ZA MNOGE je ona La Femme qui Pleure, uplakana žena čiju je tjeskobu u nizu slika prikazao Pablo Picasso, kojemu je bila i ljubavnica i muza. No Dora Maar, Picassova muza, bila je i sama umjetnica prije nego što je upoznala slavnog slikara koji je obilježio njezin život i rad.
Nedavno je pronađena zbirka njezinih uglavnom nepoznatih i neobjavljenih fotografija koje predstavljaju povijesni trenutak u europskoj umjetnosti i koje će kasnije nadahnuti njezine vlastite nadrealistične slike, a fotografije će sada biti prodane na aukciji u Parizu.
Oko 750 fotografija, od kojih su mnoge osobne i snimljene tijekom njezinih godina s nadrealistima u Parizu od 1920-ih do kraja 1940-ih, prodaje se na dražbi, a među njima i nekoliko Picassovih, uključujući one koje prikazuju njegov rad na antiratnom remek-djelu Guernica, kao i fotografije slavnog slikara snimljene u njegovom studiju i tijekom opuštanja s prijateljima na francuskoj rivijeri, prenosi The Guardian.
Otac joj je bio hrvatski arhitekt
Dora Maar, premda je i sama bila umjetnica, zapamćena je gotovo isključivo po svojoj vezi sa slavnim slikarom. Rođena je 1907. kao Henriette Théodora Markovitch, od majke Francuskinje koja je bila vlasnica modnog butika i oca hrvatskog arhitekta. Maar je bila darovita fotografkinja i slikarica.
U to vrijeme španjolski umjetnik bio je u dugoj vezi s Marie-Thérèse Walter, majkom njegove kćeri Maye, i znao je reći da je uživao u okretanju dviju žena jedne protiv druge, ostajući s Walter tijekom cijele svoje afere s Dorom Maar.
Sljedećih devet godina Maar je stvarala vlastite slike, ali je također snimala život i rad svog ljubavnika, bilježeći njegov napredak na Guernici 1937., pa čak i slikajući mali dio platna. Aukcija uključuje i fotografije Picassovih skulptura, uključujući La Femme au Vase i Tête de Femme, koje su predstavljene na Univerzalnoj izložbi u Parizu 1937. godine.
Njezine fotografije grupe nadrealista sa središtem u prijeratnom Parizu, na kojima su Man Ray, Jean Cocteau, André Breton, Jacqueline Lamba, Alberto Giacometti, Méret Oppenheim, Paul Éluard i Lee Miller, već ranije su predstavljene u knjigama i na izložbama.
Neke od fotografija koje se prodaju izgledat će poznato jer dolaze s istih fotografskih snimanja kao i objavljene slike, ali aukcijska kuća Artcurial kaže da su fotografije uglavnom dosad bile nepoznate i neobjavljene. Kolekcija također uključuje autoportrete i aktove, kao i i druge fotografije koje je Maar kasnije koristila u svojim slikama.
Zauvijek je ostala u Picassovoj sjeni
Osim što su dokumentirale jedno važno poglavlje povijesti umjetnosti 20. stoljeća, oštre fotografije invalida, slijepih, ranjenih i siromašnih u urbanoj Španjolskoj i Velikoj Britaniji također dokumentiraju ekonomsku krizu koja je zahvatila predratnu Europu 1930-ih.
Nakon rata Maar, koja se razišla od Picassa 1945. kada ju je ostavio zbog umjetnice Françoise Gilot, doživjela je slom i navodno je podvrgnuta elektrokonvulzivnoj terapiji. Iako je nastavila slikati do svoje smrti 1997., njezin je život bio toliko zasjenjen Picassovim da je francuskim novinama Le Monde trebalo 10 dana da objave da je preminula.
"Dora Maar je u devet godina svog života uz Picassa uspjela stvoriti vlastiti neovisni i osobni rad, koristeći medij koji Picasso nikada nije prihvatio – fotografiju. Kao takva, Dora Maar se može smatrati jednom od najoriginalnijih fotografkinja svog vremena, istinskom pionirkom sredine 20. stoljeća", rekao je za Observer Bruno Jaubert, direktor Artcurialovog odjela za impresionističku i modernu umjetnost .
"Dora Maar nije imala djece tako da su ovi negativi u arhivi njezina imanja otkako je umrla. Svi su snimljeni s Rolleiflexom koji je koristila i pokrivaju 20 godina rada. Neobičnog su karaktera i kroz njih vidimo stranu Dore Maar, umjetnice i fotografkinje, koju ne poznajemo", dodao je.
Iako je Picasso slikao Maar mnogo puta, ona nije bila impresionirana njegovim prikazima nje. "Svi njegovi portreti mene su laž. Nijedan nije Dora Maar", rekla je jednom prilikom.