NAJPOZNATIJI i najveći proizvođač obuće u regiji je u svojem asortimanu imao i autogume, a godišnje je proizvodio i do pola milijuna.
Svibanj 1989.: Kada govorimo o Borovu, jugoslavenskom kombinatu gume i obuće, to uvijek znači da je riječ o najvećem proizvođaču gume i obuće u Jugoslaviji, bez obzira u kakvoj se trenutnoj situaciji nalazilo, jer radnici Borova nebrojeno su puta dokazali da su u stanju savladati velike teškoće, pa je realno za očekivati da će učiniti to i ovoga puta.
Stalno prisutan na Salonu automobila i motocikla
Povod za ovaj napis je učešće Složenog poduzeća Borovo na Međunarodnom salonu automobila i motocikla, koji se održava svake godine u Beogradu, krajem ožujka. Inače Borovo je na ovom sajmu prisutno redovno, praktično od samih početaka održavanja ove sajamske priredbe.
Prije nego damo kratak osvrt na nastup Borova na sajmu evo nekoliko osnovnih podataka iz lične karte poduzeća. Složeno poduzeće Borovo započelo je s radom 1931. godine. Osnivač firme bio je češki industrijalac Bata, koji je 7. lipnja 1931. godine pustio u rad tvornicu za proizvodnju kožne obuće, da bi već iduće godine započeo i s proizvodnjom gumene obuće.
Godina 1938. bilježi se kao godina proizvodnje prve jugoslavenske autogume, koja je proizvedena u ovom kolektivu, a 1939. godine započela je proizvodnja gumeno tehničke robe. Narednih godina Borovo je razvijalo ove tri osnovne proizvodnje (obuća, autogume i gumeno tehnička roba) uz istovremeni razvoj, pre svega, trgovačke mreže a zatim i pratećih djelatnosti.
Borovo je 1981. godine svoju djelatnost proširilo i izgradnjom kemijskog kompleksa za proizvodnju poliuretana. Izgradnjom ovog objekta Borovo je započelo i razvoj bazne kemijske industrije.
Siguran status na svjetskom tržištu
Autogume su već odavno, punih 51 godinu, poznati proizvod Borova - prva jugoslavenska autoguma proizvedena je ovom kolektivu 28. ožujka 1938. godine.
U vremeplovu događaja, tj. u razvoju pneumatičarske proizvodnje u Borovu, potrebno je spomenuti da je predratna proizvodnja bila gotovo simbolična (500 tona), da je krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina ta proizvodnja iznosila oko 13.000 tona autoguma godišnje i da je 1982. proizvodnja autoguma dostigla svoju kulminaciju - 36.000 tona.
Za one koji žele biti dobro informirani o pneumaticima Borova moramo reći da je prijelomna godina u njihovoj proizvodnji bila 1974. kada su u Borovu započeli s razvojem radijalnih pneumatika.
Ubrzo, već 1976. godine, započela je i redovna proizvodnja radijalki za kamionska vozila i autobuse. Danas Borovo nudi domaćem i svjetskom tržištu 510.000 komada autoguma (dijagonalnih i radijalnih). Pored vanjskih autoguma Borovo proizvodi i unutrašnje gume (zračnice) i gumene štitnike.
Udarni program pneumatika Borovo su niskoprofilne radijalne pneumatici 22.5 cola, koje imaju siguran status na svjetskom tržištu, pa je ova guma, za sada, samo izvozno aktualna, s tek najavljenom budućnošću za jugoslavenske prilike.
Borovo, inače, već 25 godina, nakon saveznih opredjeljenja i osnivanja konzorcija proizvođača pneumatika, u svojim pogonima održava proizvodnju autoguma za kamione i autobuse. Kada je riječ o pneumaticima Borovo treba istaći da u sastavu ove proizvodnje Borovo postoji i pogon za protektiranje teretnih i damper guma u Sarajevu.
Od potpetice do "kraljice ceste"
Gumarska industrija u Borovu obogaćena je proizvodnjom gumeno tehničke robe davne 1939. godine. To su bile, ponajprije, razne potpetice za industriju obuće - a zatim podovi za automobile, otirači i sl. Klinasto remenje za industriju dobivano je tada ručnom izradom. Takvi su bili počeci.
Kasnije, krajem 50-ih i 60-ih godina Borovo je ulagalo znatna sredstva u razvoj tehnologije za proizvodnju gumeno tehničke robe, da bi krajem 70-ih i početkom 80- ih godina postalo i jedno od najvećih jugoslavenskih proizvođača gumeno tehničke robe.
Od 1980. godine Borovo proizvodi klinasto remenje strojevima i prema procesu "Pirelli". Ogromna ulaganja u modernizaciju pogona i izgradnju nove tvornice doprinijela su da proizvodnja gumeno tehničke robe u Borovu danas spada među one, što ih ovdje dijele po grupama, jer su toliko heterogeni - njih preko 4000.
Proizvodni asortiman u ovom trenutku obuhvata: proizvodnju obućarskog pribora (đonovi i đonske ploče, potpetice...), dijelovi za auto-moto industriju, proizvodnju gumarskih i obućarskih ljepila, gumene i stajske podove, dijelove za elektro, štamparsku i industriju tzv. bijele tehnike, proizvodnju klinastog remenja, zaptivače za visoke pritiske, proizvode specijalne namjene...
Ova godina, jubilarna za ovaj dio proizvodnje Borova biće, kako obećavaju zaposleni, godina konsolidacije, jer tržište i tržišni odnosi na domaćem, a posebno na svjetskom tržištu, ne priznaju ni najmanje propuste u poslovanju.
Pored autoguma i gumeno tehničke robe na izložbenom prostoru Borova zapaženi su bili i ventili za unutrašnje gume (zračnice), kao i informacije o kalupima za vulkanizaciju vanjskih autoguma i zračnica.
Na kraju treba istaći da je poseban interes posjetilaca i poslovnih ljudi privukao, između ostalog, asortiman 22.5 colnih pneumatika - posebno tzv. "kraljice ceste" 315/80 R 2.5 i tepihe za automobile. Upravo ovaj interes mora biti poticaj za bolji rad i pravilno određivanje asortimana, jer samo konkurentni proizvodi će u suvremenim uvjetima privređivanja moći naći svoje mjesto na sve izbirljivijem tržištu.
Borovo je danas složeno poduzeće, koje zapošljava preko 22.000 zaposlenih i u 1989. godini planira, za domaće i svjetsko tržište, proizvesti preko 20 milijuna pari kožne, gumene i PVC obuće, 34.000 tona pneumatika, 9800 tona proizvoda gumeno tehničke robe i 300 tona poliuretana.
Borovo planira praktično polovinu svoje proizvodnje plasirati u preko 50 zemalja svijeta na svim kontinentima. Vrijednost ovogodišnjeg, planiranog, izvoza izražena je u iznosu od preko 57 milijuna dolara.
Pripremio: Fuad R. Jakupović (YU novosti, 1989.)