Intervju s članom Uprave HAMAG-a: Kako troše sredstva građana i kolike su im plaće?

Foto: M.I.

AGENCIJA za malo gospodarstvo i investicije (HAMAG Invest) jedna je u moru hrvatskih državnih agencija. Rasipa li se i ovdje novac na sve strane ili opravdano troše sredstva građana kako bi se razvijalo poduzetničke projekte koji će pridonijeti oporavku posrnulog hrvatskog gospodarstva, samo je jedno od pitanja na koja je za Index odgovorio član Uprave HAMAG Investa Goran Becker.

U 2013. godini je HAMAG Invest dodijelio 72.209.315,46 kuna bespovratnih potpora. Listu 103 poduzetnika koji su primili potpore predvode:

1. TVORNICA MREŽA I AMBALAŽE d.o.o., Tkon - proizvodnja ostalog tekstila - 1.400.000,00 kn
2. AGROPROTEINKA d.d, Zagreb - obrada i zbrinjavanje opasnog otpada - 1.400.000,00 kn

3. AEKS d.o.o., Ivanić Grad - skupljanje opasnog otpada - 1.399.999,00 kn
4. MLINOPROM d.o.o., Dubrava - proizvodnja gotove hrane i jela - 1.399.999,00 kn
5. E-ELMES d.o.o., Dugo Selo - proizvodnja ostalih strojeva za posebne namjene - 1.387.882,50 kn

Iz HAMAG-a se hvale dobrim rezultatima - uspješnim projektima, povećanjem broja jamstava i rastom investicija u odnosu na prethodne godine. Zanimljivo, na troškove reprezentacije prošle je godine tročlana uprava HAMAG Investa potrošila 38.800 kuna, a ove su godine dokazali da se, kad se hoće, može uštedjeti pa je iznos dosad utrošenih sredstava za reprezentaciju u 2013. godini dvostruko manji.

Prema podacima objavljenima na stranicama HAMAG Investa, u 2013. godini je dodijeljeno 72.209.315,46 kuna bespovratnih potpora. Koji je planirani iznos bespovratnih sredstava za 2014. godinu? Jesu li svi projekti kojima se sredstva dodijelilo u 2013. godini opravdali povjerenje? Što s onima koji nisu? Koji su kriteriji dodjela uopće? Koje biste projekte izdvojili i zašto?

"Planirani iznos bespovratnih potpora za 2014. godinu okvirno iznosi gotovo 100 milijuna kuna kojima će HAMAG Invest kroz svoje programe poduprijeti jačanje konkurentnosti mikro, malih i srednjih tvrtki, s posebnim naglaskom na proizvodne i ICT industrije te razvoj inovativnog poduzetništva.


Poduzetnički projekti kojima su dodijeljene bespovratne potpore HAMAG Investa u 2013. godini u velikoj većini još uvijek traju, obzirom da se radi o velikim investicijskim projektima (prosječan iznos investicije je 1,5 milijuna kuna). Pojedini korisnici potpore koji su završili svoje projekte i kojima je potpora isplaćena u cijelosti služe na ponos hrvatskom poduzetništvu jer, osim što su projekte uspjeli uspješno završiti i prije nego što su planirali, sve kratkoročne očekivane učinke uspjeli su ostvariti. Poduzetničkim impulsom za 2013. godinu stavljen je veći naglasak na kvalitetu i rezultate projektnih prijedloga te učinke dodijeljenih potpora. Zahvaljujući dodijeljenim i opravdanim bespovratnim potporama u iznosu od oko 5 milijuna kuna, do danas su provedene investicije od 10 milijuna kuna koje za direktnu posljedicu imaju otvaranje čak 66 novih radnih mjesta. Ipak, s izdvajanjem pojedinih uspješnih projekta pričekali bismo do završetka provedbe Poduzetničkog impulsa za 2013. godinu.

Osnovni kriterij za dodjelu bespovratnih potpora bio je da se radi o zdravim hrvatskim proizvodnim malim i srednjim poduzećima koja podmiruju sve obveze prema državi i svojim zaposlenicima, posluju s dobiti te imaju financijskih i operativnih kapaciteta za provedbu svojih projektnih prijedloga. Nadalje, predloženi projekti osim što su trebali ojačati konkurentnost poduzeća ulaganjem u nove i modernizaciju postojećih tehnologija te na taj način omogućiti njihov rast i ubrzati dosadašnji razvoj, morali su uključiti i komponentu zadržavanja postojećih radnih mjesta i otvaranja novih s naglaskom na održivosti.

Potpore su se dodjeljivale u visini do maksimalno 50% iznosa ukupne investicije te su se isplaćivale (i još uvijek se isplaćuju) u dva dijela - 60% dodijeljene potpore avansno, a ostatak nakon završetka cjelokupne investicije čije je trajanje limitirano na 180 dana.

Što se tiče onih korisnika koji neće opravdati dano povjerenje te neće ispuniti svoje obveze ugovorene s HAMAG Investom, morat će izvršiti povrat isplaćenih sredstava. Kontrola namjenskog utroška sredstava, osim što se provodi kao dio procedure dodjele bespovratnih potpora i bez koje nema isplate drugog dijela potpore, obavlja se i na terenu od strane neovisnog odjela agencije. Jer, ne zaboravimo, bespovratna potpora odličan je instrument sufinanciranja poduzetničkih ideja, ali predstavlja i veliku obvezu za korisnika - radi se o novcima poreznih obveznika koja isključivo trebaju biti u funkciji razvoja hrvatskog gospodarstva".

Koliko je u ovoj godini dosad izdano jamstava i koji je očekivani broj do kraja godine? Kakva su predviđanja broja jamstava za 2014.? Koji sve faktori mogu utjecati na tu brojku?

"Uprava agencije odobrila je 366 jamstava u 2013. godini, te se do kraja godine očekuje do 450 odobrenih jamstava. Do ovog trenutka u tekućoj godini odobreno je 411 milijuna kuna jamstava čime je podržano 940 milijuna kuna novih kredita odnosno 1,3 milijarde kuna novih investicija u sektoru malog i srednjeg poduzetništva. Konkretno, time je omogućeno stvaranje 995 novih radnih mjesta. Uspoređujući isti period u protekloj godini, u kojem je realizirano 160 jamstava, vidljiv je rast od 128%.

Mnogi poduzetnici su u ovom vidu podrške malom gospodarstvu pronašli način uspješnog zatvaranja svoje financijske konstrukcije, a kao jednog od perspektivnih, mladih poduzetnika koji su iskoristili ovu mjeru podrške, istaknuo bih vlasnika tvrtke Rimac Automobili - gosp. Matu Rimca. Tvrtka Rimac Automobili jedan je od projekata s odličnom perspektivom koji će po tržišnoj realizaciji na globalnom planu predstaviti Hrvatsku u najboljem svjetlu. Sredstva odobrena putem HBOR-ove kreditne linije uz jamstvo HAMAG Investa, Rimcu su omogućila investiciju koja će obuhvatiti sve što je razvijao u posljednje dvije godine, pa će se i njegova namjera da se proizvodnja najbržeg električnog automobila na svijetu zadrži u Hrvatskoj na ovaj način uspješno realizirati.

U 2014. godini očekujemo daljnji rast broja odobrenih jamstava sa minimalno 550 odobrenih jamstava. Na broj odobrenih jamstava mogu utjecati faktori poput općenitog stanja u gospodarstvu, rast ili pad potražnje za izvorima financiranja te odnosi sa poslovnim bankama odnosno njihova izloženost prema državi".

Kako komentirate prozivke iz Sabora da je ovogodišnji rezultat nemoguće uspoređivati s ranijim godinama "jer su sporazumom s poslovnim bankama i HBOR-om jamstva HAMAG-a za većinu banaka postala prvoklasno državno jamstvo, koje se aktivira na prvi poziv"? Nedavno se Upravu HAMAG-a prozivalo za iznimno visoke troškove reprezentacije i "peglanje" kartica, i to na osnovi podataka za 2012. godinu. Koliko je do sad potrošeno u 2013. godini, koji je planirani iznos te jesu li se ti troškovi mogli srezati? Na koje se stavke troši najviše sredstava?

"Sukladno potrebama i zahtjevima poduzetnika koji nisu imali pristup izvorima financiranja tijekom 2012. godine uveli smo institut jamstva na prvi poziv kao prvoklasni instrument osiguranja. Sada uz jamstvo HAMAG Investa poduzetnici imaju olakšani pristup kapitalu što dokazuje opravdanost donošenja takve odluke.

Tročlana uprave agencije tijekom 2013. godine ostvarila je trošak od ukupno 19 tisuća kuna na ime reprezentacije. Troškovi u navedenoj godini su manji od protekle godine, u kojoj je međuostalim od iznimnog značaja bilo steći izgubljeno povjerenje financijskog sektora. Rezultat toga su potpisani ugovori sa 22 financijske institucije".
 
U Saboru se HAMAG prozivalo i zbog rasta troškova i rashoda za zaposlene. Koji su ukupni predviđeni troškovi za 2013. godinu? Koliko ukupno zaposlenika trenutno broji HAMAG? Koliko je novih kadrova zaposleno u 2013. godini i na koja su mjesta raspoređeni? Kolike su plaće članova i predsjednika Uprave? Koja je minimalna, koja maksimalna, a kolika prosječna plaća u HAMAG-u? Je li broj zaposlenika primjeren opsegu posla ili ima prostora za "rezove"?

"U protekloj godini troškovi zaposlenih rasli su iz nekoliko razloga, među kojima treba istaknuti povratak osam djelatnica sa rodiljnog dopusta, isplatu otpremnine bivšeg predsjednika uprave, kao i povećanje članova uprave sa jednog na tri člana, sukladno ambiciozno zadanim poslovnim ciljevima i statutu agencije. Rezultat naših napora je 2 milijarde kuna investicija u sektoru malog i srednjeg poduzetništva zahvaljujući 600 odobrenih jamstava od početka mandata.

Ukupno je primljeno osam djelatnika od kojih su dva privremena zamjena za djelatnice na rodiljnom dopustu. Pet novih djelatnika su raspoređeni na radna mjesta djelatnika koji su napustili agenciju, dok su dva nova djelatnika raspoređeni na poslove vezane za investicije.

Prosječna bruto plaća agencije je nešto veća od bruto 10 tisuća kuna, s tim da je potrebno imati u vidu da je preko 90% djelatnika ima završenu visoku stručnu spremu odnosno magisterij.

Prosječna plaća  članova Uprave za 2012. godinu iznosi 23.069,47 kn bruto odnosno 14.443,31 kn netto za jednog člana Uprave, 22.851,84 kn brutto odnosno 12.875,69 kn netto za drugog člana uprave te 24.407,48 kn brutto odnosno 13.243,20 netto za trećeg člana uprave. Razlike u plaći za pojedinog člana uprave temelje se na razlici u dužini radnog staža te poreznoj olakšici za uzdržavane članove obitelji.

Budući da imamo ambiciozne planove za iduću godinu, kroz implementaciju Equity garancija, uvođenja kontragarancija iz EIF-a, povećanja obujma aktivnosti na Poduzetničkom impulsu, kao i provođenja pojedinih programa iz strukturnih fondova, smatramo da je broj zaposlenih čak manji od potreba i postavljenih ciljeva".

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.