S TEŽNJOM za boljom zastupljenošću u umjetnosti, redateljice su posljednjih godina dobile potrebnu platformu za napredak nakon godina nejednakosti u filmskoj industriji. To je dovelo do procvata ženskih imena u filmskoj industriji, s Gretom Gerwig, Julijom Ducournau, Chloé Zhao i Céline Sciammom, koje su postigle veliki uspjeh u prethodnom desetljeću, piše Far Out Magazine.
Ovo je 10 najboljih redateljica današnjice prema njihovom izboru.
10. Ava DuVernary
Snažna redateljica i utjecajna zagovarateljica građanskih prava Ave DuVernay usmjerena je na filmove i TV projekte o događajima koji su u javnosti bili premalo zastupljeni. To uključuje njezin uvjerljivi dokumentarac 13th, koji je radila za Netflix, o zlostavljanju crnaca u modernim zatvorima, kao i prepričavanje šokantne istinite priče o Petorici iz Central Parka u When They See Us.
To je dovelo do toga da Ava DuVernay preuzme nekoliko uzbudljivih projekata, kao što je Wrinkle in Time iz 2018. godine, dok je sada usredotočena na televizijsku dramu Battle of Versailles o modnoj reviji u palači Versailles iz 1973. godine.
9. Claire Denis
Kao jedna od najutjecajnijih francuskih redateljica, Claire Denis radi u filmskoj industriji od 1990-ih, a najpoznatija je po svom remek-djelu Beau Travail iz 1999. godine. Od tada je oživjela svoju karijeru s apstraktnim znanstveno-fantastičnim filmom High Life iz 2018., s Robertom Pattinsonom u glavnoj ulozi, kao i romantičnom dramom Fire iz 2022. s Juliette Binoche i Vincentom Lindonom.
"Nisam baš sigurna da bi filmove trebalo snimati da umiruju bol ljudi. Ne želim biti socijalna radnica. Želim podijeliti nešto što je vizija ili osjećaj", rekla je Denis za magazin Cléo, što je prikladan opis njezina tvrdokornog redateljskog stila.
8. Kelly Reichardt
Pionirka američke neovisne kinematografije Kelly Reichardt, čija tiha i suptilna snaga filmografije počinje s River of Grass iz 1994. i nastavlja se do danas s filmom First Cow iz 2019. godine, bavi se relevantnim pitanjima suvremenog života. Svaki njezin film, od Night Moves do Meek's Cutoff i Old Joy, bavi se važnim društvenim i političkim pitanjima današnjice.
U suradnji s Michelle Williams i Andréom 3000, njezin najnoviji projekt, Showing Up, prati umjetnicu koja je blizu ostvarenja izložbe koja će joj promijeniti karijeru i koja bi joj mogla zauvijek promijeniti život.
7. Jennifer Kent
Australska redateljica Jennifer Kent smjestila se uz bok drugim inovatorima horora poput Arija Astera i Roberta Eggersa, sa svojim filmom The Babadook iz 2014., koji je zadivio publiku i kritiku zadivljujućim dizajnom i zastrašujućim strahovima.
Kent je svoj status potvrdila 2018. hororom o osveti silovanja The Nightingale, koji je bio brutalan u svojoj izvedbi i kao rezultat toga uistinu nezaboravan. Na svom sljedećem projektu trebala bi surađivati s Guillermom del Torom na antologijskoj seriji Cabinet of Curiosities, gdje će se ponovno okušati u žanru horora.
6. Jane Campion
Ostvarivši značajan uspjeh na prošlogodišnjoj dodjeli Oscara, revizionistički vestern redateljice Jane Campion, The Power of the Dog, zaslužio je pohvale zahvaljujući vještom kreativnom dodiru same redateljice.
The Power of the Dog postao je prvi film koji je režirala žena koji je dobio više od deset nominacija za Oscara, a Campion je postala prva žena koja je dobila više od jedne nominacije za Oscara za najbolju režiju, nakon što je nominirana 1993. godine za film The Piano.
5. Andrea Arnold
Andrea Arnold smjestila se među najvažnije britanske filmaše, a pomogla je pridonijeti nekoliko područja kinematografije, često radeći unutar područja socrealizma. To je započelo 2006. s filmom Red Road, nakon čega je uslijedio Fish Tank, nagrađen nagradom BAFTA 2009., kao i njezina selidba u Ameriku s kritički hvaljenim filmom American Honey iz 2016.
Od tada je Arnold posuđivala svoje talente nekolicini hvaljenih televizijskih serija, uključujući Transparent i Big Little Lies. Njezin najnoviji film, dokumentarac Cow, možda je njezino najdojmljivije ostvarenje, koje opisuje proživljeno iskustvo krave koja živi svoj svakodnevni život na farmi.
4. Greta Gerwig
Talentirana američka redateljica Greta Gerwig postigla je uspjeh sa scenarijima za Frances Ha iz 2012. i Mistress America iz 2015., iako je tek hvaljenim filmom Lady Bird iz 2017. prepoznata kao relevantna moderna redateljica. Tako osjetljiv film omogućio je Gerwig da nastavi s adaptacijom klasičnog američkog romana Little Women 2019. godine, koji je naišao na nevjerojatne hvalospjeve kritike.
Odmaknuvši se od tihe drame i okrenuvši se neočekivanom holivudskom filmskom stvaralaštvu, njezin najnoviji projekt je nadolazeći film Barbie, inspiriran klasičnom Mattelovom lutkom, koja će zasigurno potkopati početna očekivanja.
3. Julija Ducournau
Osvojivši Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Cannesu za svoj eksplozivni i bijesni znanstveno-fantastični film u stilu Cronenberga, Titane, Julia Ducournau prešla je iz obećavajuće francuske redateljice u jednu od najbitnijih redateljica današnjice.
Njezin Titane pridružuje se jezivoj priči o odrastanju iz 2016. godine, Raw, koja je promijenila pristup obično emocionalno nabijenom podžanru, donoseći punk stil i estetiku u svakom od njezinih filmova. Budući da još nema vijesti o njezinim budućim projektima, njezina zapanjujuća prošlost čini je jednim od najvažnijih glasova u suvremenoj industriji.
2. Chloé Zhao
S modernim remek-djelom Nomadland iz 2020. godine, kojim je oslikala krajolik suvremene periferije Amerike i portret onih koji obitavaju u njenom prostoru, Zhao je postala poznata nakon godina rada u industriji. Smišljajući svoje filmove s nježnim, strastvenim lirizmom, Nomadland se pridružuje svojim prethodnim uspješnicama, The Rider iz 2017. i Songs My Brothers Taught Me iz 2015.
Zhao trenutno nema nadolazećih projekata, već je uzela redateljski predah nakon što je režirala moćni Marvelov film The Eternals sa Salmom Hayek, Angelinom Jolie i Kitom Haringtonom u glavnim ulogama.
1. Céline Sciamma
Rad Céline Sciamme, jedne od najekscentričnijih i najzagonetnijih redateljica današnjice, mnogi već smatraju usporedivim s nekima od najvećih filmova moderne kinematografije. Intelektualno uzbudljivi i izazovni, Sciammini filmovi, uključujući Portrait of a Lady on Fire, Girlhood, Tomboy i Water Lilies, ispituju suvremeni život i suvremene stavove prema rodu s ljubavlju i obzirnošću.
Njezin najnoviji film Petite Maman, koji je bio nominiran za nagradu BAFTA i snimljen je pod ograničenjima vezanim uz covid-19, pokazuje koliko ova francuska redateljica može biti raznolika, stvarajući modernu bajku punu ljubavi kroz jednostavne likove i zamršene dijaloge.