Miloš Lolić i Borisav Matić iz Tima umjetničke direkcije 59. kazališnog festivala BITEF priopćili su da se festival našao na udaru cenzure režima Aleksandra Vučića jer je Odbor BITEF-a zabranio gostovanje proslavljenog švicarskog kazališnog redatelja Mila Raua, piše Autonomija.
"Odbor festivala odbio je planirani program umjetničke direkcije festivala, zbog jednog nepoželjnog umjetnika. Riječ je o presedanu: u kontinuitetu od 58 burnih godina, tijekom kojih je umjetnička direkcija uvijek bila odgovorna za program BITEF-a, nemamo zabilježen slučaj gdje Odbor festivala obustavlja dolazak inozemnog gosta u Srbiju", naveli su Lolić i Matić.
Precizirali su da su protiv programa ovogodišnjeg BITEF-a glasali izaslanica Tajništva za kulturu Grada Beograda Ana Veljković, novinarka Borka Golubović Trebješanin i organizator Srđan Obrenović, dok je predsjednik Odbora, glumac Svetozar Cvetković, jedini bio za usvajanje programa.
"Na sjednicama Odbora nikada nijednom riječju nije raspravljano o temi i kvaliteti selektirane predstave ‘Proces Peliko’ u režiji Mila Raua niti je uzeto u obzir da je ovo gostovanje ekskluzivitet svjetskih razmjera, s obzirom na to da je predstava premijeru doživjela prije samo nekoliko mjeseci, čime bi Beograd bio četvrti grad na svijetu koji je ugošćuje, poslije Beča, Avignona i Lisabona", istaknuli su.
Lolić i Matić dodali su kako većinu članova Odbora nije zanimalo ni to što je gostovanje ove predstave plod suradnje BITEF-a i Bečkog festivala (Wiener Festwochen), jednog od najrelevantnijih kazališnih događaja u Europi. Također, navode, nije ih zanimalo ni to što prekid višemjesečnih pregovora nanosi štetu desetljećima građenom ugledu najznačajnijeg kazališnog festivala u Srbiji.
Podsjetili su da je Milo Rau održao govor na otvaranju prošlogodišnjeg izdanja festivala, u kojem je spominjao ekološki štetno rudarenje širom svijeta, pa tako i u Srbiji. Mediji navode upravo taj govor kao razlog zbog kojeg je Tajništvo za kulturu Grada Beograda ove godine prepolovilo proračun festivala i odlučilo ne obnoviti mandat prethodnoj umjetničkoj direkciji.
Miloš Lolić i Borisav Matić poručili su da ne žele odustati od programske cjeline na kojoj su radili mjesecima, jer bi to značilo suučesništvo u urušavanju autonomije umjetničke direkcije i samih postulata festivala. "Progresivan i društveno provokativan festival poput BITEF-a mora biti relevantan akter u vremenu povijesnih previranja", naveli su.
Objasnili su da je referentni okvir njihovog programa tema sistemskog nasilja - od policijskog, preko ekonomskog do rodno zasnovanog i seksualnog. "Dvojici vodećih glasova svjetskog teatra (Milo Rau i Romeo Castellucci) suprotstavljamo one naše koji tek dolaze (Andreja Kargačin, Ana Janković, Aleksander Zain, Akcijski odbor – kolektiv studenata Fakulteta dramskih umjetnosti). Ovi mladi zakinuti glasovi spremni su i odlučni preispitati okoštalu kazališnu formu, nametnute identitete i samu poziciju autorstva, riješeni oduprijeti se represivnom sustavu", poručili su Lolić i Matić, zaključivši kako ne prihvaćaju stav Odbora da bilo koji svjetski umjetnik može biti persona non grata na Beogradskom internacionalnom teatarskom festivalu.