U zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti sinoć je otvoren međunarodni festival fotografije Organ Vida na temu Neodlučne fotografije. Na otvorenju je nastupala umjetnica i DJ-ica iz Madrida Virgen Maria, pravog imena María Forqué, koja je nastupala gola.
Njen čest suradnik, španjolsko-hrvatski umjetnik Filip Custic, predstavlja se izložbom u dvije konceptualno različite prostorije zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti koje pružaju uvid u njegovu umjetničku prošlost te formiraju svojevrsnu retrospektivu te budućnost u kojoj središnji element postaje tehnološka skulpturalna slika koja funkcionira kao otjelotvorena inačica umjetnika.
"Ovaj je festival za nas prekretnica jer ga prvi put radimo kao kustoski kolektiv, a i od ove godine održava se bijenalno", rekao je na otvorenju Lovro Japundžić iz tima kustosa, u kojemu su još Barbara Gregov, Klara Petrović, Luja Šimunović i Lea Vene.
"Za festival je bitno kako se nešto predstavlja, ne što, a kao kustose zanima ih slika koja je dio digitalne kulture i proširuje pojmove prezentacije", dodao je.
Snježana Pintarić, ravnateljica MSU koji je partner festivala, rekla je kako njime taj zagrebački muzej ambiciozno, ali "s maskama i posebnim mjerama", otvara novu sezonu.
"Izložba je izvrsna, zanimljiva, raznolika, drugačija, nova, ima aktualne narative, ali i pokazuje dosege današnje fotografije koja ide izvan okvira", ocijenila je.
Organ Vida tradicionalno promišlja razne teme, od osobnih do društvenih i političkih, a kroz više izložbi, od kojih je središnja u MSU, pozornost daje umjetnicima koji propituju konvencionalno shvaćanje fotografije.
U fokusu materijalnost slike
Ove je godine u fokusu materijalnost slike - radovi koji problematiziraju i proširuju poimanje reprezentacije, a izložba "Neodlučne slike“ višeslojno istražuje pitanje slike u digitalnom vremenu, svakodnevne vizualne komunikacije u javnom prostoru te identiteta, tijela i odnosa fikcije i stvarnosti u drugom desetljeću.
Alba Zari, umjetnica iz Bangkoka koja živi u Londonu, u svom radu "The Y" koristi fotografiju kao analitički medij i umjetnički jezik pomoću kojeg se upustila u potragu za svojim biološkim ocem.
Talijanski umjetnik Emilio Vavarella predstavio se istraživačkim fotografskim projektom "Amazon’s Stravaganza: A Personal Index of Infinite Consumption" u kojem se na različite načine preklapaju konzumerističke i arhivističke prakse pri čijoj je realizaciji koristio virtualnu asistenticu Alexu - Amazonovu umjetnu inteligenciju za glasovnu kupovinu.
Samar Al Summary je saudijska umjetnica koja živi u Beirutu, gradu kojim se i bavi u radu "Trust Beauty Bank" tako da pokušava razotkriti povijesne, ekonomske i materijalne kontekste u kojima nastaju halucinacije moći.
Čitanje i prevođenje vlastitog okruženja tema je i serije "Terenski vodič“ Zhao Quiana, a ovaj put to je "Zoološki vrt br. 1: Neke retoričke strategije“ koji istražuje naše poimanje prirodnog okruženja i naše svakodnevne stvarnosti ispunjene umjetno stvorenim vizualnim sadržajem.
Na izložbi je i zagrebački umjetnik Marko Gutić Mižimakov, koji se u recitalu i vizualnom eseju "Cruising the Manifold, Disoriented", uz pomoć algoritma bavi prikazima fizičkih, gradskih queer prostora.
Projekt Indré Urbonaité "Flamingosi, izlazak Mjeseca i sandale“ skriva samu sliku, odnosno polazišne komercijalne fotografije prolaze kroz program koji prati kretanje pogleda, a svojevrsno čišćenje slike od sadržaja, baza ispoliranih fotografija spremnih za široku upotrebu javlja se kao početno mjesto u seriji Oskara Schmidta, "Liquid”.
Propitivanje rodnog identiteta - kulturno upisanih prostora i radnji - tema su serije "Konfabulacije“ Shelli Weiler, dok je tijelo, odnosno portret, za Marthu Friedu Friedel u "Éclat“ mjesto potrage za ljepotom.
Kustosi kažu kako je odnos stvarnosti, snova, zamišljenih narativa i prošlosti preokupacija serije "Krvava naranča“ Lize Ambrossio koja skup insceniranih, nadrealnih prizora veže pod koncepcijom noćnih mora, koje nas prate kao posljedica traumi upisane u genetiku.
U MSU i tri site-specific izložbe
Uz glavnu izložbu finalista festivalska tema upotpunjena je trima, također u srijedu predstavljenima, site-specific projektima pozvanih međunarodnih umjetnika: Meriem Bennani "Misija tinejdžer/ke", Filip Custic "crno-bijelo" i Victoria Sin "Narativne refleksije o gledanju".
Fikcionalni dokumentarac marokanske umjetnica s njujorškom adresom Meriem Bennani inspiriran je tinejdžerskim filmovima, reality televizijom i web-serijama, a prateći svakodnevicu skupine učenika francuske srednje škole u Rabatu istražuje suvremeno društvo, razlomljene identitete i kulturne razlike
Kanadska umjetnica Victoria Sin u višekanalnoj umjetničkoj instalaciji istražuje dinamiku moći i žudnje koja se uspostavlja kroz iskustvo poistovjećivanja sa slikama, parodirajući zapadnjačke ideale ljepote.
Nazočne je na otvorenju u ime Ministarstva kulture pozdravila Nevena Tudor Perković.
Samostalne i skupne izložbe
Festival će do 4. listopada predstaviti još nekoliko samostalnih i skupnih izložbi.
Galerija Karas donosi izložbu Katarine Juričić "Narančasto&Plavo", na kojoj se ta fotografkinja predstavlja serijom fotografija u formi prostorne instalacije, a Galerija Miroslav Kraljević prošlogodišnjeg dobitnika nagrade Marina Viculin za izvanredna postignuća u području hrvatske fotografije Denija Horvatića, na izložbi "SCAN", s radovima na temu privatnosti u vrijeme samoizolacije.
Skupna izložbu "Izvan margina", ostvarena u okviru projekta “From St. Germain to EU – 100 years of a border“, postavit će se u Galeriji Zvonimir.
U okviru popratnog programa u dvorani Urania održat će se diskurzivni program na kojem će se predstaviti radovi Katarine Juričić i Victorije Sin te izvesti performans Marka Gutića Mižimakova.