Slobodna demokratska stranka (FDP, liberali), koja je u vladajućoj koaliciji sa Socijaldemokratskom strankom Njemačke (SPD) i Zelenima, iznijela je svoj plan razvoja njemačkih gradova u bliskoj budućnosti.
Taj plan se radikalno razlikuje od svega što zahtijevaju Zeleni i predviđa više automobila u gradskim centrima, manje pješačkih zona i manje biciklističkih staza. Osim toga, promet u središtima gradova bio bi olakšan "zelenim valom" na semaforima.
Centralne gradske zone u Njemačkoj moraju biti dostupne automobilima, smatraju liberali, pa se zbog toga zalažu da parkiranje u tim zonama bude besplatno - ili da se plaća fiksnim mjesečnim iznosom, piše Deutsche Welle.
Protiv "tutorskog odnosa prema građanima"
Glavni tajnik FDP-a Bijan Djir-Sarai rekao je tim povodom da njegova stranka ovim prijedlozima želi pokazati da se protivi politici "tutorskog odnosa prema građanima", za koju je optužio Zelene. "Mi ne želimo ideološku politiku mobilnosti", rekao je Djir-Sarai. "Ne postoji dobra ili loša mobilnost", dodao je. Njegova stranka, kako kaže, želi omogućiti oblik mobilnosti koji je "tražen na licu mjesta".
Šef brandenburških liberala Zyon Braun, jedan od autora tog koncepta, založio se za veću "mogućnost izbora na planu mobilnosti", među koje je ubrojio i automobil. FDP ne želi "sudjelovati u kulturnoj borbi protiv automobila", jer, prema njegovim riječima, mnogi ljudi ne mogu bez automobila, posebno na selu. U tu skupinu spadaju i zaposleni koji na posao putuju u drugi grad ili - umirovljenici.
"Kulturna borba protiv automobila je kulturna borba protiv životne realnosti ljudi, posebno u Brandenburgu i seoskim regijama", rekao je Braun.
Očekivano žestoko protivljenje Zelenih
Zeleni su se odmah žestoko usprotivili toj inicijativi. Potpredsjednik zastupničkog kluba te stranke u Bundestagu Andreas Audretsch rekao je za javni servis ARD da nema smisla jedne drugima suprotstavljati automobile i pješake. Da bi se u gradovima izbjegli zastoji i stvorilo više prostora za sve, potrebno je objediniti sve faktore u jedinstveno rješenje, poručio je.
I gradonačelnik Hannovera Belit Onay (Zeleni) smatra da je "opasna zabluda ako se misli da uz više automobilskog prometa mogu gospodarski ojačati gradska središta". Prema njegovom mišljenju, "politika koja služi automobilima predstavlja opasnost za lokaciju i trgovine na malo".
Onay je uvjeren da se trgovine u gradskim centrima protiv internetske konkurencije mogu boriti samo "ako ljudi vole dolaziti tamo" te naglašava da to ne smije značiti više površina za parkiranje i više automobila.
Ugrožene gradske jezgre
Kako oživjeti centar grada? To pitanje njemačke gradove muči već cijelo desetljeće. Njemačko udruženje trgovine (HDE) procijenilo je prošle godine da će u šoping-zonama biti zatvoreno oko 9000 prodavaonica.
Taj trend prouzrokovala su dva važna faktora: kupovna moć građana se smanjuje, a istovremeno rastu troškovi poslovanja. Ujedno je i kupovina putem interneta smanjila interes kupaca za odlazak u grad.