VRIJEME je hibrida, ali mi smo ovaj put testirali kombinaciju benzinskog motora i pogona na sve kotače.
Kombinacija je to koja zvuči klasično, što i ne čudi jer je još 1990-ih to bilo pravilo u svijetu rasnih terenaca. A ona da je stigao RAV4 i ponudio robusnu povišenu karoseriju koja se lijepo vozi asfaltom, a ni na terenu ne gubi tlo pod nogama.
Danas je za konkurentnost potrebno puno više, a to u Toyoti itekako znaju. Uostalom, model je to koji je uspio dogurati do deset milijuna prodanih primjeraka i globalno je i danas jedan od najprodavanijih modela u segmentu i to bez dizelskog motora koji je nadomješten učinkovitim hibridom.
Tehnički gledano, kombinacija benzinca i AWD pogona je tehnološki jednako napredna. Za početak, pokreće ga benzinski motor od 175 KS i 208 Nm, a za to su mu dovoljna četiri cilindra i dvije litre zapremine. 2.0 VVT-iE se nudi u kombinaciji s ručnim mjenjačem, a testni primjerak je imao 11.000 kn vrijednu doplatu Direct Shift CVT bestupanjskog mjenjača.
U tehnološkom pogledu točka na i je AWD pogon na sve kotače, ali opet ne bilo kakav. Tehnološki izuzetno napredan pogon nudi raspodjelu do 50% momenta na svaku osovinu, ali može ovisno o situaciji regulirati isporuku momenta na lijevu i desnu stranu, i to do 100%. I sve to ćete bez ikakvih trzaja pratiti putem animacije na prednjoj ploči s instrumentima.
No, vratimo se koji korak unazad. Peta generacija s nama je već oko dvije godine, a do dolaska plug-in hibrida na raspolaganju su dvije opcije, benzinska i hibridna. Može se birati i AWD pogon te jedan od tri paketa opreme. Konačno, već smo navikli da je u ponudi isključivo jedna karoserija, ona s pet vrata.
I ta jedna karoserija je u posljednjem izdanju izvedena vrlo prepoznatljivo. Posebno će se svidjeti onima sklonim amerikaniziranom izgledu naglašene moći, a koji RAV4 uzima od svoje veće (američke) braće. Izgleda odlično, a zahvaljujući izraženoj širini i nešto skromnijoj visini i moćno. Sprijeda u oči upada agresivan izgled, a upečatljiv nastup osiguran je i bez jeftinog trika oblikovanja LED dnevne rasvjete. Oštro rezane površine razbijaju monotoniju boka dok straga inicijativu preuzimaju veliki odbojnik i ništa manja svjetla. Sve u svemu, RAV4 usprkos nešto skromnijim dimenzijama (4.6 x 1.85 x 1.69 m) djeluje masivno i čvrsto.
Veći međuosovinski razmak i pametna arhitektura donose rekordnu ponudu prostora u kabini. I ovdje je primjetna naklonjenost američkom stilu života, pa tako brojke temperature klime mogu čitati i oni na stražnjoj klupi, i to s izraženom minus dioptrijom. Jednako čitka je i ploča s instrumentima, još uvijek u analognoj izvedbi, ali s većim središnjim zaslonom. Toyota je osvijetlila tipke na upravljaču, te jednu u vratima, a što će pomoći noćnom korištenju, bar u prvim danima dok se istražuje nemala RAV-ova oprema.
Konačno, između sjedala su kontrole pogona s programima te ručica CVT mjenjača. Spomenimo i kako je središnji zaslon dijagonale 8 inča, ali i kako nažalost ne obuhvaća navigaciju u predzadnjem po visini paketu opreme. Zato je tu kamera za vožnju unazad te senzori sprijeda i straga, pa će lim ostati netaknut i u brzopletim manevrima parkiranja.
Mekana sjedala i uzorna ergonomija odmah pozivaju na vožnju. Neće se žaliti ni oni straga, a veseli i do 580 litara tereta koje možete utrpati u prtljažni prostor, i to bez prevaljivanja utovarnog ruba.
Nakon detaljnog upoznavanja vraćamo se na mehaniku. U ovoj kombinaciji RAV4 ima 100 km/h za 11 sekundi i maksimalnih 190 km/h. Očekivano, birate li ručni mjenjač auto će biti startniji, a i manje će se derati. Stoga, ako zazirete od CVT mjenjača ni ne planirajte doplatu za njega. Osjetno je bolji nego kod konkurencije, ali i dalje mu nedostaje agilnosti pri startanju. 175 KS snage moralo bi bolje ići. S druge strane, CVT mjenjač vas oslobađa stresa šaltanja, a ako se baš zaželite možete ručno šaltati.
Pogon na sve kotače zaslužuje sve pohvale. Kao na nekim premium SUV-ovima i ovdje imate Multi-Terrain Select selektor za biranje kamenjara, pijeska (blata) i snijega, kada će računalo sve pripremiti na optimalne postavke. Vi tada tek pratite preko pokazivača koliko momenta se šalje na koji kotač. A pridodamo li tomu 195 mm visine podnice jasno je da s ovom Toyotom možete voziti neasfaltiranim cestama. U tom slučaju jedino pripazite da vozite na cestovnim guma bez snažnih bočnih stijenki.
Recimo i kako usprkos AWD pogonu i masi od 1,6 tona ovaj benzinac ne pije previše. Prosječnih 8 l/100 km zaslužuje pohvalu, baš kao i činjenica da ni u gradu potrošnja ne prelazi u dvoznamenkasto područje.
Toyota RAV4 s prednjim pogonom, bez CVT mjenjača i s baznim paketom opreme Comfort stoji 234.900 kn. Elegant razina je na 258.900 kn, s AWD pogonom na 282.000 kn, a testna izvedba s ponešto doplata se zaustavlja na 298.900 kn. Cijena je to koju se ne srame tražiti ni rivali, i to uz osjetno manje toga serviranog za tu protuvrijednost.
Mi ćemo na kraju spomenuti pet godina jamstva, kao i upozoriti da prije konačne odluke provjerite koje su akcije aktualne.
Serijska oprema (Elegant)
Toyota Safety Sense (automatsko kočenje, adaptivni tempomat, upozorenje pri napuštanju trake, praćenje prometne trake, prepoznavanje prometnih znakova, automatsko prebacivanje dugih i kratkih svjetala) • dvozonska automatska klima • 18“ alu naplatci • bi-LED prednja svjetla • 8“ središnji zaslon • Bluetooth • 7“ info zaslon • prednji i stražnji parkirni senzori • kamera za vožnju unazad • el. podizači stakala • multifunkcionalni upravljač presvučen kožom podesiv po visini i dubini • putno računalo • el. kočnica • el. otvaranje prtljažnika • automatsko uključivanje pogona 4x4 • pomoć pri kretanju niz strminu • Smart Entry • senzori svjetla i kiše • krovni nosač • dodatno zatamnjena stražnje stakla • elektrokromatsko unutarnje ogledalo
Dodatna oprema:
CVT mjenjač Direct Shift (11.000 kn) • metalik lak (5.900 kn)
Toyota RAV4 by Index.hr on Scribd