JESU li u zabludi svi koji misle kako će električni automobili spasiti okoliš?
Stari automobili su na lošem glasu kao veliki potrošači koji time osjetno potiču globalno zagrijavanje. Međutim, nova studija koja dolazi iz Japana sugerira drugačije pokazujući kako je za okoliš bolje da zadržite svoj stari auto nego da kupujete novi električni automobil. U tom slučaju će u okoliš biti emitirano manje CO2.
Stručni tim sa sveučilišta Kyushu naglašava kako se većina rasprava vodi na temelju podataka o potrošnji energije i emisiji CO2 u eksploataciji. Nema sumnje, električna energija i vodik su čišći izvori energije, ali je potrebno utrošiti puno energije da se proizvedu takva vozila. Rezultati pokazuju da bi zadržavanje postojećih štedljivih automobila na cestama što dulje imalo puno veći utjecaj na redukciju emisije CO2 nego ubrzavanje globalne tranzicije na zelene tehnologije.
"Što brže mijenjate auto, to više CO2 emitirate. Nema razlike ni s električnim automobilima jer porastom potražnje porastu i emisije nastale u proizvodnji", objašnjava profesor Shigemi Kagawa.
Prekratak životni vijek automobila
U Japanu je proizvodnja i zamjena automobila zapanjujuće brz proces. Prosječan vijek trajanja vozila, od proizvodnje do odlaska na otpad, samo je 13 godina. Dodatno, kupac novog automobila ga prosječno vozi sedam godina i potom opet mijenja automobil, pokazuju rezultati studije.
"Ugljični otisak automobila ide puno dalje od samog goriva koje koristi. Da biste proizveli automobil na alternativno gorivo koji ima cilj smanjene emisije CO2, u vožnji morate imati željezo, vijke i matice za konstrukciju, tvornice za montažu i kontejnerske brodove za transport. Sve ove karike u dobavnom lancu proizvode CO2", objašnjava profesor Kagawa.
U Japanu su automobili odgovorni za oko 9% ukupnih emisija, a od toga 40% otpada na sagorijevanje benzina u novim automobilima, a čak 24% dolazi od procesa proizvodnje. "Naša hipoteza je da je malo dulja vožnja postojećeg automobila pokretanog motorom s unutrašnjim sagorijevanjem tijekom tranzicije na zelena vozila održiva strategija koja će pomoći okolišu", zaključuje Kagawa.
Studija je obuhvatila rabljena vozila proizvedena od 1990 do 2016. godine te je na temelju nje stvoren algoritam utjecaja "zamjene automobila" na nacionalni ugljični otisak. Prema njoj ispada da bi, ako postojeći vlasnik zadrži automobil 10% dulje, to značilo smanjenje emisije CO2 za čak 30.7 milijuna tona. Naravno, isto vrijedi i ako bi vlasnici novih automobila dulje vozili svoje automobile.
Zaključno, "možemo smanjiti emisije CO2 samim time da dulje vozimo postojeća vozila koja koristimo. Dodatno, što je auto štedljiviji, efekt je bolji", poručuje Kagawa.
Gdje je Hrvatska?
Prema rezultatima studije, hrvatski vozači se nemaju razloga brinuti. Voze automobile stare gotovo 15 godina, a većina vozača je silom prilika već usvojila ovu teoriju i odlučila odgoditi kupovinu novog automobila do nekih boljih vremena. Tako barem sugeriraju poražavajući prodajni rezultati na hrvatskom tržištu, koji su i prije krize bili ispod europskog prosjeka.