DESETKOVANA ruska automobilska industrija mogla bi se ponovno postaviti na noge, ali za kineske proizvođače automobila izvoz vozila trenutačno je bolji posao od proizvodnje u Rusiji, piše cijenjeni slovenski Avto magazin.
Kad su međunarodne tvrtke nakon invazije na Ukrajinu počele napuštati Rusiju, tajkuni Andrej Pavlovič i Andrej Olhovski pridružili su se valu poduzetnika koji su počeli kupovati tamošnje tvornice zapadnih automobila.
Željeli su biti broj 1 u Europi
Sada žele oživjeti proizvodnju u zemlji, koja je na svom vrhuncu proizvodila oko 1.5 milijuna vozila godišnje i nekoć željela postati najveće europsko tržište automobila.
Pavlovičev Art-Finance, koji je kupio tvornice od Hyundaija i Volkswagena, te Olhovskijev Avtodom Group, kupac obiju tvornica Mercedes-Benza, sada traže partnere u Kini, ali njihova su ulaganja upitna bez državnih poticaja. Inače, Mercedes je bio jako popularan u Rusiji, a na otvaranju tvornice pojavio se i sam Vladimir Putin.
Ali pustimo prošlost, jer Kinezi su Rusima najbolja šansa. Međutim, za kineske proizvođače automobila ovog trenutka izvoz vozila važan je i isplativiji od njihove proizvodnje u Rusiji, gdje bi država trebala pružiti brojne pogodnosti.
Ulaganje malo, ali upitno isplativo
Iako je iznos koji su Pavlović i Olhovski potrošili za kupnju nepoznat, vjeruje se da su sredstva bila znatno ispod vrijednosti tvornica prije invazije na Ukrajinu. Bez obzira na to, izgledi za ova ulaganja su neizvjesni.
Pavlovićev Art-Finance, koji posluje kao AGR Automotive Group, objavio je u prošlomjesečnom priopćenju da je nastavio proizvodnju modela Solaris u bivšoj tvornici Hyundaija, ne otkrivajući koliko će automobila biti proizvedeno.
Avtodom, međutim, želi privući partnera iz Kine da ponovno pokrene bivšu tvornicu Mercedes-Benz, ali će njezina relativno mala veličina otežati isplativost, rekao je Olhovski.
Ostale tvornice automobila polako staju na noge. U nekadašnjem Renaultu, kojim danas upravlja gradska uprava Moskve, oživjeli su proizvodnju marke Moskvič iz sovjetskog doba koja sklapa modele kineskog JAC Motorsa. Trenutno su u potrazi za drugim kineskim partnerom, izvijestili su lokalni mediji ovog mjeseca.
Autotor, operater tvornice za sklapanje Hyundaija i BMW-a, proizvodi kineske modele BAIC i Kaiyi, ali oba su prošle godine ostvarila proizvodnju od oko jedne šestine ili manje punog kapaciteta.
Avtovaz izbacio 370 tisuća Lada
Great Wall Haval je jedini kineski proizvođač automobila koji ima tvornicu u Rusiji. Tvornica u kojoj se proizvode SUV-ovi i crossoveri otvorena je 2019., a uz investiciju od 500 milijuna dolara lani su udvostručili proizvodnju na oko 100.000 vozila. Zatim je tu Avtovaz, koji je prošle godine uz državnu potporu proizveo približno 374.000 Lada.
Iako je prodaja automobila porasla u 2023., trebat će dosta vremena da se ponovno pokrenu sva neaktivna postrojenja. Ruske vlasti stvaraju novi automobilski klaster kako bi oživjele lokalnu proizvodnju, ali Banka Rusije procjenjuje da će proces povratka na punu proizvodnju vjerojatno trajati do 2027. godine.
Daljnji rast proizvodnje osobnih automobila u Rusiji bit će povezan s razvojem domaće automobilske industrije i povećanjem broja ugovora za montažu automobila iz prijateljskih zemalja u domaćim pogonima, stoji u izvješću.