U SURADNJI s Yugopapirom vraćamo se 40 godina unazad, kad su gradskim cestama vladali domaći proizvodi, Tomosovi mopedi i Zastavina vozila. Ovo je priča o jednom posebnom Tomosu.
Prosinac 1981: Okretan i ekonomičan, desetak puta jeftiniji od nekog blještavog Japanca, u gradskoj gužvi brži od svakog automobila - to je motocikl Tomos 15 SLC koji je testirala ekipa Auto Sveta na čelu s motociklističkim šampionom Vukom Tomanovićem..
Teško je precizno odrediti koliko se automobilista odrekne volana svaki put kad cijena goriva dosegne novu, vrtoglavu visinu, ali jedno je sigurno - mnogi od njih tada se odluče za mali motocikl.
Ovo pravilo ponovilo se jesenas po tko zna koji put, pa su suradnici Auto Sveta uzalud pokušavali u prodavaonicama pronaći najpopularniji domaći motocikl Tomos 15 SLC. Prodavači su žalosno vrtjeli glavom, nije ga bilo ni za lijek.
Na kraju, zahvaljujući susretljivosti koparske tvornice, "petnaestica" se ipak našla u našim rukama, da bismo joj upoznali ćud i predstavili je onima koji već sada sanjaju o prvim proljetnim danima na dva kotača.
Nije ni Kawasaki ni Honda, a ipak je brži od svakog automobila. Ovu zagonetku postavio nam je pola u šali, a pola ozbiljno naš suradnik, motociklistički šampion Vuk Tomanović dok je, rumen u licu, pričao kako je glavnu beogradsku "arteriju", od Studentskog trga do Pravnog fakulteta, prevalio na Tomosu 15 SLC za točno četiri minute i petnaest sekundi, za čitavu minutu brže nego za volanom Zastave 101.
Zaključak je, jasno, uz jednu napomenu. Ako se za ovakve prednosti dvotočkaša u gradskoj vožnji znalo čak i kad su u pitanju najslabiji mopedi, Tomos 15 SLC je za "ulične borbe" još mnogo pogodniji.
Ne samo zbog snažnijeg motora koji razvija 4.41 kW (moped Tomos automatik ima na primjer samo 1.47 kW) nego i zato što posjeduje mjenjač s pet dobro odabranih stupnjeva prijenosa koji mu omogućuje da se na semaforima uhvati ukoštac s Fićom ili Spačekom.
Kako se vozi
Naš probni vozač ne bi bio istinski zaljubljenik u motocikle kad ga staza pored ušća Save u Dunav, omiljeno sastajalište beogradskih jahača na "čeličnim konjima", ne bi nekako magnetski privlačila. Zato smo tamo ispitivali ponašanje "petnaestice" u vožnji i evo što smo utvrdili.
U usporedbi sa starim modelom Tomos 15, kaže Vuk Tomanović, nova "petnaestica SLC" usavršena je do maksimuma. Rama izrađena od cijevi umjesto od prešanog lima i mala težina (65 kilograma) pružaju ovom motociklu stabilnost u vožnji kroz brze dugačke zavoje, koji su inače pravi poligon za ispitivanje kvaliteta rame i ležanja na cesti svih, pa i najskupljih dvotočkaša.
Za razliku od starog modela, Tomos 15 SLC u njima se nimalo ne ljulja i pruža vozaču osjećaj sigurnosti. Isto to vrijedi i za vožnju po vlažnom asfaltu ili mokroj kocki, kada se "petnaestica" lako kroti i u slučaju kad zadnji kotač proklizne.
Izvana Tomos 15 SLC, doduše, ne može sakriti da je nastao od mopeda, ali ga zato obilje dobre opreme od njih jasno razlikuje i pokazuje da nije namijenjen samo vožnji između dva ćoška.
Sjedalo je udobno i glatko, može primiti dvije osobe (dozvoljeno opterećenje za ovaj motocikl je 150 kilograma), ručice na upravljaču su kvalitetne i ne klize u šakama, a svjetla su u usporedbi sa starim modelom povećana i omogućavaju jahaču "petnaestice" da dobro vidi i bude viđen, kako noću tako i po magli.
Putovanje nije avantura
Ustvari, prava vrijednost Tomosa 15 SLC i ono što ga najviše odvaja od "predaka" mopeda dolazi do izražaja tek u vožnji van grada.
"Nije to nikakva avantura", tvrdi naš probni vozač. "Motocikl relativno brzo dostiže 85 km/h i tu brzinu može zadržati do kraja putovanja jer u petom stupnju prijenosa motor ne dostiže maksimalan broj okretaja."
Uz to, ovaj motocikl ne poznaje zastoje i gužve, a ako iznenada ipak naiđe na prepreku, kočnice su dovoljno efikasne da ga na vrijeme zaustave, iako su slabije od onih na starom modelu, za koje su u tvornici vjerojatno utvrdili da su bile predimenzionirane.
Da zaključimo. Okretan i ekonomičan (na našem testu trošio je u prosjeku tri litre mješavine na sto kilometara), desetak puta jeftiniji od nekog blještavog Japanca (stoji 22.327 dinara), Tomos 15 SLC je prava stvar za one koji imaju premalo novca za luksuz na dva točka, a previše motociklističke krvi za Babetu.
(Auto Svet, 1981.)