S Ozrenom Prohićem, profesorom na Akademiji dramske umjetnosti kojeg je veći broj studenata godinama prijavljivao za zlostavljanje, a dio studentica i za seksualno uznemiravanje, osječki HNK jučer popodne je raskinuo suradnju, a sve nakon pritiska javnosti i upita medija, doznaje Index.
Naime, Prohić je prvotno dvije godine bio suspendiran sa svog radnog mjesta na Akademiji, a koncem listopada prošle godine, kada je ujedno i održan prosvjed na kojemu su studenti jasno rekli da Prohić na Akademiju više nije dobrodošao, osječki HNK je s njim započeo suradnju. Baš u to vrijeme održana je i izvanredna sjednica Akademskog vijeća koje je Prohiću izglasalo nepovjerenje za rad na Akademiji. Ipak, otkaz nije dobio, već je suspendiran, što znači da neće raditi, ali će i dalje primati plaću.
U međuvremenu je Prohić dobio novi angažman, i to u osječkom HNK. Međutim, proteklog tjedna u prvi plan javnosti došao je slučaj redatelja Dalibora Matanića kojeg se optužuje za seksualna uznemiravanja i maltretiranja svojih kolegica, što je i sam priznao nakon što se o svemu ovome počelo naveliko pričati u javnosti. Tada su brojni zaposlenici kazališta u Hrvatskoj ponovo skrenuli pozornost na Prohića i činjenicu da se još uvijek vodi kao zaposlenik ADU-a, ali i da je, unatoč brojnim optužbama, posao s njim sklopio HNK Osijek. U međuvremenu su, što je i službeno potvrđeno Indexu, odustali od suradnje s Prohićem.
HNK Osijek je znao za sve optužbe, no svejedno je s Prohićem sklopio suradnju. Ograđuju se od njega sada kada ih kritiziraju kolege, a mediji propitkuju
“Nedovoljno ozbiljno procijenivši težinu optužbi koje se Ozrenu Prohiću stavljaju na teret, angažirali smo ga kao redatelja opere Bedricha Smetane Prodana nevjesta. Uvidjevši ozbiljnost iznesenih optužbi, izvještavamo javnost kako smo s današnjim danom raskinuli suradnički odnos s redateljem Prohićem.
HNK u Osijeku i dalje ostaje mjesto nulte tolerancije na bilo koji oblik nasilja. Odlučni u tome da nastavimo obogaćivati kulturnu ponudu u regiji raznovrsnim programima, a potaknuti izvrsnim odjekom predstava koje nudimo našoj publici, te bilježeći nezapamćenu posjećenost, ustrajat ćemo na izvrsnosti i poticajnom radnom okruženju”, kazali su Indexu iz HNK Osijek.
Profesorica na ADU: Prohiću se oduvijek gledalo kroz prste unatoč brojnim ispadima. Jednom prilikom je razbio klavir koji je bio u vlasništvu HNK Osijek
Profesorica na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu Snježana Banović često je isticala kako od početka svog rada na Akademiji nije imala dobar odnos s Prohićem, a i sama je svjedočila izjavama studenata koji su se žalili na Prohića koji ih je nerijetko omalovažavao i vrijeđao.
Banović kaže da je Prohić oduvijek bio takav tip osobe kojoj su, unatoč brojnim neugodnim situacijama pa i ispadima, kazališni krugovi uvijek gledali kroz prste.
“On se tako oduvijek ponašao, i dok je bio mlad pa i kasnije. Uvijek je imao podršku sa svih strana iako su i u samim počecima njegovog rada na Akademiji kružile priče da zlostavlja studente”, kazala je prisjetivši se i jedne Prohićeve scene kada je upravo u osječkom HNK razbio klavir. Svejedno za to nije odgovarao niti je bio sankcioniran.
“Prohić je posebice devedesetih bio politički moćan. Nakon premijere jedne njegove predstave na totalno ludom tulumu razbio je klavir HNK i što se dogodilo? Nikome ništa. Iz kazališta su rekli da je sam nadomjestio štetu, što me čudilo jer kako tako jedan mlad redatelj na samim počecima karijere ima toliko novca da si može dozvoliti da razbije klavir, nešto što je jako skupo, i onda kupi drugi", kazala nam je.
“Upozorila sam HNK Osijek još prošle godine na suradnju s Prohićem”
Banović je još prošle godine saznala da je Prohić, nakon toliko optužbi i prijava studentica, sklopio suradnju s HNK Osijek. Ispričala nam je da je to prvi put bila nekakva informacija oko njega koja ju je ostavila bez teksta iako se kao njegova dugogodišnja kolegica u ADU-u nagledala svega.
“U listopadu prošle godine poslala sam mail intendantu i ravnatelju kazališta u kojem sam obojicu posebno pokušala urazumiti i moliti da to ne rade jer bi mogli imati problem. Jer to nije problem samo ADU-a nego hrvatske kulture i Prohića treba zaustaviti.
Sada kada se pojavio Matanić, naravno da sam išla provjeriti surađuje li Prohić još uvijek s HNK. Na njihovoj sam stranici vidjela se održavaju probe predstave, ali nije bilo press-konferencije, što je normalno za svaku predstavu i koncert. Mislili su to tajno napraviti.
Znam da su prijateljstva u kazalištu vrlo važna i intenzivna te da često podrazumijevaju obiteljske veze. Ako ti je do nekoga stalo, onda ga pošalji na liječenje, pokaži mu da nije u redu da se tako ponaša, a nemoj mu dati angažman kad već ima toliko drugih redatelja. Nevjerojatno je da on ima takav prolaz. Njegovo se ponašanje i dalje ponavlja i on se neće promijeniti. Nisam sigurna da takvi ljudi uopće to istinski i žele”, kazala nam je Banović.
Sve se više spominju i drugi profesori na ADU koje se navodno optuživalo za zlostavljanje
U razgovoru s još nekoliko osoba iz kazališnih krugova, doznajemo da Prohić nije jedini prijavljivani profesor s akademije, no, da se prema ostalima, koje studenti godinama prijavljuju, nikada nije postupalo, već da su svi slučajevi ostali na razini prijave akademiji.
“Akademija u posjedu ima prijave. Prohić nije jedina osoba koja iza sebe ima prijavu za uznemiravanje i zlostavljanje. Ono što mi najviše smeta je što o Akademiji više govore svi drugi ljudi osim onih koji su odgovorni što ti profesori održavaju svoja predavanja. Prvenstveno tu mislim na dekanat, rukovodstvo akademije koje u četiri godine nije učinilo apsolutno ništa.
Mi sada pričamo o Mataniću, on je priznao krivnju, i ako živimo u pravnoj državi, bit će procesuiran. Taj slučaj dalje ide svojim tokom i vjerojatno će vršiti neku vrstu kazne.
Taj trend koji se ponavlja u filmskoj industriji je normaliziran i sve ove godine koliko pričamo o tome, to su sve ljudi koji rade u filmskoj industriji, odlučuju o tome tko će dobili novac, a tko ne. Mi i dalje zapravo imamo slučaj koji je završen tako što će sve izaći na vidjelo u nekom trenutku i nekoliko slučajeva koji već četiri godine stoje u ladici.
Postoje potpisane izjave o zlostavljanju od strane drugih profesora na Akademiji, koje već četiri godine stoje u ladici. Ti ljudi ne snose nikakve sankcije. Postoji niz rješenja kako se to moglo riješiti, no Uprava je premlitava i prekukavička da bi to riješila”, kazala nam je nekadašnja studentica ADU-a Arijana Lekić-Fridrich.
Akademija izbjegla odgovor na konkretna pitanja
Poslali smo upit Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu o kojim je profesorima točno riječ i zašto nitko od njih nije prijavljen nadležnim institucijama, no u cjelodnevnom dopisivanju s njima, taj su odgovor izbjegli te do okončanja objave ovog teksta nisu ga poslali.
Iako je Prohić na Akademiji dramske umjetnosti, unatoč brojnim prijavama pa i prosvjedima protiv njega, ostao zaposlenik, ali ne održava predavanja - drugim riječima ne radi, a prima plaću, s Daliborom Matanićem je Akademija, nakon skandala u kojima je pijan i drogiran zlostavljao svoje kolegice, ekspresno prekinula suradnju.
"Akademija dramske umjetnosti najoštrije osuđuje postupke Dalibora Matanića koji su nedavno objavljeni u medijima. Suradnja s Daliborom Matanićem završetkom zimskog semestra je okončana, a u svjetlu uznemiravajućih činjenica neće se obnoviti", kazali su prošli tjedan iz Dekanata ADU-a te istaknuli da nisu zaprimili prijavu na neugodnosti ili uznemiravanja od strane Dalibora Matanića, nakon što su uputili molbu svim studenticama i studentima da anonimno ili neanonimno prijave uznemiravajuća iskustva.
Upitali smo Akademiju koja je razlika između Prohića i Matanića. Obojicu je za zlostavljanje prijavio veći broj žena. Matanić je ekspresno maknut, a Prohić je i dalje službeno zaposlenik Akademije i za to prima plaću iako ne radi.
“Dalibor Matanić nije nikada bio zaposlenik Akademije, već je samo u prethodnom zimskom semestru bio vanjski suradnik na jednom kolegiju. Ozren Prohić je zaposlenik Akademije i u tom slučaju se primjenjuju i interni i opći propisi Republike Hrvatske koji uređuju radne odnose, dok tome u odnosu s Daliborom Matanićem nije bio slučaj”, kazali su nam.
“Matanić je samo kap u moru”
Nakon Matanićevog priznanja da je godinama zlostavljao i uznemiravao svoje kolegice, niz njegovih suradnika te zaposlenika kazališta i filma upozorilo je da Matanić nije jedini i da se takvo ponašanje u hrvatskoj kinematografiji s vremenom ustalilo. Podsjetimo, Matanić je javno na Facebooku priznao svoja nedjela te se ispričao, a sve uslijed objavljivanja članka Večernjeg lista u kojemu su svoje ispovijesti i neugodne situacije s Matanićem opisale njegove bivše suradnice.
“Od Matanića smo dobili taj oprosti koji je bio ispod svake razine, osobito zato što se pozivao na umjetničku vrijednost njegovog umjetničkog rada. Ne postoji oprosti. On je kap u moru. Često se događa taj narativ da je u našoj industriji ponašanje poput njegovog normalno, a taj se narativ provlači već kroz fakultet i tako ga se normalizira. No, rekla bih da nije tako samo u našoj struci.
Ne bih rekla da je primjerice pravna struka lišena toga. Naprosto se radi o poziciji moći koju u Hrvatskoj još uvijek drže muškarci”, kazala nam je Arijana Lekić-Fridrich.