Vrata automobila nekad i sad

NEKADA su automobili bili gotovo prava umjetnička djela na kojima je svakom detalju pridavana važnost. Danas tek koncepti i supersportski automobili zaslužuju pažnju, posebno kada su sustavi vrata u pitanju 
 
Izabrali smo nekoliko sustava koji su kroz povijest ostali upamćeni do današnjih dana. 
 
Gullwing i Mercedes 300 SL
 
Gullwing ili u slobodnom prijevodu "galebova vrata" i danas redovito vežemo uz bezvremenski Mercedes 300 SL, prvi automobil sa ovim sustavom lansiran polovicom 1950-tih. Sustav su razvili Nijemci, a pokazao se vrlo praktičan, ali i suviše kompliciran za češću ugradnju u sportske automobile. Vrata su zajedno sa dijelom krova ovješena horizontalno, najčešće na sredini krova, čime se štedi prostor i olakšava ulazak u vozilo. 
 
 
Od poznatijih serijskih automobila sa ovim tipom vrata možemo izdvojiti legendarni DeLorean, Gumperta Apollo i možda nadolazećeg Teslinog SUV modela. 
 
Suicide doors: Elegancija koja je opet aktualna
 
Naziv ovih vrata ne treba prevoditi, već ih možemo shvatiti kao svojevrsna dvokrilna vrata čime je automobil u pravilu izgubio B nosač. Odlično rješenje je ujedno i jedno od najstarijih, a češće se koristilo u prvoj polovici 20. stoljeća.
 
 
Danas slična rješenja možemo vidjeti na Rolls Royce Ghostu, ali i dostupnoj Opel Merivi. 
 
Profinjenost labuda
 
Swan ili labuđa vrata su nešto manje popularna vrata. Jednostavno rješenje je vrlo slično klasičnom, ali uz minimalno zakretanje prema gore. Trenutno ih ugrađuje Aston Martin na model Rapide.
 
 
U ovoj grupi vjerojatno je najdrastičniji primjer Lykan Hypersport, kojem se vrata uz "suicide" princip još dodatno zakreću prema gore, što ih čini unikatom.
 
 
Vrata koja nestaju
 
U ovu grupu svojevsrnih kliznih vrata nam prvi na pamet pada BMW-ov Z1. Ovaj model isticao se po mnogo čemu, a vrata su samo jedan detalj. Mehanizam je električno pogonjen, a radi tako da se ista uvlače u smjeru podloge. 
 
 
Još atraktivnije rješenje nalazimo na američkom Lincolnu. Ovdje su se vrata doslovno uvlačila u podnicu. U svojoj ponudi ima ih Jatech.
 
 
U ovu grupu mogu se uvrstiti i puno uobičajenija uzdužno klizna vrata, danas sve popularnija. U red najzanimljivijih tu ćemo staviti Peugeot 1007 kojem ovakav sustav odlično pristaje.
 
Leptiri, škare i sportaši
 
Tzv. leptirova krila su jedno od rješenja omiljenih rasnim sportašima iz McLarena. Radi se o vratima vezanim na A nosač koja se pri otvaranju podižu i zakreću prema gore. Vrlo su slična tzv. Scissors vratima, koja su također oslonjena za A nosač, ali se samo podižu prema gore bez dodatnog zakretanja.
 
Pomalo nerazumljivo, no sve postane jasno kada usporedite, primjerice, McLaren P1 i Lamborghini Aventador. Inače, ovaj princip je danas najpopularnije među supersportašima.

 

Automobili s "kupolom"
 
Avionski stil Canopy sustava se koristi vrlo rijetko. Iako je prvi puta primijenjen na malenim Messerschmittima polovicom prošlog stoljeća danas ga možemo vidjeti tek kod nekoliko modela.
 
Razlog je više no očit, jer osim stakleničkog efekta u kabini postoji opasnost da ćete pri prevrtanju vozila ostati zarobljeni u automobilu. 

Od novijih primjera tu su tek VW-ov 1-litarski model, Maserati Birdcage i Saab Aero X, svi odreda koncepti. Priča za sebe je cestovna "kopija" zrakoplova, Lamborghini Egoista.
 
Uvijek posebni
 
U ovu grupu mogli bi uvrstiti brojne primjere od kojih su tek neki zaživjeli u serijskom izdanju. 
Jedan od njih svakako je BMW Isetta kod koje su vrata smještena sprijeda, a njihovim otvaranjem pomičete i stup upravljača.
 
 
Rješenje odlično pristaje ovakvom tipu gradskog prometala, koji nažalost nije dobio dostojnog nasljednika. U međuvremenu su brojne kompanije predstavile svoje viđenje urbanog vozila pod pomodnim imenima tzv. personal comutter, no sve je ostalo samo na riječima i obećanjima, odnosno konceptu. 
 
Jedan od zanimljivijih primjera dolazi od Rusa. Yo-koncept je studija vozila naglašene aerodinamike kod kojeg se vrata s kliznim mehanizmom povlače prema stražnjem kraju i zakreću u rep vozila. Vrlo efektno rješenje ako niste ograničeni prostorom iza vozila. 

Iz domene klasičnih Scissors vrata valja izdvojiti tzv. dihedral synchro-helix vrata, jedna od najkompliciranijih ikad napravljenih. Iako vrlo efektna, ukoliko se ne pazi, lako ih se ošteti zbog svega desetak cm razmaka od podloge. Da, u pitanju je beskrupulozni Koenigsegg.
 
 
Nama posebno zanimljivo rješenje je sa Peugeotove studije EX1 gdje se otvaranjem vrata automatski izvlače sjedala. 
 
Priča za sebe je Mohs Ostentatienne Opera Sedan, po mnogima najružniji američki automobil svih vremena. Proizvodio se od kraja 1960-tih, a posebnost je bila što se u njega ulazilo kroz prtljažnik. Da, sa poklopcem se podizao i krov. 
 
 
Kad su pak u pitaju elegantna rješenja talijanski karoseristi su apsolutni broj 1. Jedno rješenje ponudio je Pininfarina na modelu Ferrari Sergio kod kojeg vrata minimalnih dimenzija zakreću prema gore zahvaljujući koso postavljenom mehanizmu.
 
Odmah uz bok po dozi elegancije stoji Bertone Pandion Alfa Romeo koncept čiji sustav otvaranja vrata je naišao na odobravanje obožavatelja, ali i struke.

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.