Osam grešaka koje uništavaju motor vašeg automobila

Foto: Škoda, Index Auto

SKUPA oštećenja motora često se mogu izbjeći, no mnogi vozači nesvjesno rade pogreške koje ih mogu stajati tisuće eura. Zanemarivanje znakova upozorenja ili loše navike u vožnji mogu dovesti do nepotrebnog trošenja, pa čak i potpunog kvara najskupljeg dijela automobila. Srećom, uz malo pažnje, motoru možete osigurati dug i pouzdan životni vijek.

1. Zanemarivanje tekućina

Redovita provjera tekućina, osobito prije dužih putovanja, ključna je za zdravlje motora. Ako u motoru ima premalo ulja, podmazivanje ključnih dijelova poput ležajeva radilice ili osovine turbopunjača postaje nedovoljno. Prekid uljnog filma, čak i na trenutak, drastično povećava trošenje i može dovesti do trenutnog oštećenja. Tada metal struže o metal, dijelovi se pregrijavaju, šire i na kraju motor "zariba", što najčešće znači da je potrebna skupa zamjena.

Međutim, oprez je potreban i s prevelikom količinom ulja. Ako je razina iznad maksimuma, radilica uranja u ulje i uzrokuje njegovo pjenjenje. Uljna pumpa tada usisava zrak umjesto ulja, što opet dovodi do slabog podmazivanja.

Jednako je važna i rashladna tekućina. Manjak vode u sustavu hlađenja vodi do pregrijavanja motora, što često uzrokuje oštećenje brtve glave motora. Posljedica može biti miješanje ulja i rashladne tekućine, stvarajući emulziju koja uništava motor. Gubitak rashladne tekućine uvijek je znak kvara - bilo da se radi o pumpi za vodu, propusnom hladnjaku ili oštećenoj brtvi glave motora.

2. Preskakanje servisa

Životni vijek motora izravno ovisi o redovitom održavanju. Preskakanje servisnih intervala, bilo iz neznanja ili štednje, velika je pogreška, pogotovo kod modernih turbo motora. Zakašnjela izmjena ulja može dovesti do preuranjenog trošenja i ozbiljnih kvarova. Posebno su osjetljivi motori kod kojih zupčasti remen radi u uljnoj kupki, gdje pogrešno ili staro ulje često uzrokuje štetu.

Ponekad su čak i tvornički servisni intervali predugi. Godišnja izmjena ulja, neovisno o prijeđenim kilometrima, siguran je put do dugovječnosti motora. Isto vrijedi i za ulje u mjenjaču, koje bi trebalo mijenjati svakih 60.000 do 80.000 kilometara, čak i ako proizvođač to izričito ne navodi.

Posebnu pažnju zahtijeva zupčasti remen. Ako pukne, dolazi do sudara klipova i ventila, što rezultira totalnom štetom na motoru. Prilikom zamjene remena, obavezno treba zamijeniti i pumpu za vodu ako je ona pokretana remenom.

3. Ignoriranje zvukova i lampica upozorenja

Svaka promjena u zvuku motora ili pojava lampice upozorenja ozbiljan je signal. Ignoriranje neobičnih zvukova ili upaljene žute lampice motora ("check engine") može bezazlen kvar pretvoriti u skup popravak. Primjerice, kvar na bobini je relativno jeftin za otkloniti, no ako se zanemari, nesagorjelo gorivo može uništiti skupi katalizator.

Zveckanje lanca pri paljenju može ukazivati na problem s natezačem, a njegova pravovremena zamjena puno je jeftinija od popravka cijelog razvodnog mehanizma. Ako lampica motora treperi, to je znak ozbiljnog kvara i motor treba odmah ugasiti. Isto vrijedi i za crvenu lampicu ulja - odmah se zaustavite na sigurnom mjestu jer nedostatak tlaka ulja može uništiti motor u samo nekoliko trenutaka.

4. Vožnja na hladno

Baš kao što se sportaši zagrijavaju prije natjecanja, i motoru je potrebno vrijeme da dosegne radnu temperaturu. Hladno motorno ulje je gušće i slabije podmazuje, a klipovima treba vremena da se rašire i optimalno prilagode cilindrima. Zato hladan motor nikada ne treba tjerati u visoke okretaje. Jednostavan trik može pomoći: prvo upalite motor, zatim se vežite i tek onda lagano krenite. To kratko vrijeme dovoljno je da se uspostavi tlak ulja.

5. Naglo gašenje vrućeg motora

Nakon brze vožnje autocestom ili vožnje pod velikim opterećenjem, nikada nemojte odmah ugasiti motor. Pustite ga da se ohladi nekoliko minuta vožnjom umjerenim tempom ili radom u praznom hodu. Naglo gašenje može uzrokovati deformaciju glave cilindra. To je posebno štetno za turbopunjač, koji se pri punom opterećenju zagrijava i do 1000 °C. Ako se motor odmah ugasi, ulje u turbini može se zapeći, blokirati kanale i uzrokovati uništenje turbine.

6. Agresivna vožnja i visoki okretaji

Crveno područje na brojaču okretaja postoji s razlogom. Konstantno tjeranje motora do krajnjih granica uzrokuje preuranjeno trošenje zbog visokih vibracija i rasta temperature ulja. Još opasnije je prebacivanje u pogrešnu brzinu - na primjer, iz četvrte u prvu umjesto u treću. Tada mjenjač natjera motor u previsoke okretaje, što elektronika ne može spriječiti, a mehaničke sile mogu trenutno uništiti ventile i klipove.

Također, nagle promjene opterećenja i hektičan stil vožnje dodatno opterećuju komponente, posebno razvodni lanac, što dugoročno može dovesti do njegovog istezanja i preskakanja.

7. Ulijevanje pogrešnog goriva

Ova se pogreška najčešće događa vlasnicima dizelskih vozila. Ulijevanje benzina u dizelski motor i pokretanje vozila može dovesti do katastrofalne štete. Komponente sustava ubrizgavanja, poput visokotlačne pumpe i brizgaljki, oslanjaju se na mazivost dizela. Benzin nema ta svojstva, pa se ti dijelovi troše i uništavaju, što dovodi do iznimno skupog popravka.

8. Podcjenjivanje dubokih lokvi

Hidroudar, stanje u kojem motor umjesto zraka usisa vodu, ne događa se samo terenskim vozilima. Nakon jakih kiša, može zadesiti i obične automobile. Budući da se voda, za razliku od zraka, ne može komprimirati, ona naglo zaustavlja klip. Posljedice su najčešće savijene klipnjače, a moguća su i oštećenja radilice ili bloka motora. Budući da mnogi automobili usisavaju zrak s relativno niske pozicije, izbjegavajte prolazak kroz duboke lokve.

Pogreške kod električnih automobila

Kod električnih automobila najskuplji dio nije motor, već baterija. Iako bolje podnose kratke vožnje, toplina i stalni stres zbog potpuno napunjene ili gotovo prazne baterije štete spremniku energije. Općenito, kemiju ćelija opterećuje svaki protok velike količine struje u kratkom vremenu, kao što je brzo punjenje ili česta snažna ubrzanja.

Za dugovječnost baterije, izbjegavajte dugotrajno stajanje s napunjenošću iznad 80% ili ispod 5%. Sporije punjenje na kućnoj utičnici ili AC punionici puno je zdravije za bateriju. Također, ako je moguće, izbjegavajte punjenje pri ekstremnim temperaturama, ispod 0 °C ili iznad 35 °C, bez prethodne pripreme (prekondicioniranja) baterije.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.