Sadržaj nastao u suradnji s: Nestlé
Da se u Hrvatskoj previše kupuje, a zatim i baca hrana – nije tajna. Godišnje bacimo više od 216.000 tona hrane, a čak 76% tog otpada dolazi upravo iz kućanstava.
Međutim, kad ljudi bacaju hranu, rijetko razmišljaju da time zapravo u smeće odlaze i njihov trud i vrijeme, a pogotovo novac. Iako se u zadnje vrijeme sve više govori o održivosti, naše navike se po tom pitanju teško mijenjaju. O tom problemu razgovarali smo sa chefom Mariom Mandarićem.
Mandarić je "pekao" svoj zanat na nekoliko kontinenata, a poznat je po svojoj filozofiji kuhanja bez otpada. Kako kaže, u kuhinjama brojnih svjetskih restorana sve se više razmišlja o tome što se baca, a takav trend je došao i u hrvatske restorane.
"Što se tiče kuhinje na profesionalnoj razini, baca se puno manje otpada od hrane jer svi su počeli vidjeti razne benefite: dobro je za okoliš, a dobro je i za kreativu jer kuhari mogu iskoristiti svoju maštu i napraviti zero-waste jelovnik. Drago mi je što je to krenulo u mainstream pokret, ljudi postaju kreativniji, a restorani profitabilniji", objasnio je.
No, u hrvatskim kućanstvima situacija je drugačija. Iako neke namirnice bacamo više, a neke manje, problem u Hrvatskoj, kako kaže, nije toliko u vrsti namirnica, nego u činjenici da ih se jednostavno baca previše.
"Osim što se baca hrana, kod nas se premalo vodi računa o tome koliko se kupuje i to nije dobro. Posebno sam primijetio problem u tome što se danas namirnice naručuju preko dostave, tad se često naruči previše. Naprimjer, netko treba jedan paket jaja, ali naruči dva da ne mora za par dana opet i tako se nakupi puno namirnica koje vrlo brzo završe u smeću", rekao je.
Po njemu, rješenje je jednostavno: razmišljati unaprijed, planirati obroke i paziti na količine. Takve male promjene, kaže, mogu prepoloviti otpad koji nastaje u domaćim kuhinjama.
Svoju filozofiju kuhanja bez otpada nedavno je pokazao i na tržnici Dolac, gdje je u sklopu edukativne inicijative Biraj zeleno pripremao jela od namirnica koje bi mnogi ljudi bacili.
"Bilo je odlično. Sve što smo skuhali razgrabilo se gotovo u sat vremena. Ljudima je bilo zanimljivo što smo radili umake od stvari od kojih im ne bi nikad palo na pamet, npr. od ostataka ulja i mlijeka, zatim smo improvizirali neke tortiljice... Posjetitelji su se oduševili i usput zapamtili nekoliko ideja što se može i na koji način dodatno iskoristiti", objasnio nam je Mandarić.
Na Dolcu se govorilo i o jednoj važnoj, ali često zanemarenoj temi – oznakama na ambalaži. Mnogi još uvijek ne znaju razliku između oznaka "upotrijebiti do" i "najbolje upotrijebiti do", zbog čega također nepotrebno bacaju hranu. Građani su naučili da "upotrijebiti do" označava krajnji rok do kojeg je proizvod siguran za konzumaciju, dok je kod oznake "najbolje upotrijebiti do" hrana često i dalje dobra ako je pravilno čuvana i ako izgleda i miriše dobro te nema sumnjiv okus.
Kroz susrete poput ovog na Dolcu, kaže Mandarić, vidi se da ljudi žele učiti i mijenjati navike, samo im treba pokazati da održivost u kuhinji nije komplicirana. Upravo to je i poruka inicijative tvrtke Nestlé, koja nastoji inspirirati druge da promijene način na koji razmišljaju o hrani.
Nestlé kontinuirano poboljšava svoje poslovanje i donira hranu, a kroz inicijativu Biraj zeleno potiče zajednicu na odgovorno ponašanje prema hrani. Ove godine projekt je dodatno proširen suradnjom s Prehrambeno-biotehnološkim fakultetom, a građanima su približili temu utjecaja otpada od hrane na okoliš i predstavili CO₂ kalkulator, alat koji pomaže razumjeti koliko naše prehrambene navike oblikuju planet na kojem živimo.
"Kad krenemo osvještavati koliko čega završi u smeću tijekom kuhanja i pripreme obroka, sve ostalo će doći samo. Krenut ćemo razmišljati logički i početi planirati kupovinu, razmišljati što se može napraviti od ostataka. Nemam nekih posebnih trikova i recepata, to je sve individualno, samo trebamo početi razmišljati", savjetuje Mandarić.
Na nestle.hr dostupni su praktični prijedlozi koji vam mogu pomoći da odgovornije i kreativnije kuhate jer svaka odluka u kuhinji, ma koliko god mala bila, može napraviti veliku razliku.
Sponzorirani sadržaj donose Index i Nestlé u skladu s najvišim profesionalnim standardima.