SUNČANI je dan u najpoznatijoj turističkoj ulici u Bangkoku i prodavačica Cletana Thangworachai otvorila je svoju trgovinu. Njena trgovina u ulici Khao San prepuna je blistavih magneta, privjesaka sa slonovima jarkih boja i pamučnih hlača s uzorkom koje su postale neslužbena uniforma turista s ruksacima u jugoistočnoj Aziji. Ali zasad nema nikoga tko bi ih kupio. Pandemija koronavirusa imala je razoran utjecaj na putovanja pa Svjetska turistička organizacija UN-a procjenjuje da je međunarodni turizam pao za 80 posto u odnosu na 2019. godinu, što je u pitanje dovelo 100 milijuna radnih mjesta, piše CNN.
U Tajlandu, gdje turizam čini 18 posto BDP-a, turistički stručnjaci procjenjuju da će broj posjetitelja ove godine biti 65 posto manji. Mnogi se, poput Cletane, bore da bi sastavili kraj s krajem. Prije covida-19 zarađivala je 300 dolara dnevno. U travnju je Tajland zabranio sve dolazne međunarodne letove i njena se dnevna zarada spustila na dva dolara, ponekad ne bi zaradila ništa. Ali ova 45-godišnjakinja, koja suvenire na ulici prodaje već više od 10 godina, i dalje otvara svoju trgovinu svakog dana u nadi da će joj se posrećiti i da će rijetki turisti nešto kupiti.
S obzirom na posljedice po gospodarstvo i sredstva za život, nastavlja CNN, zemlje širom svijeta traže načine za održavanje turističke djelatnosti. Novi Zeland i Australija obvezali su se stvoriti "putni balon" koji bi omogućavao putovanja između dvije zemlje, kad to jednom bude dovoljno sigurno. Kina je počela dopuštati domaća putovanja, iako su njene granice i dalje zatvorene za većinu stranaca. Tajland razmišlja o posebnim turističkim naseljima koja bi bila unutar karantenskih zona. Ali stručnjaci upozoravaju da bi čak i uz nove inicijative mogle proći godine prije nego što se putovanja vrate na razinu prije covida-19. A kad se to i dogodi, možda više nikad nećemo putovati na isti način.
Putni balon
Kratkoročno gledano, budućnost turizma je u regionalnim turističkim balonima. Australija i Novi Zeland odlučiti su stvoriti putni koridor, za koji se ne očekuje da će biti otvoren u sljedećih nekoliko mjeseci. U Europi Estonija, Latvija i Litva najavile su planove za otvaranje međusobnih granica za svoje građane od 15. svibnja. Većina zemalja ne može si dugoročno priuštiti izolaciju, a stručnjaci predviđaju da je samo pitanje vremena prije nego što i druge zemlje stvore vlastite putne balone.
Vijetnam i Tajland mogli razmotriti otvaranje putnog koridora u sljedećim mjesecima, smatra Mario Hardy iz Tajlanda, izvršni direktor neprofitne organizacije Pacific Asia Travel Association (PATA). Analitičar zračnog prometa Brendan Sobie očekuje slične aranžmane unutar Europe i Sjeverne Amerike, piše CNN. Kad zemlje budu tražile partnere za otvaranje koridora, razmatrat će nekoliko faktora. Tražit će zemlje za koje se čini da imaju epidemiju pod kontrolom i koje imaju vjerodostojnu statistiku. Hardy smatra da će isprva koridori biti regionalni.
Vjerojatno će se spajati zemlje koje već imaju snažne geopolitičke veze, smatra Benjamin Iaquinto, turistički geograf sa Sveučilišta Hong Kong, dodajući da Novi Zeland i Australija već imaju čvrste političke odnose pa njihovo povezivanje ima smisla. U Aziji će veliko pitanje biti Kina, najveći svjetski izvor turista.
Ankete pokazuju da su kineski turisti voljni držati se poznatog i ne žele putovati predaleko, rekao je Bill Barnett, direktor globalne konzultantske kompanije C9 Hotelworks. To znači da bi Tajland, koji godišnje privuče 11 milijuna kineskih turista, mogao biti prvi koji će se otvoriti prema Kini. Kina je možda manje zainteresirana za omogućavanje putovanja prema mjestima na kojima je postojao antikineski osjećaj prije epidemije, kao što je Australija, smatra Freya Higgins-Desbiolles, viša predavačica na Universityju of South Australia, koja se bavi turizmom.
"Mislim da će turizam biti pogođen geopolitičkim igrama ili strategijama koje su odigrane kako bi se iskoristila kriza", rekla je Higgins-Desbiolles za CNN. A baloni će biti krhki. Ako se u nekoj zemlji ponovno pojave slučajevi koronavirusa, putni koridori bit će jednostavno zatvoreni, dodaje Hardy.
Ponovno otvaranje granica
Vjerojatno će proći dosta vremena prije nego što krenu putovanja izvan regionalnih balona, smatraju stručnjaci. Hardy smatra da će proći još mnogo vremena prije nego što krenu putovanja iz SAD-a u Aziju.
"Sve dok situacija u SAD-u ne bude pod kontrolom, nijedna zemlja ili vrlo malo zemalja dopustit će Amerikancima da dolaze. Zemlje koje nemaju situaciju pod kontrolom bit će izostavljene na neko vrijeme", rekao je Hardy za CNN.
Zemlje koje su snažno ovisne o turizmu morat će uravnotežiti zdravstvena pitanja s gospodarskim. Ali čak i ako osjećaju pritisak da se otvore izvan balona, to ne mora nužno značiti da će imati poplavu posjetitelja.
"Ako se neka zemlja želi otvoriti, ali nitko ne smatra ugodnim putovati u nju iz bilo kojeg razloga, onda to neće funkcionirati", ističe Sobie za CNN.
Možda postoje i druge strategije osim putnih koridora. Tajland razmatra otvaranje određenih područja za strane turiste, što znači da se posjetitelje drži samo na jednom mjestu, recimo na nekom otoku.
"To će biti korisno i za turiste i za lokalne stanovnike jer gotovo da se radi o karanteni", kaže tajlandski turistički dužnosnik Yuthasak Supasorn.
Ali privlačnost ove ideje ovisi o karantenskim propisima koji će biti na snazi: ako Australci ipak trebaju proći kroz dvotjednu karantenu po povratku s odmora u Tajlandu, onda možda neće biti pretjerano željni boravka na otoku.
Istodobno, zemlje koje inače privlače brojne strane studente možda će ublažiti propise kako bi im omogućili dolazak. To uključuje i Novi Zeland koji razmatra mogućnost povratka stranih studenata ako prođu kroz dvotjednu karantenu, prenosi Radio New Zealand.
Imunitetne putovnice
Nakon napada 9/11 zračne luke širom svijeta uvele su dodatne sigurnosne mjere. Stručnjaci očekuju da će koronavirus imati isti učinak, ali s naglaskom na zdravlje. Ostaje pitanje kako će te mjere izgledati. Putnicima bi u zračnoj luci mogla biti mjerena tjelesna temperatura ili bi ih se moglo testirati na koronavirus prije nego što se ukrcaju u avion. Ali oko toga ima pitanja koje treba riješiti. Vlasti moraju biti uvjerene da su brzi testovi pouzdani i odlučiti u kojem će trenutku prije leta testirati putnike.
Drugi je prijedlog da putnici nose imunitetne putovnice, koje bi značile da su imuni na koronavirus. Kina je već uvela određeni oblik toga – svi građani imaju QR kod koji mijenja boju ovisno o njihovu zdravstvenom stanju. Moraju ga pokazati da bi ušli u restorane i trgovačke centre.
Imunitetne putovnice temelje se na ideji da se ljudi koji se oporave od covida-19 više ne mogu ponovno zaraziti. Ali zasad nema dokaza da takvi ljudi imaju protutijela koja bi ih štitila od druge zaraze, smatra Svjetska zdravstvena organizacija. Čak i ako su razvili imunitet, nije jasno koliko dugo traje. Također, trenutačno ne postoje raširena testiranja za protutijela, što je neophodno da bi ova ideja bila djelotvorna, piše CNN.
Imunitetne putovnice mogu se koristiti i kako bi se označilo da je osoba cijepljena protiv koronavirusa, ali može proći i 18 mjeseci prije nego što cjepivo bude dostupno na tržištu, pa čak i duže prije nego što se širom svijeta provede masovno cijepljenje.
"Koliko sam shvatila, ne možemo očekivati da će se međunarodna putovanja vratiti na nekadašnju razinu prije nego što pronađemo cjepivo. Mnogo toga se u ovom trenutku samo nagađa i temelji na nadama", rekla je Higgins-Desbiolles.
Što slijedi?
S toliko nepoznanica o budućnosti turizma, u ovom se sektoru vodi rasprava hoće li pandemija zauvijek promijeniti turizam, možda čak i na bolje. Neki, poput Barnetta, smatraju da će se stvari na kraju vratiti u normalu.
"Neće to biti danas ili sutra, bit će to dvogodišnji uspon do povratka na nekadašnje razine", rekao je Barnett za CNN.
Drugi, poput Hardyja i Higgins-Desbiolles, vide priliku za resetiranje, vrijeme za rješavanje dugogodišnjih pitanja i učinaka pretjeranog turizma na lokalne kulture i okoliš.
"Postoje ljudi kao što sam ja, koji kažu da sve moramo preispitati. Ako učinimo pravu stvar, dobit ćemo ideju turizma koja se temelji na pravičnosti, gostoprimstvu, poštovanju i dobrim interakcijama, dobit ćemo ideju od koje će svi imati koristi jer ćemo se osjećati dobrodošli kao turisti", objasnila je Higgins-Desbiolles.
Ona želi vidjeti turizam koji je sporiji i promišljeniji, turizam koji neće koristiti samo putnicima nego i lokalnom gospodarstvu i lokalnim zajednicama. Teoretski to znači da će ljudi kao što su Cletana i drugi koji rade u Bangkoku imati koristi. Ali zasad, oni su više usredotočeni na neposrednu budućnost.
U četvrtak je Niwet Phumiwetsoonthorn, koji vozi motoriziranu rikšu u ulici Khao San, rekao CNN-u da je njegov dnevni prihod pao sa 70 dolara na dva dolara ili čak na nulu. Ostao je bez novca koji je slao svojoj ženi i djeci u drugoj provinciji. Prvi put u životu stao je u red za donaciju hrane.
"Ne mogu provesti cijeli dan u svojoj sobi i gledati vijesti na televiziji. To me čini još tjeskobnijim", rekao je Niwet, koji s prijateljima i dalje čeka na ulici, iako mušterija nema. "Uveseljavamo jedan drugoga da nam prođe dan."
Vlasnica trgovine Cletena, udovica sa sinom kojem je potrebna skrb zbog zdravstvenih problema, ima malu ušteđevinu i nema plan B.
"Ne znam hoće li se i kako situacija poboljšati. Zbog ovakve epidemije ljudi će biti uplašeni još dugo", rekla je Cletena za CNN.