SVI volimo slušati pjev ptica i teško bi nas pogodilo kada više iznad naših glava ne bi letjela jata ovih krilatih životinja. No, one znaju predstavljati problem zračnom prometu.
Svake godine na tisuće ptica udari u avione i pritom ugine. Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) je izvijestila da je samo u 2019. u SAD-u zabilježeno više od 17.000 sudara ptica sa zrakoplovima.
Većina tih incidenata dogodi se na visinama do jednog kilometra, tijekom polijetanja i slijetanja. Naime, otvoreni prostori zračnih luka su često privlačna područja za ptice te one tamo znaju slagati svoja gnijezda.
Djelatnici aerodroma često koriste svjetla, lasere, pse i ptice grabljivice kako bi pokušali protjerati ptice iz okolice zračne luke.
Opasnosti za zrakoplov
Mada je vjerojatnost katastrofalne nesreće nakon sudara ptice i zrakoplova izuzetno mala, bilo je takvih incidenata koji su uzrokovali ozbiljna oštećenja na letjelicama.
Primjerice, u siječnju 2009. je zrakoplov Airbus A320 kompanije US Airways nakon polijetanja iz njujorške zračne luke proletio kroz jato kanadskih gusaka. Neke od njih su se zaletjele u avion te su pritom otkazala oba motora. Kapetan Chesley Sullenberger i kopilot Jeff Skiles vješto su spasili cijelu stvar te uspješno sletjeli u rijeku Hudson.
No, te sreće nisu bila dva leta iz ranih 1960-ih. Nakon polijetanja iz Bostona u listopadu 1960. zrakoplov kompanije Lockheed Electra uletio je u jato čvoraka, prestali su mu raditi motori te je došlo do tragične nesreće, pri kojoj su poginule 62 osobe.
1962. dvije su ptice udarile u rep aviona tvrtke Vickers Viscount pri njegovom slijetanju. Udar je bio toliko sanažan da je otkazao stabilizator, a zrakoplov se srušio, pri čemu je poginulo 17 ljudi.
Zbog takvih su nesreća zrakoplovni regulatori diljem svijeta krenuli s preispitivanjem sigurnosnih standarda komercijalnih aviona i motora te razvijanjem načina testiranja njihove izdržljivosti u slučaju sudara s pticama.
Kokoši koje spašavaju živote
Među vodećim organizacijama koje provode takva testiranja je Centar za istraživanje svemira Nacionalnog istraživačkog vijeća Kanade (NRC).
Nakon nesreća iz 1960-ih NRC je, s vojnim stručnjacima, regulatorima, proizvođačima i pilotima, osnovao povjerenstvo za istraživanje efekata udara ptica i sustav testiranja otpornosti zrakoplova na takve situacije.
Povjerenstvo se odlučilo koristiti top na komprimirani zrak, a municija su leševi ptica ili umjetne životinje.
"Da bismo napravili kalibracijski test, koristimo ptice na bazi želatine ili kokoši koje kupimo u trgovini. Kada krenemo u pravo testiranje, služimo se mrtvim kokošima. Znači, ptice su uvijek mrtve, stavljamo ih u top s perjem, glavom, nogama, sa svime", rekao je za CNN Azzedine Dadouche iz NRC-a.
NRC nabavlja leševe uginulih ptica s farmi peradi ili od tvrtki koje posjeduju takve ptice i trebaju ih se riješiti.
Kombinacija tlaka zraka u spremniku, težine projektila i duljina cijevi određuje brzinu kojom će ptica udariti u testni objekt, što je u skladu s brzinama određenog zrakoplova tijekom polijetanja, početnog uspona ili slijetanja. Nakon sudara ptice s testnim objektom stručnjaci procjenjuju koliko je određeni dio zrakoplova otporan na takvu vrstu udara.