Foto: 123rf.com,hks.hr, google screenshot
DALMATINSKI pas prepoznatljiv po bijelom tijelu prekrivenim crnim ili smeđim pjegama najpopularnija je hrvatska pasmina pasa.
Dalmatinski pas kao kućni ljubimac
Dalmatinski psi su vrlo živahni, samostalni i lako ih je odgojiti. Veliki su prijatelji djece, vole društvo obitelji i uvijek su spremni za igru. Obožavaju vodu i kupanje, a razmišljate li o dalmatinskom psu kao ljubimcu u obzir uzmite da im je potrebno puno kretanja. Održavanje dlake je jednostavno.
Povijest pasmine
Osim što je najpopularnija, vjerojatno je i najstarija hrvatska pasmina pasa koja na području "lijepe nam naše" živi stoljećima.
Dokaz tome su brojni zapisi i umjetnička djela na kojima se dalmatinski psi nalaze, poput oltarne slike "Majke Božje s Isusom i anđelima" za koju se pretpostavlja da je nastala u 16 .stoljeću. Pronađena je u Velom Lošinju.
Prvi opis pasmine potječe iz 1719., a napisao ga je đakovački biskup Petar Bakić koji se bavio uzgojem dalmatinskih pasa. Iz njegovog opisa doznaje se kako su ga dalmatinski plemići koristili za lov i obranu, ali i da su ga uzgajali i obični ljudi.
Također, spisi Đakovačke biskupije navode kako su dalmatinski psi korišteni kao vojni psi koji su sudjelovali u bitci na Mohačkom polju (1526.), a prema kasnijim zapisima otkriva su dalmatinski psi čuvali granice Dalmacije koja je bila pod mletačkom vlašću.
Standard hrvatskog psa napisao Englez
Iako je neosporno kako je riječ o jednoj od najstarijih hrvatskih (ali i europskih) pasmina bogate povijesti ista je u Hrvatskoj gotovo marginalizirana. Govori o tome činjenica kako je prvi standard pasmine napisao Englez Vero Shaw (1890.), dok je Međunarodna kinološka organizacija (FCI) dalmatinskog psa priznala 1955. i to pod nazivom dalmatinski gonič. Kao hrvatska autohtona pasmina dalmatinski pas priznat je tek 1994.
Zaštitno lice američkih vatrogasaca, Googlea i Budweisera
Dalmatinski psi i danas su popularniji izvan Hrvatske, pogotovo u Americi. Osim u animiranom i igranom filmu o 101 Dalmatineru, dalmatinski pas glumio je u mnogim reklamama promovirajući američke kompanije poput Budweisera.
Također, kao ilustraciju koristio ih je Google.
O popularnosti pasmine u SAD-u govori i činjenica da je dalmatinski pas Sparky koji putem promotivnih materijala djecu educira o opasnostima od požara postao zaštitno lice američkog udruženja vatrogasaca.
Pasmine pasa - zanimljivosti: