Afera u MORH-u: Remont aviona koji smo platili 120 milijuna kuna nije obavljen?

Foto: MORH
Video: Osječa televizija (YouTube)

U EMISIJI "Svjedok" Gordana Malića na Osječkoj televiziji otkriveni su detalji remonta aviona u Ukrajini. Anonimni "svjedok" u emisiji, kojeg se predstavlja kao jednog od servisera remontiranih MiG-ova, navodi kako je u postupku remonta došlo do malverzacija. Naime, ističe da remont na nekim avionima nikada nije obavljen.

Anonimni insajder naglašava kako je za remont aviona potrošeno preko 120, a za remont helikoptera preko 80 milijuna kuna.

Malić odmah na početku emisije postavlja pitanja vezana uz nabavku 12 borbenih aviona iz Ukrajine, uz isporuku istih koja je kasnila 12 mjeseci te uz moguće kriminalne malverzacije vezane uz remont aviona i helikoptera.

Hrženjak svojom pribranošću izbjegao tragediju

Josip Štimac, umirovljeni general i bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, prokomentirao je slučaj neispravnog MiG-a 21 koji se srušio za vrijeme proslave Dana pobjede.  Štimac je pohvalio smirenost i profesionalnost Hrženjaka koji je zadržao hladnu glavu te ostao u zrakoplovu sve do zadnjeg trenutka, ne bi li se pobrinuo da avion ne padne među kuće. Na taj je način izbjegnuta tragedija, napomenuo je Štimac.


"U trenutku pada, brzina kojim je zrakoplov letio iznosila je barem 450 km/h. Zamislite da se tom brzinom zabio u ove kuće, 7 tona, i još sa svim gorivom unutra. Zamislite tu štetu. I to je mogući scenarij, to se moglo dogoditi i prilikom doleta u Knin", naglasio je.

Štimac je upozorio i kako u izvješću o padu aviona nije specificirano zbog čega je došlo do niza tehničkih otkaza.

Ivanković: Avioni prošli loš remont, Jemen ih nije htio

Davor Ivanković rekao je u emisiji kako "preostali hrvatski piloti nisu letjeli između 14 i15 mjeseci", uz iznimku nekolicine.

"Ne lete već preko godinu dana, a oni moraju imati normu satova. Nisu svi kao Selak i Hrženjak, da lete u neispravnim zrakoplovima i ostanu živi. Nemamo kompletiranu eskadrilu, a bojim se da je nikada nećemo ni imati", rekao je Ivanković.

Ivanković je kritizirao ugovor o remontu dogovoren s ukrajinskom firmom, zajedno s češkim podizvođačem.

"Njihova ponuda bila je oko 40 posto jeftinija od ponude  konkurentske firme, već tu je trebalo zvoniti na uzbunu.  Razlika u ponudama može biti od 5 do 10 posto, a ne toliko. Ali nije samo to sumnjivo... Kakvi su to avioni? To su avioni koji su preostali od Jemena, koji ih nije htio uzeti. Ti takozvani "Jemenci" su prošli kroz loš remont, zato smo i uštedjeli između 30 i 40 posto na njima, inače bi remont koštao oko milijun dolara po avionu", upozorio je.

Dali smo 20 milijuna eura za nesigurne avione


Ti avioni su stajali četiri do pet godina na pisti, vjerojatno se nešto mijenjalo, par dijelova, ali vidimo da ne funkcionira... Cijeli posao koštat će 20 milijuna eura, izgubili smo 20 milijuna eura. Koliko će tih aviona letjeti, i kako? Deset aviona je u Hrvatskoj, a dva još stoje u Ukrajini... Po svim podacima stanje je nezadovoljavcajuće, ti avioni nisu sigurni", zaključio je Ivanković.

Gordan Malić intervjuirao je Josipa Štimca nakon sastanka delegacije generalskog zbora s ministrom obrane Antom Kotromanovićem.

Štimac: Bojim se da je prekasno za promjene

Štimac je istaknuo kako je u središtu sastanka  bila problematika remonta MiG-ova. Rekao je kako je jedan od rezultata sastanka i taj da će on "provesti neko vrijeme u eskadrili" te da će "letjeti u tim avionima zajedno sa  Selakom". Štimac je istaknuo kako pitanja remonta nisu njegova ekspertiza no kako se boji da je prekasno za promjene što se tiče remontiranih aviona.

Umirovljeni general istaknuo je kako smatra da postoji potreba za nastavkom ulaganja u opstojnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Ipak, pozvao je stručnu javnost da se očituje o prednosti i manama zadržavanja trenutačnim sposobnostima i strukturama.


"Vjerujem da treba okupiti stručnjake iz raznih područja, pa da vidimo treba li to zaista Hrvatskoj, tako da više nema dvoumljenja, ni kod premijera, ni kod građana.

Malić je istaknuo kako je od dogovorenog roka prošla jedna godina, a kako je u Hrvatsku stiglo deset od dvanaest aviona. Od tih deset, uglavnom leti tek nekolicina zrakoplova, upozorio je Malić.

"Remont jedini izbor, ali nije to obavljeno kako treba"

Umirovljeni general rekao je kako smatra da je remont bio jedini izbor.

"Međutim, kad su avioni došli ovamo i kad su krenuli letovi, počeli su se vidjeti nedostaci. Od stajanja motora na velikim visinama, curenja goriva, pa sve do različitih otkaza. Sve je to moguće i kod novih aviona, ali ovoga je bilo previše. Nije to remontirano kako treba", drži Štimac.
 
Na upit o tome je li čudno što se u objavljenim natječajima pojavljuju dijelovi za zrakoplove koji su u potpunosti podudarni s dijelovima koji "stoje na lagerima" ukrajinske firme, Štimac je odgovorio kako je vidio napise o tome, ali kako nije kompetentan za izricanje sudova o tim navodima.

U zaključku emisije "Svjedok" pojavljuje se anonimna osoba koju se predstavlja kao servisera remontiranih MiG-ova.

Avioni neispravni, zato nisu mogli doletjeti u Hrvatsku


"Ti avioni još dok su bili u Ukrajini nisu bili ispravni, zbog toga nisu mogli preletjeti u Hrvatsku. Pravo stanje aviona se skrivalo, a to je najbolje vidljivo u zadnja četiri mjeseca koja radim ovdje na Plesu. Stari rezervoari u krilima, nedostatak ulja u hidrauličkom sustavu, nemogućnost istovremenog podizanja glavnih nogu na zrakoplovu i mnogi drugi nedostaci jasan su pokazatelj toga da avioni nisu uredno remontirani", tvrdi "serviser".

"Dokumentacija je po Selaku uredna, ali avioni nisu uredni. Tko je namjestio da se potpiše dokumentacija, a da zrakoplovi nisu remontirani?", pita se "svjedok".

Potrošeno 10 milijuna kuna na neadekvatne dijelove

"Kupili smo veliku količinu rezervnih dijelova koji ne odgovaraju našim potrebama. Dijelovi su stari, a imaju nove papire... Platili smo ih preko 10 milijuna kuna. Sada se ponovno kupuju dijelovi, npr. bočne noge, ali se svaka noga nejednako zatvara... Avioni sigurno nisu remontirani, barem po ovome što mi vidimo i radimo ovdje. Pojedini sklopovi u avionu nisu nikada otvarani, a stvarni vlasnik aviona nije ih htio preuzeti prije deset godina", rekao je.

"Svjedok" navodi kako je stvarni vlasnik vjerojatno jemenska vlada, ali kako je bitno to da ti avioni stoje na otvorenom od 2008. godine".

"Plaćeno 800.000 eura po zrakoplovu za posao koji nije napravljen"


"Taj posao plaćen je 800 tisuća eura po zrakoplovu, i to za posao koji nije napravljen! Naši radnici su otišli 3. rujna prošle godine u Ukrajinu, i ostali tamo sve do kraja ožujka. Nalazili su se u jako lošim uvjetima, grozna zima, bez grijanja, a sve na račun Ministarstva", tvrdi anonimni "svjedok".

"Naši radnici pokušali su otkloniti neispravnosti, ali ni tamo (u Ukrajini) nije bilo odgovarajućih dijelova, stavljani su stari, a s novom dokumentacijom".

Situacija s helikopterima još gora, njihov remont plaćen 81 milijun kuna

"Izaći će na vidjelo kako je napravljen veliki promašaj i kako je potrošeno preko 100 milijuna kuna hrvatskog novca, a da za taj novac ništa nije napravljeno", upozorio je.

"Situacija sa helikopterima još je gora. Naši ljudi su tamo bili i vidjeli da za dva helikoptera nema rezervnih dijelova, a četiri helikoptera samo stoje, i ne zna se kad će se moći upotrijebiti. Remont helikoptera trebao je biti gotov još prošle godine, a sad je već skoro listopad. Upozoravam kako su svi helikopteri i zrakoplovi remontirani u istom zavodu".

"Remont helikoptera koštao je negdje oko 81 milijun kuna", zaključio je "zviždač" za emisiju "Svjedok".

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.