NAZIRE li se kraj problema umornih i neodgovornih vozača?
Dok vozite automobil, svaki gubitak fokusa može biti poguban. Ometanja koja su posljedica upotrebe mobitela, cigareta, glazbe ili hrane uzročnici su i do 30% prometnih nesreća na cestama, dok se 20% nesreća pripisuje umoru kao uzročniku, navodi se u izvješću Europske komisije. Zbog toga će do 2022. godine nove sigurnosne tehnologije postati obavezne u svim novim europskim vozilima.
Bosch, poznata njemačka kompanija za inženjering i tehnologiju, pozicionirala se kao glavni dobavljač ove tehnologije, objavivši da je razvila sustav za praćenje unutrašnjosti vozila koji otkriva uspavane i rastrojene vozače.
Tehnologija koja će se početi ugrađivati u vozila 2022. godine, koristi kamere i umjetnu inteligenciju kako bi otkrila kada su očni kapci vozača postali "teški", kada vozač gleda u telefon ili se okreće prema nekome od putnika.
Algoritam je namješten tako da koristi snimke stvarnih situacija u vožnji i donosi procjenu umora vozača ovisno o položaju njegovih kapaka i brzine treptaja oka.
"Na osnovi ovih parametara može se prepoznati jeste li umorni", kaže za CNN Annett Fischer, promotorica Boschovog novog sustava praćenja.
Tada sustav može upozoriti vozače, preporučiti pauzu ako ustanovi umor ili čak reagirati smanjenjem brzine vozila. Oblik upozorenja, bilo da je to zvuk, svjetlo, usporavanje ili čak volan koji vibrira – ovisit će o željama proizvođača automobila, jer će sustav biti potpuno prilagodljiv.
Spašavanje života
Prometne nesreće širom svijeta uzročnik su preko milijun izgubljenih ljudskih života svake godine, navodi se u izvješću Svjetske zdravstvene organizacije za 2018. godinu. Upotreba telefona, bilo da je u rukama ili ne, povećava rizik od sudara četiri puta, dok slanje poruka povećava rizik i do 23 puta.
"Umor je posebna tema za one kojima je vožnja dio profesionalnih obaveza", kaže Joshua Harris, direktor kampanje za sigurnost na cestama u Velikoj Britaniji i pojašnjava: "Ovi vozači često su za volanom duže razdoblje, a nerijetko upravljaju i ogromnim vozilima koja mogu prouzrokovati veliku štetu u slučaju sudara. Tehnologija igra važnu ulogu u težnjama da se postigne sigurnost na cestama i pozdravljamo razvoj sustava koji poboljšavaju sigurnost".
Dudley Curtis, menadžer za komunikacije pri Europskom vijeću za sigurnost transporta, slaže se da će dugoročno ovi sustavi doprinijeti značajnom smanjenju broja prometnih nesreća.
"Ali proći će dosta vremena dok sva vozila dobiju ovu tehnologiju", upozorava on. "U međuvremenu, moramo ovaj problem rješavati i iz drugih uglova. Na primjer, iako u Europi postoje ograničenja u broju dozvoljenih sati provedenih za volanom, trebalo bi strože provoditi i regulirati ova ograničenja."
S druge strane, postoji opasnost i da će se vozači previše oslanjati na ove sustave.
"Vozači i dalje moraju preuzeti odgovornost za potpunu budnost i koncentraciju tijekom vožnje, čak i ako su svi ovi sustavi ugrađeni u njihova vozila", kaže Curtis.
Problemi s privatnošću
Dodatna briga je privatnost, jer sustavi za nadzor vozača putem kamera prikupljaju veliku količinu osobnih podataka o vozaču i putnicima.
Prema Boschu, podatke koje je prikupio njihov sustav procjenjivat će samo softver u samom automobilu, i oni neće biti sačuvani niti proslijeđeni Boschu ili nekom drugom.
Annett Fischer dodaje da, ako proizvođač automobila želi prikupiti bilo kakve podatke od vozača, prvo mora dobiti suglasnost.
Curtis smatra da je transparentnost ključna za povjerenje korisnika. On potiče proizvođače automobila da jasno objasne kako tehnologija funkcionira, kako se podaci koriste i koliko dugo se čuvaju.
"Ako vam to može spasiti život i živote drugih ljudi, svaki takav sustav trebao bi biti dobro prihvaćen", zaključio je Curtis.