Prije 36 godina predstavljena je Yugo Florida, zadnji veliki proizvod bivše države

Foto: Yugopapir, arhiva

NA današnji dan 1987. godine u hali Zavoda Crvena zastava u Kragujevcu predstavljen je automobil koji je budio nadu da se jugoslavenska autoindustrija može uspješno nositi sa zapadnom. Kao što svi znaju, nije dobro završilo. 

I doista, taj 19. veljače bio je gotovo pa nacionalni praznik. Na posebnoj manifestaciji "okićenoj" brojnim predstavnicima vlasti predstavljeno je "čudo od auta".

Florida, kao pandan europskim kompaktima, predstavljena je kao djelo domaće pameti. I doista, dizajn Giorgetta Giugiara je bio suvremen, a kao svojevrsna reklama korištena je i ideja da je Florida nastala prije Tipa, Fiatovog kompakta koji će se uskoro okititi titulom Europskog automobila godine. 

Floridu su pumpali i brojni mediji, a svima je još u sjećanju usporedba Floride i Tipa u prvom broju jednog domaćeg automagazina u kojem je Florida pobijedila. U sjeni svih tih vijesti postojali su brojni problemi, pa je proizvodnja krenula tek 1988. godine, ali problemi s kvalitetom su se nastavili. Možda najveći problem je bio i ostao Stojadinov prednji ovjes, koji nije bio dorastao ovakvom automobilu. 

>> Dan kad je rođen Yugo Florida, zadnji veliki proizvod jugoslavenske autoindustrije

Imala je Florida i svojih kvaliteta. Tko ju je vozio sjetit će se tada vrlo bogate opreme, doista odlične ponude prostora, kao i visoke doze praktičnosti. Motor je bio odličan – nije se kvario, a kasnije je modernizacija uključivala i pogone sa Zapada, točnije iz PSA koncerna. Ali bilo je prekasno, opet. 2008. godine Florida je umirovljena.

Prije 35 godina proizveden je prvi Yugo Florida u pogonima Crvene zastave u Kragujevcu, 1988. godine. U to doba bio je...

Objavljuje Youngtimeri HrvatskaNedjelja, 22. siječnja 2023.


U suradnji s Yugopapirom vraćamo se 36 godina unazad kad je Yugo Florida prvi put ugledala svjetlo dana. 

Listopad 1988.: Naš novi automobil ima modernu liniju, udoban je, štedi benzin, ne zagađuje prirodu... S tim osobinama ulazi u trku s talijanskim, njemačkim, japanskim i korejskim vozilima...   

Ogromna hala Zavoda Crvena zastava u Kragujevcu. Radi se punom parom, iako se održava velika svečanost. Došli su i predsjednik savezne vlade Branko Mikulić, predsjednik srpske vlade dr. Desimir Jevtić, predsjednik Skupštine Srbije dr. Borislav Jović, dosta privrednika iz zemlje i inozemstva i veliki broj novinara.

Kad je Branko Mikulić završio svoj govor, Radoslav Pantić, visokokvalificirani automehaničar i najbolji radnik Zastave za ovu godinu, pritisnuo je tipku i pustio u rad proizvodnu traku. Serijska proizvodnja novog Zastavinog automobila Jugo Florida je počela, baš onako kako je i planirana: 2. listopada na Dan Zavoda i na 135. godišnjicu postojanja Zavoda i 35. godišnjicu rada kragujevačke tvornice automobila.

Halom je odjeknuo pljesak. Radnici čestitaju jedni drugima. Gosti također. Radost je velika. A kako i ne bi bila. U ovoj našoj krizi i neimaštini ostvaren je jedan od najvećih projekata u 135-godišnjoj povijesti ovog velikog kolektiva, u koji je uloženo 247 milijardi dinara. To nije bilo nimalo lako.

Radost je bila utoliko veća što ovaj privredni uspjeh nije značajan samo za Kragujevac, Srbiju, nego i Jugoslaviju. U ostvarenju ovog zamašnog projekta sudjelovala su 23 OOUR-a iz Zavoda i 280 OOUR-a iz svih naših republika i pokrajina od kojih su tridesetak "debitanti".

Jugo Florida je naše čedo. To je potpuno nov automobil srednje klase, autentično i originalno rješenje Zastavinih stručnjaka i predstavlja industrijsku svojinu ove tvornice. Istina, kao što je svuda u svijetu uobičajeno, prilikom konstruiranja pojedinih sklopova djelomično su korištene i usluge firmi iz zemlje i inozemstva. Tako, na primjer, veoma lijepu i suvremenu karoseriju kreirao je čuveni talijanski dizajner Giugiaro, koji kroji ruho za automobile mnogih poznatih svjetskih firmi.

Inače, u projektiranju i konstruiranju Floride sudjelovalo je više od tisuću stručnjaka. Ona se sastoji iz 8375 dijelova. I prema riječima doktora Radoljuba Micića, predsjednika Poslovodnog odbora Zavoda, u prvo vrijeme u ovaj automobil će se ugrađivati 60 posto domaćih i 40 posto uvoznih dijelova sve do njihovog potpunog osvajanja u kragujevačkoj tvornici.

Do kraja godine bit će proizvedeno tisuću Florida, sljedeće oko 25.000, dok planirana maksimalna proizvodnja od 60.000 vozila godišnje treba se postići 1990. Računa se da će već 1989. u zemlji biti prodano 15.000, a u inozemstvu 10.000. Sredinom sljedeće godine Florida poput Juga kreće i za Ameriku.

Na konferenciji za medije povodom ove svečanosti, predsjednik Micić priopćio je i cijenu Floride: u Kragujevcu u maloprodaji ovaj automobil stajat će 33.117.000 dinara. Uplate se počinju primati od 17. listopada i za prvih 500 vozila tvornica će jamčiti ovu cijenu.

A poslije?

Naravno, cijena će biti veća jer inflacija je nemilosrdna. Inače, kaže doktor Micić:

- Oko 200 kupaca se već odavno prijavilo za kupovinu Floride. Rekli su nam: "Zapišite vi nas, a za cijenu nije važno kolika će biti". I, naravno, njih moramo uzeti u obzir.

Doktor Radoljub Micić nam je rekao da je za izradu Floride uvezena, ili će tek stići, oprema iz inozemstva u vrijednosti od 200 milijuna dolara i da će to biti garancija da će ovaj automobil biti znatno bolji od vozila 101 i 128 iako će ga proizvoditi isti radnici na istoj traci.

Florida je, kao što se vidi i na našim slikama, lijep automobil: moderno oblikovanih linija, aerodinamične karoserije s minimalnim koeficijentom otpora zraka. Suvremena rješenja su primijenjena i u sistemu ovjesa, ima dvokružni sistem kočenja, elektronsko beskontaktno paljenje, pet-stupanjski mjenjač, praktične i estetski oblikovane detalje - bočni retrovizor se podešava iznutra, ima anatomski oblikovana sjedala, instrument tabla je meka i pregledna.

Unutra sasvim udobno može se smjestiti pet osoba. Prtljažnik je velik, a kad se spuste zadnja sjedala, taj je prostor dvostruko veći.

Stručnjaci u Kragujevcu tvrde da Florida ima prednosti u usporedbi sa svojim konkurentima (Fiat Tipo, Renault 11, Golf, Ford Escort...) zahvaljujući suvremenom obliku, nižoj cijeni i znatno jeftinijim rezervnim dijelovima. Ima bogatiju opremu, malu potrošnju goriva i uz to je prilagođena najstrožim propisima o sigurnosti prometa.

Je li sve ovako, pokazat će se uskoro kad kragujevačka ljepotica počne trčati našim, a i svjetskim cestama. Ako ne dobije tu trku sa svojim prije spomenutim žestokim konkurentima, neće biti dobro za prestiž i ugled kragujevačke tvornice automobila u poslovnom svijetu.

Tako misle i u Kragujevcu.

"Florida je naša velika šansa" - kaže doktor Radoljub Micić. "I ako ne iskoristimo da ovim vozilom uđemo u ozbiljne proizvođače automobila, onda ćemo ostati samo mala tvornica koja će moći da tu, u svojoj općini i svom selu, prodaje vozila, ali na svjetskoj tržnici neće predstavljati ništa."

Vjerujemo da se to neće dogoditi.

Napisao: Borislav Marjanović (Ilustrovana, 1988.)

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.