Krajem rujna nizozemska vlada posegnula je za izvanrednim mjerama iz vremena Hladnog rata kako bi preuzela kontrolu nad kineskom tvrtkom za proizvodnju čipova koja posluje u zemlji.
Taj je potez izazvao lanac događaja koji su odjeknuli diljem svjetske automobilske industrije, već pogođene američkim carinama i kineskim ograničenjima izvoza rijetkih metala, prenosi BBC.
U izjavi parlamentu, nizozemska ministrica gospodarstva navela je da su “u Nexperiji utvrđeni ozbiljni problemi u upravljanju i postupci koji predstavljaju prijetnju”. “Mjera je krajnje iznimna i usmjerena isključivo na očuvanje kontinuiteta opskrbe i zaštitu kritičnih tehnologija za nizozemsko i europsko gospodarstvo”, stajalo je u priopćenju.
Peking je burno reagirao, optuživši Nizozemsku za političko uplitanje. Kao odgovor, kineske su vlasti uvele izvozne kontrole i zaustavile isporuke Nexperijinih čipova iz Kine prema Europi, dok je nizozemska vlada blokirala pošiljke ključnih sirovina potrebnih za njihovu proizvodnju u Kini.
Ometanje opskrbe pokazalo je veliku slabost u globalnom lancu isporuke čipova koji su ključni za proizvodnju automobila te otvorilo novo poglavlje u tehnološkom nadmetanju između SAD-a i Kine.
Kineska vlada u međuvremenu je dopustila izvoz čipova za “civilne namjene”, ali nije objasnila što točno podrazumijeva pod tim pojmom. Ipak, i dalje zahtijeva od Nizozemske da povuče odluku o preuzimanju Nexperije. “Kina pozdravlja napore EU-a da iskoristi svoj utjecaj i potakne Nizozemsku da što prije ispravi svoje pogrešne postupke”, poručilo je kinesko ministarstvo trgovine.
U središtu spora nalazi se ključni dio svjetskog sustava čipova. Nexperia proizvodi takozvane “legacy” ili “osnovne” poluvodiče koji su neophodni za sve, od servoupravljača i zračnih jastuka do sustava za centralno zaključavanje. Iako nisu najmoderniji, ti čipovi ostaju nezamjenjivi.
Jedan automobil može sadržavati stotine takvih čipova, a Nexperia ih isporučuje vodećim proizvođačima vozila diljem svijeta. Oko 70 do 80 posto njihove proizvodnje odlazi u Kinu na daljnju obradu, testiranje i pakiranje, što je ovisnost koja je proizvođače automobila učinila ranjivima na kinesku kontrolu nad opskrbnim lancima.
“Proizvođači automobila koji su zatečeni situacijom s Nexperijom trebali bi zaposliti nove menadžere za opskrbne lance, očito ništa nisu naučili iz Covida ni iz pretjeranog oslanjanja na kineske dobavne lance”, poručio je analitičar Bill Bishop u biltenu Sinocism. To, dodaje, pokazuje kinesku sposobnost da “uguši” globalne opskrbne lance, kao što je to činila i s izvozom rijetkih metala.
Prema Billu Echiksonu iz Centra za analizu europske politike, Kina sada može “držati Zapad taocem” čak i putem tvrtke poput Nexperije, koja naizgled ne djeluje strateški važna, ali jest. “Ovdje je riječ jednako o digitalnom suverenitetu koliko i o poluvodičima”, istaknuo je.
No Peking se sada suočava s dilemom. Predstavlja se kao pouzdan partner u odnosu na trgovinski kaos koji je izazvao predsjednik SAD-a Donald Trump, ali prekid isporuka ključnih proizvoda podriva tu poruku.
“Priča je bila da, otkako je Trump izazvao poremećaje, možda postoji prilika da Kina i EU surađuju bliže”, rekao je Tom Nunlist iz konzultantske kuće Trivium China. “No, nestašica rijetkih metala pokazala je koliko je Europa zarobljena između SAD-a i Kine.”
Uz preuzimanje, nizozemski sud suspendirao je bivšeg izvršnog direktora Nexperije, Zhang Xuezena, osnivača Wingtecha, zbog lošeg upravljanja.
Wingtech je djelomično u vlasništvu kineske države, kotira na burzi u Šangaju i 2024. je stavljen na američku “crnu listu” poduzeća koja predstavljaju sigurnosni rizik. U rujnu 2025. popis je proširen na sve tvrtke u kojima takva poduzeća imaju najmanje 50-postotni udio.
Prema sudskim dokumentima koje je objavila nizozemska vlada, američke su vlasti još ranije izrazile zabrinutost zbog kineskog vlasništva nad Nexperijom. U dopisima je navedeno da bi tvrtka mogla dobiti izuzeće s američke liste ako promijeni vodstvo, jer je “kineski vlasnik problematičan”.
Haag, međutim, poriče da je odluka o preuzimanju Nexperije donesena pod američkim pritiskom, no navodi da postoje dokazi kako je izvršni direktor prebacivao proizvodne kapacitete, financijska sredstva i intelektualno vlasništvo iz Nizozemske u Kinu.
Stručnjaci upozoravaju da je ovo primjer kako “odvajanje” gospodarstava Zapada i Kine izgleda u praksi i koliko je skupo. “Ovo je ono što ‘decoupling’ zapravo znači na korporativnoj razini, potpuni kaos”, rekao je Nunlist.
Europski dobavljači automobilske industrije traže pojašnjenja oko izvoznih izuzeća i upozoravaju na dodatnu birokraciju u već neizvjesnom poslovnom okruženju.
Iako je tehnički moguće prijeći na druge proizvođače čipova poput Infineona, NXP-a ili Texasa, promjena nije jednostavna. “Opskrbni lanci nisu precizno isplanirani, oni se organski razvijaju, a komponente su često izrađene posebno za određene automobile”, objašnjava Nunlist. “Tvrtke ne mogu promijeniti smjer preko noći, promjene su izuzetno složene i skupe.”
Spor izbijao u trenutku kada su predsjednik SAD-a Donald Trump i kineski predsjednik Xi Jinping postigli jednogodišnje trgovinsko primirje kojim su suspendirane neke zabrane izvoza i ograničenja rijetkih metala.
No slučaj Nexperia pokazuje koliko je to primirje krhko. “SAD neće srušiti dogovor, ali Europa ima vrlo malo utjecaja u ovoj igri korištenja opskrbnih lanaca kao oružja”, kaže Nunlist. “Za obje je strane politički osjetljivo, a za Europu posebno jer ne želi da proizvodnja čipova napusti kontinent.”
Prema njegovim riječima, čelnici u Bruxellesu nisu bili unaprijed obaviješteni o nizozemskoj odluci i nisu bili zadovoljni načinom na koji je provedena.
Kina i EU sada vode hitne pregovore o ukidanju izvoznih ograničenja na čipove i rijetke metale. “Razgovori s Kinom traju s ciljem uspostave stabilnog i predvidljivog okvira koji će osigurati puni povratak protoka poluvodiča”, poručio je europski povjerenik za trgovinu Maroš Šefčovič na platformi X.
Ipak, cijeli je slučaj razotkrio ranjivosti ključnih opskrbnih lanaca, a odnosi između Kine, Nizozemske i ostatka Europske unije ostat će pod pritiskom sve dok se ne riješi pitanje vlasništva i kontrole nad Nexperijom.