Prošle su već dvije godine otkako su neki zaposlenici kompanije TM Sweden ili Tesla Sverige, uz podršku sindikata metalaca IF Metall stupili u štrajk kako bi podružnicu američkog proizvođača električnih automobila natjerali da potpiše kolektivni ugovor.
Iako nije zakonska obveza, kolektivno pregovaranje u Švedskoj je postala dobra poslovna praksa i 90 posto svih zaposlenika, ponajprije u većim tvrtkama, zaštićeno je kolektivnim ugovorima. Tesla se u Švedskoj opire takvim ugovorima, uz argumente da se to "ne uklapa u Teslin poslovni model" i da "Teslini zaposlenici već imaju vrlo konkurentne radne uvjete".
Međutim, Irene Wennemo, ravnateljica Švedskog instituta za medijaciju, državne agencije koja posreduje u ovakvim sporovima, tvrdi da je temeljni problem u zabrinutosti američke centrale, konkretno Elona Muska, koji nosi službenu titulu Technoking of Tesla, da bi kolektivni ugovor u Švedskoj doveo do presedana kojim bi se vodili sindikati u drugim zemljama.
"Tesla posluje u mnogim zemljama i nigdje nema ovakav kolektivni ugovor. Menadžment Tesle u Švedskoj pokazuje spremnost na suradnju i kad bi mogao samostalno odlučivati, mislim da bismo već imali dogovor", rekla je Wennemo.
Prije otprilike mjesec dana, Švedski institut za medijaciju odustao je od pokušaja posredovanja, no prije toga je konstatirao da je TM Sweden napravio određeni iskorak i svojim zaposlenicima omogućio bolje radne uvjete nego prije štrajka.
Wennemo je rekla da se TM Sweden približio uvjetima koje je IF Metall sklopio s Udrugom poslodavaca u automobilskoj industriji. "Pokušali smo na sve moguće načine okončati ovaj spor, ali ovaj slučaj je drugačiji od svih dosadašnjih. Sada smo došli do kraja puta", objasnila je Wennemo.
Postoje različita tumačenja o tome koliko je zaposlenika u štrajku. IF Metall tvrdi da se takozvanim sindikalnim akcijama pridružilo 70 radnika, odnosno otprilike polovica svih zaposlenika TM Sweden. No kompanija ističe da ih je bitno manje i da IF Metall vodi ideološki rat na štetu vlastitih članova.
"Činjenica je da se u ovom sporu ne radi toliko o potpisivanju kolektivnog ugovora za otprilike 130 ljudi, nego o poruci koja se šalje javnosti. Kod Tesle postoji bojazan da bi kolektivni ugovor mogao inspirirati druge sindikate", rekao je German Bender, analitičar tržišta rada koji je čak napisao knjigu o ovom slučaju.
"Tesla je duboko protusindikalna tvrtka i ima izvršnog direktora i većinskog vlasnika Elona Muska, koji je rekao da ne vjeruje u ideju sindikata. Mislim da bi štrajk mogao potrajati dugo, možda još nekoliko godina", objasnio je Bender za švedsku javnu televiziju (SVT).
Švedski mediji su podijeljeni u stavovima o štrajku u Tesli. Ljevičarski Aftonbladet piše da je ovo sukob "švedskog modela protiv američke pohlepe; Davida protiv Golijata; Švedske protiv Muska", te da sve ostale velike međunarodne kompanije u Švedskoj imaju kolektivne ugovore.
S druge strane, konzervativni Svenska Dagbladet propituje ima li smisla nastavljati do unedogled štrajk koji očito nije posebno učinkovit. Naime, unatoč brojnim preprekama, Tesla i dalje relativno uspješno uvozi, prodaje i servisira svoja vozila u Švedskoj.
Analitičar Bender procjenjuje da je štrajk dosad koštao najmanje 10 milijuna eura samo na sindikalnoj strani. IF Metall tvrdi da u svom štrajkaškom fondu drži gotovo milijardu eura i da može isplaćivati naknadu štrajkašima samo od kamata i dividendi.
Nešto je teže procijeniti koliko je štrajk koštao TM Sweden. Kompanija pokušava ostaviti dojam da štete nema i da sve funkcionira bez zastoja, ali prema Benderovim riječima također se radi o milijunima eura.
Naime, u štrajk se na temelju švedskih propisa koji to omogućavaju, uključilo još 14 drugih sindikata, neki čak i u susjednim zemljama. Tako se, primjerice, iz radnih prostora TM Swedena više ne odvozi otpad, ne dostavlja pošta, ne održavaju telekomunikacijske instalacije i dizala te se uz dosta poteškoća postavljaju novi punjači za vozila. Neki su švedski mirovinski fondovi čak prestali ulagati u Tesline dionice.
Švedska javnost uglavnom je stala na stranu sindikata, posebice nakon što je Elon Musk počeo otvoreno podržavati američkog predsjednika Donalda Trumpa. Prodaja Tesle u Švedskoj u prošlim je mjesecima pretrpjela katastrofu. Prema podacima Mobility Swedena, u srpnju 2025. godine prodano je samo 163 vozila, odnosno 85,5 posto manje nego u istom mjesecu prošle godine.
U rujnu ove godine trend se uvelike promijenio. Registrirano je ukupno 10.395 električnih automobila, od toga čak 1726 Teslinih. No ukupno uzevši, Teslina prodaja u Švedskoj (za razliku od Norveške) ove je godine prilično slaba u usporedbi s 2024. Tijekom cijele prošle godine registrirano je 21.894 Teslinih vozila. A dosad ove godine samo 5710.
Što o svemu ovome kaže Musk? Dosad se oglasio samo jednom. Na početku štrajka, u studenom 2023. godine, na X-u je riječima "This is insane" (Ovo je ludost) komentirao objavu o tome da švedski poštanski radnici ne žele novim vlasnicima Tesle dostaviti registarske pločice.