Gledano očima špeditera, automobili su posebna roba. S jedne strane nisu baš tako glomazni kao atomski reaktor ili naftna platforma, ali su ipak previše veliki da bi ih se negdje slagalo u police. I definitivno ih se ne može "ukrcavati lopatom" kao ugljen ili kukuruz, gdje nitko neće opaziti ni najmanju ogrebotinu ili udubinu u limu.
To znači da svaki automobil treba oko 10 četvornih metara prostora, čak i kad samo stoji i čeka sljedeći korak. A to postaje problem za luke specijalizirane za transport automobila, kao što su u Njemačkoj Emden i još veći, Bremerhaven, piše Deutsche Welle.
Emden je prije svega luka koncerna Volkswagen, a Bremerhaven je jedna od najvećih luka te vrste u čitavom svijetu. "Svi poznatiji špediteri automobila redovito koriste našu luku i svake godine tu pristane preko 1000 CarCarriera", kaže za DW Julia Wagner iz BLG Logistics Group u Bremerhavenu. To znači preko 1.7 milijuna vozila godišnje, a skladišni kapaciteti - što u ovom slučaju jednostavno znači koliko auta parkiralište može primiti - su oko 70 tisuća vozila.
Svugdje u Europi je isto
No i u luci vide kako su se stvari promijenile, najkasnije od prošle godine: "Dugo vremena smo tu imali 80 posto automobila za izvoz i ukrcaj, a 20 posto za uvoz i iskrcaj. Ali taj odnos je u međuvremenu nekih 50:50", kaže za DW glasnogovornica logistike. No isto tako je sve više automobila u luci, jednako kao i u dvostruko većoj luci od Bremerhavena, u belgijskoj luci Zeebrugge.
"Tako je u svim europskim lukama u kojima se prekrcavaju automobili u velikim razmjerima", svjedoči Elke Verbeelen iz luke Antwerpen/Brugge. "Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila, nego prije svega u tome da ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo."
I tamo se ljute na neke medije koji tvrde kako su luke "začepljene" uvezenim automobilima: mjesta još ima i problema u osnovi nema - ako se ne računaju problemi proizvođača i distributera. Jer naravno da i parkiranje u luci košta, a košta i zamrznuta vrijednost i kapital koji je zapeo između tvornice i kupca.
Bez potpore i manje kupaca
No čak i prema markama automobila koji čekaju u luci nije moguće reći gdje je tu došlo do zastoja. Jer i proizvođači sa Zapada, kao što je Tesla, svoja vozila dijelom rade u Kini, a mnogi proizvođači vozila za tržišta Azije ili SAD-a tamo imaju i pogone, dobrim dijelom i zato da bi izbjegli carine i troškove. Isto tako, određen dio automobila nikad neće tek tako stajati na parkiralištu luke nego ih se transportira u kontejnerima - bilo da su to vozila iz najgornje kategorije, ali i posebna vozila za konkretne kupce. U luci i ne znaju koliko takvih kontejnera ima, ali to i nije njihov problem.
I Julia Wagner u Bremerhavenu primjećuje kako e-automobili u Njemačkoj teže nalaze kupca i duže stoje u luci otkako su ukinute državne potpore građanima za njihovu kupnju. Elke Verbeeln iz luke Zeebrugge dodaje i niz drugih razloga za takvo gomilanje e-automobila u luci. Tu je i promjena načina prodaje gdje sve više proizvođača "nudi direktnu prodaju kupcima pa tako automobil ostaje u luci, a ne u izložbenom salonu predstavnika."
Volkswagen planira eksperiment
Osim toga je porastao ukupan broj automobila koji prolaze kroz europske luke. Doduše još nije dostignuta razina prije korone, ali znatno je više vozila nego u doba pandemije 2020. i 2021. Problem je i nedostatak vozača u špediciji kod transporta po kopnu, tako da svi ti automobili onda i duže stoje kod njih u luci, smatra Elke Verbeelen.
Osoblje je problem i u utovaru vozila na brod: tu u normalnim okolnostima jedan djelatnik mora sjesti za upravljač i uvesti ga na brod, a tamo mu najmanje još jedna osoba mora pomoći smjestiti ga prema planu utovara, a onda ga treba i učvrstiti da bi neoštećen prešao i preko ozbiljnijeg mora.
Kako piše list Ostfriesen Zeitung, tu koncern Volkswagen u luci Emden planira eksperiment AutoLog: mnogi automobili su već ionako opremljeni za autonomnu vožnju i tu se radi na modulu programa gdje bi se onda ti automobili "sami od sebe" doveli na svoje mjesto na brodu i onda opet iskrcali.
Taj projekt podupire i njemačko ministarstvo prometa i trebao bi potrajati do 2026. Uspjeh takvog projekta bi samo u luci Emden uštedio i do 2000 radnih mjesta, a otvara se i mogućnost da se to prenese na čitav lanac distribucije, od tvornice pa do izložbenog salona. Onda bi i parkirališta u lukama mogla biti bitno praznija.