Zašto generacija Z više ne voli objavljivati na Instagramu?

Foto: Press

Generaciju Z često se prikazuje kao najglasniju do sada - samouvjerenu u iznošenju mišljenja o važnim pitanjima i neustrašivu u izražavanju svojih stavova. Ipak, među mlađim pripadnicima te generacije na Instagramu se događa nešto neočekivano. Dovoljno je prelistati njihove profile kako bi se uočili privatni računi i profili bez ijedne objave. Umjesto stalnog dijeljenja svakog detalja, čini se da mlađi korisnici platformu koriste drugačije, tretirajući je manje kao javnu pozornicu, a više kao privatni prostor gdje suzdržanost govori jednako kao i objava.

Privatnost kao sredstvo kontrole

Istraživanje tvrtke Malwarebytes pokazalo je kako Generacija Z privatnost ne doživljava samo kao tajnost, već kao sredstvo za ostvarivanje kontrole nad svojom digitalnom prisutnošću. Oko 62 % pripadnika Generacije Z izražava zabrinutost zbog izlaganja osjetljivog ili osobnog sadržaja, uključujući "sramotne/kompromitirajuće fotografije/videozapise, mentalno zdravlje, seksualnost", što ukazuje na sklonost selektivnoj vidljivosti umjesto širokog otkrivanja.

@inna.veremiy Do you agree?😅 #differentgenerations #instastories #socialmedia #genzvsgeny #millennials #genz #storytrends ♬ original sound - INNA

U međuvremenu, istraživanje tvrtke Experian iz 2025. godine otkrilo je da je više od polovice (52 posto) ispitanika Generacije Z zabrinuto zbog online privatnosti i dezinformacija. Ova nelagoda dio je šireg trenda, pri čemu se zabrinutost zbog prevara gotovo utrostručila samo u protekloj godini. Tjeskoba je razumljiva u doba deepfakeova - nečega što su milenijalci jedva izbjegli u sličnoj dobi.

Instagram se i dalje koristi, ali drugačije

Generacija Z, međutim, nipošto ne napušta Instagram. Zapravo, on ostaje druga najčešće korištena platforma ove generacije, odmah iza YouTubea i ispred TikToka. Ono što se mijenja jest način na koji ga koriste. Umjesto da se fokusiraju na dotjerane, javne objave u stilu influencera, mnogi se okreću privatnim značajkama poput izravnih poruka (DM-ova) i "Bliskih prijatelja", gdje se interakcije čine autentičnijima i selektivnijima.

@givemekudos dear millenials, we just want what’s best for you <3 #igaesthetic #igtips ♬ original sound - givemekudos

Strateški, a ne sramežljivo

Kako bi objasnio što ove promjene zapravo znače, Indy100 se obratio Jamieju Loveu, stručnjaku za društvene medije i izvršnom direktoru tvrtke Monumental Marketing. On uspon privatnih računa i praznih profila vidi kao namjeran potez, ali to ne znači da je generacija Z isključena. Umjesto toga, to im omogućuje da "ostanu dio društvenog ekosustava", održavajući prisutnost bez pretjeranog dijeljenja informacija. "To je kontrolirani oblik sudjelovanja: oni su tamo, ali pod vlastitim uvjetima", ističe Love.

@burpeesbeforebrunch GEN Z i need answers… #generationz #keepingupwithgenz #butwhy #fyp ♬ original sound - Dee Powers

Ova kombinacija kontrole i opreza pomaže objasniti zašto generacija Z može biti otvorena, ali istovremeno i oprezna, svjesna digitalnih tragova koje ostavlja. "Sretni su što mogu podići glas o pitanjima koja su važna, ali pametni su u tome kako to čine", kaže Jamie. "Vidjeli su kako se stvari brzo mogu izvući iz konteksta na internetu." To ne čini Generaciju Z "sramežljivom" ili distanciranom - to je strateški, ističe Jamie. "Rado će se pridružiti pokretu, dodati svoj glas i pojačati tuđe, ali možda neće uvijek biti prvi koji će objaviti, jer se to čini rizičnijim", dijeli on. "Biti oprezan ne znači da im je manje stalo; to samo pokazuje da su vrlo svjesni uloga kada vaše riječi žive zauvijek na internetu."

Svijest o posljedicama

Jamie napominje da je generacija Z svjedočila kako se stvari brzo mogu zakomplicirati na internetu, "od širenja lažnih vijesti do toga da se nečija stara objava izvuče godinama kasnije." Također su svjesni što se može dogoditi ako njihovo mišljenje ne bude dobro prihvaćeno, s obzirom na porast kulture otkazivanja.

"Ponekad ta hiper-svjesnost znači da manje objavljuju ili se drže privatnih prostora, jer se brinu da bi čak i 'autentičnost' mogla imati negativne posljedice", kaže Jamie. "Druge generacije nisu nosile istu težinu prilikom objavljivanja. Generacija Z gotovo kurira s jednim okom na budućnosti, zbog čega djeluju opreznije." On dodaje: "Rado će se uključiti u grupne chatove ili sekcije za komentare kada vide da se podrška gradi. Ali sami započeti razgovor može se činiti previše izlažućim."

@fartqing #fypシ ♬ Mannyormanuel sound - Manuel🌴

Budućnost digitalne privatnosti

Platforme koje ponekad preferiraju odražavaju taj način razmišljanja. Discord, Twitch i privremeni formati poput Priča (Stories) djeluju opuštenije i manje trajno. Kako je Jamie rekao: "To je način da stvari ostanu zabavne bez tereta." Na pitanje hoće li se ovaj trend nastaviti, Jamie misli da će se ponašanje razvijati, ali neće nestati. "Generacija Z postavlja nove norme oko privatnosti i kontrole", dijeli on.

Platforme se već prilagođavaju. Instagram ima "Bliske prijatelje" i Bilješke, WhatsApp nudi poruke koje nestaju, a Snapchat je i dalje popularan. Unatoč tome, napetost ostaje. "Većina platformi izgrađena je da potiče više dijeljenja", objašnjava Jamie. "Generacija Z traži suprotno - više privatnosti, više kontrole, više intimnosti. Platforme koje uspiju postići tu ravnotežu bit će one kojih će se držati dugoročno."

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.