"Pije mala bluza na njoj tanka, što bi' dao da sam joj ja slamka". Ovim i sličnim zanimljivim stihovima, idejni kreativci agencije McCann i redatelj Dalibor Matanić upotpunili su jednu od sveukupno šest reklama za Osječko pivo u kojima, na prilično stereotipan i prema nekima ne odveć maštovit način, naizgled veselo društvance baca "macho" fore cuclajući pivo u hladovini.
Te su reklame uzrujale mnoge - od pravobraniteljice za ravnopravnost spolova do udruge B.a.B.e. no, nekada to nije bilo tako. Iako je većina reklama u prošlosti bila slične tematike - ženina glavna dužnost u njima je često bila pripremati svojem suprugu ručak ili obavljati kućanske poslove - to je u tom vremenu bilo sasvim uobičajeno. Danas se na takve reklame često reagira tužbama, no one se ipak i dalje nemilice snimaju. Upravo zato, donosimo vam popis od deset najpoznatijih šovinističkih reklama nekad i danas.
Imate li PMS? Reklama za mlijeko.
Gomila muškaraca kupuje mlijeko i to u ogromnim količinama. Zašto? Jer su čuli da mlijeko ublažava simptome PMS-a pa žele spriječiti čudovišni napad hormona svoje ženske polovice.
Folger – Lijepa žena, loša kava
U 60-im godinama prošlog stoljeća, tvrtka Folger bila je "kraljica" seksističkih reklama. U ovoj reklami muškarac svojoj supruzi govori da joj je kava bila grozna, a ona reagira kao da ga je uhvatila kako muči njihovog kućnog ljubimca. Srećom, tu je susjeda koja pomaže tako što je upućuje na Folger kavu.
Combos – Muška mama
Ako je suditi prema sadržaju reklame, u ne tako dalekoj budućnosti žene će prestati postojati i muškarci će napokon moći raditi ono što najviše žele – jesti čips, piti pivo i gledati televiziju.
Nacionalna avio-kompanija
Prije samo nekoliko desetljeća, djevojke u filmovima i serijama vidjele su samo dvije opcije u vezi svoje poslovne budućnosti – postati recepcionisticama ili stjuardesama. Tijekom "zlatnog" doba 70-ih, avio kompanije koristile su svoje stjuardese u reklamama. U ovoj reklami stjuardesa po imenu Maggie na zanimljiv način poziva vas na let za New York.
Go Daddy
Prva od šest nagrađenih reklama za stranicu "GoDaddy", u kojoj dvojica ljigavih mafijaša po imenu Schwartzy i Pagana nalaze uplakanu djevojku na klupi. Pokušavaju je utješiti, ali nije baš da je previše respektiraju.
Rent-a-car
U ovoj Mađarskoj reklami jedne tvrtke za iznajmljivanje automobila, odvija se prilično stereotipan scenarij – prekrasna žena postaje predmetom mašte običnog radnika kojem je ona svakako "izvan dosega".
Kikiriki maslac
"Izbirljive majke biraju Jif", poruka je ove reklame u kojoj je jasno kako je ženska uloga u društvu vrlo važna. Biranje dobrog kikiriki-maslaca od presudne je važnosti za ženu i to je zadaća koju svakako ne bi trebalo prepustiti muškarcu, jer bi on na kraju kući vjerojatno donio novi podmetač za pivu i lož-ulje.
Kuća na sastavljanje
U ovoj reklami za kućice na sastavljanje, četiri djevojčice govore o svojim snovima koji su, sasvim slučajno, obavljanje niza kućanskih poslova. Iako neodoljivo podsjeća na one iz starijih vremena, ova je reklama stara svega pet godina.
Winston cigarete
Likovi iz animiranog filma o obitelji Kremenko, Fred i Barney, vidjevši Wilmu kako kako kosi travu, odluče prileći naslonjeni na kuću i pripaliti jednu cigaretu. Jer oni to zaslužuju. Reklama je 1961. bila zabranjena za prikazivanje na televiziji.
Pivo žene čini ljepšima
Da su reklame za pivo i van Hrvatske za ravnopravnost spolova upitnog karaktera, dokazuje i ova danska reklama za pivo. Premisa muškarca koji se u kafiću zagledao u djevojku, vrlo je jednostavna, i pomalo, kao i bajka o Pepeljuzi, naivna – dok pijem pivu, baš mi je seksi. A ako slučajno prestanem, siguran sam da će se pretvoriti u Gargamela.