakoplovstvu namijenjene za smanjenje utjecaja tog sektora na klimu i okoliš. 

"Moramo prihode od dražbovanja emisijskim jedinicama vratiti zrakoplovnom sektoru ako želimo vidjeti stvarni napredak", istaknula je Glavak. 

Sustav EU za trgovanje emisijama (EU ETS) uveden je 2005. godine i jedna je od ključnih politika EU za ublažavanje klimatskih promjena i prvo tržište ugljika u svijetu.

U okviru sustava EU ETS poduzeća moraju nabaviti emisijske jedinice za pokriće svojih emisija ugljika. Osnovni je način nabave kupovanje na dražbama, no emisijske jedinice dodjeljuju se i besplatno.

Sustavom ETS EU prvo su trebali biti obuhvaćeni svi letovi, uključujući letove izvan i unutar Europskog gospodarskog prostora (EGP), no ipak je odlučeno da će se primjena sustava ETS EU ograničiti na letove unutar EGP-a, što je poznato i kao mjera "zaustavljanja sata" koja će se provoditi do kraja 2023. 

"Komisija bi trebala imati potrebne alate za nametanje ETS-a zrakoplovnim operaterima iz trećih zemalja kada dođe do narušavanja tržišnog natjecanja ili opasnosti od štete za europskog operatera zrakoplova", smatra izvjestitelj za mišljenje Jan-Christoph Oetjen iz Odbora za promet i turizam.

"Zeleni" letovi 

Glavak je istaknula da je potrebno poticati dekarbonizaciju zrakoplovnog sektora, za što će biti nužan prijelaz s fosilnih goriva na održiva zrakoplovna goriva. 

"Moj prijedlog rješenja su SAF emisijske jedinice kojima bismo osigurali korištenje održivih zrakoplovnih goriva. I to smo uspjeli - osigurati 40 milijuna SAF emisijskih jedinica dostupnih do 2030.", rekla je. 

U usvojenom izvješću poziva se na potporu inovacijama. 

Predlaže se izdvajanje "znatnog iznosa iz Inovacijskog fonda za projekte za potporu inovacijama i novim tehnologijama u zrakoplovnom sektoru, s naglaskom na područje održivih zrakoplovnih goriva". 

Ambicioznija primjena programa CORSIA

Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO) predviđa da bi se emisije iz međunarodnog zračnog prometa do 2050. mogle utrostručiti u odnosu na 2015. i zato je osmislila program za neutralizaciju i smanjenje emisija ugljika za međunarodno zrakoplovstvo (CORSIA).

Sve članice EU sudjeluju u prvoj, dobrovoljnoj fazi CORSIA-e i trebale bi od zračnih prijevoznika sa sjedištem u tim državama tražiti da međunarodnim emisijskim jedinicama neutraliziraju emisije ugljikovog dioksida koje prelaze relevantnu referentnu vrijednost.

U usvojenom izvješću upozorava se da "razina ambicije CORSIA-e za međunarodni zrakoplovni sektor nije usklađena s globalnom razinom ambicije potrebnom za održavanje koraka s ciljevima u pogledu temperature iz Pariškog sporazuma". 

U mišljenju Odbora za promet i turizam također se navodi da je "potrebno priznati izazove s kojima se suočava sektor zrakoplovstva EU, koji proizlaze iz krize uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19 i iz nejednakih uvjeta u pogledu sudjelovanja trećih zemalja u CORSIA-i". 

Na ovotjednoj plenarnoj sjednici usvojeno je i tehničko izvješće hrvatske eurozastupnice Glavak u kojem se poziva na transparentnost u obavješćivanju o neutralizaciji.

Države članice EU trebale bi do 30. studenoga 2022. izračunati i obavijestiti zračne prijevoznike o njihovoj neutralizaciji emisija za 2021.

Cilj je smanjiti administrativno opterećenje nacionalnih tijela i zračnih prijevoznika te im pružiti pravnu sigurnost.

Oba usvojena izvješća dio su zakonodavnog paketa EU "Spremni za 55 posto" za ispunjenje klimatskih ciljeva.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.