Ovim člankom završavam seriju "Tko je kriv za Dnoru 2024.", a kratak odgovor je HRT.
Dugi odgovor? Hrvatska radiotelevizija.
Ovo je treći dio, a prvi i drugi možete pročitati ovdje:
>>HRT nam se otvoreno ruga #1: Zvuk
>>HRT nam se otvoreno ruga #2: Žiri
Napomena: ovaj članak pišem uz soundtrack pjesme Kako stoje stvari benda Bang Bang, koji se, glazbenim meritom neobjašnjivo, jako često vrti na radiju - dakle saznat ćete koliko dobro podnosim visoke razine iritacije dok pišem.
Pobjedom Baby Lasagne HRT je dotakao dno dna
…jer kao ljubitelji glazbe, umjetnosti i pop kulture jednostavno ne možemo dopustiti da HRT padne još niže od ovoga.
Zašto je ovo monumentalan i važan trenutak u kojem je jasno da naša pop kultura ne umire slučajno, nego je sustav dizajniran da je ubija? Krenimo od početka.
Baby Lasagna vs. svi ostali
O vrlinama i manama Baby Lasagne već sam pisao, ali jeste li svjesni da je za njega na Dnori zabilježeno oko 100.000 glasova od ukupnih ~180.000?
Stručni žiri je u selekciju najboljih pjesama ubacio gluposti poput Lozarove očajne pjesme, samom sebi neshvatljivog Borisa Štoka, Mishu s EDM-om iz 2011., koji je zasluženo dobio najmanje glasova, Stefani Žužić koju su neobjašnjivo gurali kao gej miljenicu (?!), Lu Dedić koja nas je pokušala uspavati prije nego što krene show i, kao šlag na torti, dva HRT uhljeba koji su opravdano izazvali salvu negativnih komentara i nisu dobili ni jedan jedini bod od žirija na samoj Dnori.
Koga su izostavili? Baby Lasagnu, osobu čiji su Rim Tim Tagi Dim neki potpuno neuki kritičari prozvali najgorom pjesmom koja se prijavila na Dnoru, ali ja sam za Index jasno detektirao o čemu se radi u trenutku kad sam čuo pjesmu.
U članku objavljenom 4. siječnja, nakon prvog slušanja, ispravno sam naveo sljedeće:
"Sleeper hit Dnore 2024 koji će vjerojatno biti fan favorit kao prošlogodišnja Harmonija disonance - i to s dobrim razlogom: jedino ova i Let 3 pjesma imaju natruhe zaraznih refrena. Potpuno je nevjerojatno da je ovo bilo na rezervi - ili je to samo još jedan pokazatelj užasnog žirija koji toliko loše bira da bi ih zlobnici mogli optužiti za očito pogodovanje.
Zabavan refren, energična izvedba, čvrsta konstrukcija i PUNO zreliji i kompletniji prizvuk u odnosu na ove pjesme koje su već vani.
Uz Let 3 i Eugena, definitivno top 3 na prvo slušanje, drago mi je da je ovo odmak od njegove pjesme IG BOI koju sam na Indexu opisao kao "prizemnu kombinaciju žanrova utopljenu u rudimentarnu satiru koja će površne podsjetiti na Kaariju, kvalitativnog favorita prošlog Eurosonga".
Neke od ovih stvari još uvijek vrijede, ali u ovom formatu zaraznost glavnih dijelova na prvi dojam je najvažnija pa se mogu oprostiti.
Diletanti u stručnom žiriju nisu predvidjeli osobu koja je dobila više od 50% glasova publike! To je dosad neviđen rezultat koji jasno i glasno govori da je HRT (zajedno sa svim oblicima učmalih tamanitelja kulture, a ima ih mnogo) jedna trula mašina koja je odavno svrha sebi samoj - nije to nikakav javni servis.
Ali pustimo to što HRT ima milijardu i pol kuna godišnje od jadnih poreznih obveznika, što direktori HRT-a imaju plaću preko 30 tisuća kuna dok njihovi šljakeri rade za 700 eura (ne zezam se), pustimo čak i to što nam se svima rugaju poslovičnom neprofesionalnošću i komentarima poput "mi smo super odradili, svatko ima svoje viđenje tona hehe" ili "prošli su HRT uhljebi umjesto Baby Lasagne, ali svatko ima svoje viđenje glazbe eheheheh" ili ultimativno kićenje tuđim perjem koje je već krenulo.
Pozabavimo se ovime:
HRT svojim djelovanjem uništava pop kulturu
HRT je javni servis kojem je jedna od dužnosti (koje mi plaćamo) promicanje hrvatske kulture, umjetnosti i glazbe. HRT očekuje da smo svi mi toliko zatupljeni da ćemo prihvatiti filharmonijski koncert u noćnom programu i HRT 4 prijenos Verdijeva Otella kao izvršavanje te zadaće.
Ne!
Za stvaranje potentne kritične mase štovatelja umjetnosti apsolutno je presudno zainteresirati mlade za nju. Mladi neće biti zainteresirani za Verdija jer postoje razine sladokuštva. Moraš negdje početi.
Kao što sam ja imao Bodaleca i Doris koji su pjevali Baklje ivanjske, Merlina i Ivanu koji su pjevali Godinama (a ja sam u to vrijeme glazbe na kasetama bez name taga mislio da kaže "Godina! Maaaaa, varao si me"), Mineu koja je pjevala Vrapci i komarci i TBF koji su pjevali Odjeb je lansiran, tako i današnji mladi imaju Devita i Vudu, Hurricane i Loco loco, Desingericu i Ficcni.
Koga da slušaju?
Franku Batelić koja ni sama ne zna zašto bi izbacivala singlove kad više hajpa ima dok ne radi glazbu? Marka Kutlića, prve pratilje na našem Blammyju koji je tu došao isključivo na krilima krindža jer je dramatično manje poznat od pobjednice Elle (također pjevačice po novom!) i Stjepana Hausera s kojim dijeli drugo mjesto? Miju Dimšić koja će izgubiti sve fanove jednom kad im roditelji dopuste instalaciju TikToka pa otkriju da postoji još glazbe i da ovu zapravo nitko ne sluša? Roka Blaževića, Ninu Kraljić i Željka Houdeka?
Dopuštam da ste potpuno atonalni (ovo je interna ŠRNGKNUSDP šala - nemam prozodiju, ne brinite (i to je bila interna šala)) i da mislite sve najbolje o njihovoj ispodprosječnoj glazbi, ali ne i da umišljate sebi ili utvarate drugima da bi to trebali slušati i biti zadovoljni takvom ponudom.
Zaslužujemo bolje.
Zaslužujemo imati vlastitu pop kulturu umjesto da nas stavljaju u beskrajni loop karaoke showova poput The Voicea i A strane. Ti showovi ionako samo ziheraški unovčuju stare pjesme da bi vanjska produkcija (i ključni akteri poput članova žirija) dobro zaradili. Nitko, ali baš nitko u organizaciji tih sterilnih emisija ne razmišlja o napretku hrvatske glazbene industrije koja živi na pjesmama nastalim prije - doslovno - 30-40 godina!
Cesarica i Afrika odgojili su generaciju kojoj su namijenjene, ovoj generaciji treba nešto novo.
OK, i što sad? Koji je plan?
Pukim slučajem imamo bizaran slučaj Baby Lasagne, osobe koja je simbol dobre prakse. Taj momak si ne utvara neki vanserijski talent, nego radi dok ne bude sve kako treba, on je javna ličnost koja zazire od javnog nastupa i snalazi se u njemu samo zato što želi svojoj publici dati dio sebe, drugim riječima - osoba koja nikad ne bi prošla na HRT-u da nismo imali cijeli niz bizarnih situacija i pritiska medija i javnosti.
HRT je ovdje na svakom koraku uništio ikakve šanse da se išta zabavno dogodi.
1. Uništili su produkciju
Zvuk je bio katastrofalan, vizualna prezentacija udruženim snagama njih i natjecatelja dosadna i ziheraška. Ovo je donijelo neslućenu sramotu natjecateljima čije su karijere pretvorene u meme. Da, neki od njih su otpjevali lošije od očekivanog. Kako je onda većina u finalnoj večeri odjednom naučila pjevati? Pričamo o lošem in-ear monitoringu, suzama kandidata, crkavanju mikseta, kreativnoj ponudi hrane i pića te puno drugih detalja koje bolje da ne iznosim za vaše dobro.
Danas su se iz produkcije HRT-a bunili što ih Štengl nije zaštitio rekavši da je sve prošlo profesionalno pošto oni "proizvode gomilu zahtjevnih projekata poput Dore, Porina ili Voicea" unatoč mizernim plaćama. Gospodo, na stranu što mi je neobjašnjivo to što ne bojkotirate svoje nadređene koji vam se em rugaju ogromnim plaćama, em vas guraju u situacije u kojima ćete se jamačno obrukati… Ali zar vas nije stid reći ovakvo nešto nakon polufinala srpske Dore?
Ovo je pitanje za vaše nadređene jer sam uvjeren da među vama ima altruista - možda i više nego uhljeba - ali želite li mi reći da televizija, čiji je proračun oko 100 milijuna eura, napravi onakvu prezentaciju, a vi s više od dvostruko većim proračunom i busanjem u prsa na račun profinjenih Voicea i A strane napravite ono? Onaj vaš jad je izgledao kao Xiaomi snimka iz 2018. - da, mislim i na audio iz mobitela. Samo s više grešaka. Srbi su izgledali kao Amerika, mi se samo sramotimo pred Europom.
Ako je Štengl za to kriv, izvolite to javno izjaviti. Vjerovali ili ne, dok god tapkate oko spominjanja nadređenih, vi ste krivi i nitko drugi. Uostalom, što imate za izgubiti? Plaću od 700 eura kakvu možete zaraditi bilo gdje bez ikakvih kvalifikacija?
Je li to vrijedno profesionalnog dostojanstva? Trpljenja gluposti vaših nadređenih koji iz razloga koje neću ni insinuirati unajmljuju vanjsku produkciju za svako smeće za koje plate licencu dok vi trpite Švebove rečenice na sindikalnim sastancima da "i on ima manju plaću nego što je nekad imao" (ima preko 30.000 kuna)? Blago nama ako smo dotle došli.
2. Selekcija pjesama nikad nije bila gora
"Stručni" žiri dao nam je jednu od najlošijih kolekcija pjesama u povijesti Dnore, što su pokazali i glasovi. Jedan od razloga što Srbi u usporedbi s nama izgledaju i zvuče kao Amerika su i pjesme. Od tradicionalno srpskih naricaljki o Kosovu, preko Konstraktine performativne umjetnosti i pop punk bendova, pa sve do osobe koja pjeva o vlastitom rodnom identitetu - ni jedna jedina od ovih pjesama ne bi prošla u Dnoru. U jednom tiktoku snimljenom nakon vijećanja HRT je uhvatio reakcije članova žirija. Citiram.
Skandalozna samohvala žirija
"Žiriranje traje tri dana." (zamisli da tako loše radiš svoj posao da ti treba tri dana za ovako grozan rezultat)
"Ako smo mislili da je Let 3 šokantno iznenađenje prošle godine, ove godine bome puno je iznenađenja." (bilo je stvarno puno iznenađenja, ali mislim da on nije mislio na to što svi mi mislimo)
"Moj dojam je da smo imali više i dobrih pjesama, tako da mislim da će ove godine biti malo bolja nekako cijela ta konkurencija." (hahahaha, doslovno, ali bez pretjerivanja, kvalitativno daleko najgora selekcija pjesama u ovih 6-7 godina Dnore, a vjerojatno i uopće)
"Puno njih zvuči super kad su producirane i snimljene u studiju, a nemamo tu viziju nekoga kako bi nastupao na sceni." (je li itko stao i razmislio o ovome koliki je problem što članovi žirija nemaju viziju scenskog nastupa kad čuju pjesmu? Jesu li ovi imali priučeni javnim obraćanjima?)
"Naravno, nastojimo prije svega gledati kvalitetu pjesama, pa onda tek tko je izvodi i kako je izvodi." (ovim principom doslovno treba izbaciti više od pola pjesama - bolje reducirati nego zadovoljiti kvotu smećem - ali uzmite u obzir da su ovi diletanti stavili Rim Tim Tagi Dim u rezervu, a da bi ona ušla, morala je izaći Jelena Žnidarić koja nije dovršila još jedan demo na vrijeme)
"U tim nekim procjenama nema prevelikih razlika između fanova i ostatka žirija, tako da jako sam zadovoljan s ovim što radimo ovdje i mislim da smo izabrali dobro."
Ovo zadnje bolje da ne komentiram. Ali bitno da su oni zadovoljni, a dan nakon Dnore odbijaju razgovarati s novinarima komentirajući da "nemaju veze s tim" te da se "obrate odgovornim osobama", a odgovorne osobe (Tomislav Štengl) doslovno blokiraju pozive novinara jer ne žele komentirati svoj rad koji mu dobro plaćaju porezni obveznici. Dobri stari HRT, uvijek mogu računati da će javnosti svaki problem dosaditi unutar dva dana. Samo treba pričekati i možeš nastaviti praviti budale od ljudi kako god ti padne na pamet.
3. Medijska podrška ne da nije postojala, nego je bila negativna
Jednostavno moram komentirati emisiju Otvoreno koju je HRT napravio večer nakon Dnore. U tu emisiju šokantno su odlučili pozvati specifične goste. Prvi je Tomislav Štengl, očiti krivac za sve spomenuto (zapovjednom odgovornošću) koji se kitio perjem Baby Lasagna tima dok je Marko imao smrknutu facu jer vjerojatno nije mogao izbjeći ovo pojavljivanje. Ne zaboravimo legendarnu rečenicu "svatko ima svoje viđenje tona".
Drugi gost bio je Hrvoje Horvat, glazbeni kritičar koji valjda misli da Keith Richards Mozart i ocjenjuje glazbu po tome koliko je alternativna i koliko će se svidjeti elitistima koji glazbu ne slušaju da bi uživali u njoj i obogatili svoje iskustvo na planetu, nego da bi demonstrirali društvu da imaju najbolji ukus. Kakva hrpa gluposti. Hrvoje Horvat je na dan objave pjesama napisao za Rim Tim Tagi Dim - i ovo citiram od prve do zadnje riječi - sljedeće:
"Rezervna pjesma ušla je u konkurenciju Dore nakon odustajanja Zsa Zsa, ALI BILO BI BOLJE DA NIJE. Mada je autor sam rekao da ima tremu, pa ga je možda trebalo poslušati, ova varijacija davnih Dead Or Alive NEDVOJBENO JE NAJLOŠIJA PJESMA OVOGODIŠNJE DORE."
Ne govorim ništa protiv Hrvoja Horvata za kojeg je jasno da nikad više neće moći komentirati glazbu a da ga se ozbiljno shvati. Nije on problem - na kraju krajeva, hrvatski kritičari su svoju relevantnost davno pokopali.
Problem je činjenica da dan nakon pobjede osobe koja nas je dovela do drugog mjesta na Eurosong kladionicama - a evo u međuvremenu i povijesnog prvog! - HRT poziva tu istu osobu, pobjednika i senzaciju koja ih spašava od najgore Dnore u povijesti Hrvatske, da sjedne pred dva probrana čovjeka.
Jedan od njih je neapologetski uništavač pop kulture u kategoriji glazbe, a drugi je doslovno čovjek koji je rekao da je ovo "nedvojbeno (!) najlošija pjesma (!) ovogodišnje Dore" i nema nikakvu namjeru ispričati se što je bio toliko u krivu da bi se toranj u Pisi posramio. U trenutku kad se trebate izvlačiti, hajpati pobjednika, krenuti s PR aktivnostima, vi mu to radite?
Ne treba biti genijalac interpersonalne komunikacije da bi se sa snimke skužilo što Marko misli o tome. Nisam ga pitao pa da znam iz prve ruke, ali pogledajte opet ovaj izraz lica dok Horvat govori da je hvalio Manntru pa je onda u redu što je rekao takvu glupost, a nakon toga se vraća onim izmorenim navodima o plagiranju (pogledaj Instagram embed iznad).
Je li moguće da je bržu reakciju, bolji tretman, kvalitetniji sadržaj i veću PR uslugu dobio od dežurnog hejtera i arogantnog srboljuba uz financije od točno 0 eura i dobru volju Baby Lasagne da sjedne razgovarati dok se doslovno još nije ustao iz kreveta? Istog onog Baby Lasagne kojeg je dežurni hejter na svakom koraku kritizirao bez naročite milosti ako je to bilo opravdano?
HRT-ovo sramoćenje Baby Lasagne
Može vas biti sram.
Ali ima smisla: ekipa poput tima Baby Lasagne vam ni najmanje ne odgovara. On približava našu industriju tržištu, što znači da će svi akteri interesnih grupa izgubiti profit od glazbe jer nikoga ne zanimaju proizvodi koje oni plasiraju na tržište. Nije čudno da ga i ovdje suptilno potkopavate u nadi da će javnost što prije zaboraviti koliko katastrofalan posao ste obavljali i obavljate već 20 godina. Je li vam bar sad jasno koliko je točno bilo sve što sam rekao prije mjesec dana? U redu je kaskati ako na kraju dođete do pravog zaključka.
Šlag na torti ruganja: Štengl postao urednik programskog Odjela Glazbeni sadržaji HRT-a
Štengl je za sve ovo dobio jasnu, nedvosmislenu i hitru poruku od vrha HRT-a, koja glasi otprilike ovako u mojoj slobodnoj interpretaciji:
"Tomica, pa ti si najbolji!!!! Evo ti pozicija Urednika programskog Odjela Glazbeni sadržaji HTV na mandat od 5 godina počevši s 1.3.2024., doslovno 5 dana nakon finala natjecanja koje si pomogao unakaziti! Jako smo zadovoljni tvojim radom, molim te da nam pomogneš u kontinuiranoj misiji potpunog onemogućavanja pop kulturi da se ikad više pojavi u našoj europskoj zemlji neopterećenoj balkanskim seljaštvom!!!!"
Ne šalim se. Čovjek koji je dokazano promašio sve što se promašiti dalo odabran je za čelnog čovjeka svega što ima veze s glazbom na HRT-u, i to na mandat od pet godina.
Znam da je Dnora cirkus već pri kraju i da nikoga to ne zanima jer je pitanje vremena kad će se dogoditi neka sporna Hauserova izjava, rasprodana dvorana Aleksandre Prijović ili novi outfit Lidije Bačić. Ovo više nisu vijesti. I HRT na to računa jer mu svi pouzdano dopuštate da se izvuče s tim.
Ali ovo je trenutak u kojem morate stati i reći da je dosta. Ne zbog Dnore, ne zbog Marka Purišića i njegove ekipe. Sve to može vam biti cirkus, to je potpuno nevažno. Važno je što imamo jedinstvenu priliku unificirano stati na stranu očigledne pravde koja se dogodila potpuno slučajno.
Potplaćeni radnici HRT-a: recite stvari za koje znate da su 100% istinite i nemojte dopuštati da vam se Šveb i njegovi podanici rugaju u lice godinama u kontinuitetu. Neće nikad biti bolje, a neće doći ni bolji trenutak za to.
Glazbenici koji godinama trpe poniženja od interesnih grupa/lobija/klanova/kako god ih zovete: recite stvari za koje znate da su 100% istinite i prestanite se pretvarati da je sve u redu. Interesne grupe rade budale od vas i to fantastično naplaćuju, a vi kupite njihove mrvice i tugujete što su "stvari takve kakve jesu". VI ste krivi što su stvari takve kakve jesu. Učinite nešto!
Glazbeni i pop kulturni entuzijasti: komentirajte, komentirajte, komentirajte. I širite radosnu vijest da se drugi entuzijasti uključe i prestanu ignorirati ovakve stvari.
Vrijeme je za jedan dobar #metoo
Ili možete izmaknuti i ovoj generaciji tlo pod nogama i osuditi je na život bez ikakve kulture pa se žaliti da ništa od toga nije u vašoj moći, jer narodnjaci, cajke, Srbija… kao da nisu narodnjaci bili popularni i prije 90-ih, samo što ste tad imali kvalitetan pop kojem se možete okrenuti pa cajke nisu bile nužne. Molim vas, ne podcjenjujte važnost pop kulture - ako vas nije briga za vlastite živote, onda to učinite zbog svih novih generacija.
Nemojte da njima naprave isto što su napravili ovoj generaciji koja je odrastala u mračno doba 2003.-2023.
To su ovi za koje vas ljuti što im je svaka druga "kao", "gas" ili neki anglizam, kao i to što imaju "krive vrijednosti" ili slušaju ovu djecu što repaju o drogi i lakim ženama.
Ja sam svoje rekao. Sad slušam vas.
Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.