Ispred Audijeve tvornice u Bruxellesu, koju je njemački proizvođač automobila opisao kao "kolijevku" svog električnog programa, oko 200 radnika prosvjeduje okupljanjem oko vatre u jutarnjoj kišici. Kompanija razmatra zatvaranje tvornice, što je simptomatičan potez u svjetlu problema koji pogađaju kompletnu europsku industriju električnih automobila - niske potražnje i konkurencije iz Kine.
Audi je podružnica Volkswagena, koji je početkom rujna objavio da razmatra korak bez presedana - zatvaranje proizvodnih pogona u Njemačkoj. Budući da 3000 radnih mjesta postoje upitno, bruxelleski radnici pokrenuli su štrajk, uz velike prosvjede planirane u glavnom gradu, prenosi AFP. Neki su prosvjednici spavali u šatorima ispred modernog pogona koji je 2018. prešao na proizvodnju električnih vozila nakon 70 godina proizvodnje modela motora s unutarnjim izgaranjem.
"Zeznuli su sa strujom. Htjeli su biti inovativni. Trebali smo biti pilot-postrojenje, ali su ga upropastili. Nije uspjelo i sada smo mi ti koji ćemo platiti", rekao je 52-godišnji zaposlenik Karim Chawki.
Utrka u proizvodnji električnih vozila
Europa se utrkuje u proizvodnji električnih vozila u okviru svoje zelene tranzicije. Europska unija dala je rok do 2035. godine za postupno ukidanje prodaje automobila na fosilna goriva. No, prodaja električnih vozila je zapinje. Nove registracije u srpnju su pale za šest posto u odnosu na prethodnu godinu, prema podacima Europske unije. Do toga je djelomično došlo zbog postupnog ukidanja nekih subvencija, ali slabljenje potražnje potaknulo je zabrinutost u vezi sa sektorom.
Potencijalno zatvaranje tvornice u glavnom gradu Belgije posljedica je izazova s kojima se suočavaju europski proizvođači automobila, ističe Felipe Munoz, analitičar iz automobilske podatkovne tvrtke Jato Dynamics. Jeftinija kineska vozila zasitila su tržište, a potrošači se tek trebaju zainteresirati za električna vozila, koja imaju veće početne troškove i tendenciju bržeg gubitka vrijednosti.
Objavljujući u srpnju da razmišlja o zatvaranju pogona u Bruxellesu, kompanija je naglasila da je pala potražnja za luksuznim Q8 e-tronom koji se ondje proizvodi i da tvornica ima poteškoća zbog visokih troškova logistike i proizvodnje.
"Europa je previše zaostala. Jeste li ikada vidjeli kineske automobile?"
"Europa je previše zaostala. Jeste li ikada vidjeli kineske automobile? Puno su napredniji", rekao je Chawki, koji radi na montaži vozila. Nekoliko kilometara dalje, u sjedištu Europske unije, raspravlja se o planovima za uvođenje uvoznih carina do 36 posto na električna vozila uvezena iz Kine. EU je u srpnju odlučila uvesti dodatne carine nakon što je antisubvencijska istraga zaključila da su proizvođači automobila u Kini nepravedno imali koristi od državnih subvencija.
Međutim, taj je potez naišao na otpor nekih zemalja, poput Španjolske i Njemačke, koje se boje štete na trgovinskim vezama s Pekingom.
U prošlotjednom izvješću bivšeg čelnika Europske središnje banke Maria Draghija navodi se da će carine pomoći ujednačavanju uvjeta na tržištu. Ali potreban je "industrijski akcijski plan" kako bi se europskim proizvođačima pomoglo da izdrže i nastave put prema dekarbonizaciji.
"Ove kompenzacijske naknade mogu kompanijama omogućiti predah, ali same neće biti dovoljne. Produktivnost i konkurentnost također se moraju znatno povećati", rekao je Conor McCaffrey, analitičar u Bruegelu, think tanku sa sjedištem u Bruxellesu.
Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen obećala je novi Plan za čistu industriju za usmjeravanje ulaganja u infrastrukturu i industriju u prvih 100 dana nakon što njezini novi povjerenici potkraj ove godine preuzmu dužnost. Ali to bi moglo doći prekasno za briselske zaposlenike Audija koji se suočavaju s burzom rada.
Nekad su bili lideri u proizvodnji automobila
"Njihov bijes je vrlo legitiman, vrlo razumljiv, pogotovo jer Audi nije baš jasan u pogledu svojih planova", rekao je za AFP Bernard Clerfayt, ministar zadužen za zapošljavanje u regiji Bruxelles. Kompanija je primila oko 27 milijuna eura javnih sredstava za pomoć u prekvalificiranju radnika kada je proizvodnju prebacila na električna vozila.
Belgijski sindikati pozvali su na štrajk diljem zemlje u znak prosvjeda protiv mogućih otpuštanja, u jeku glasina o mogućem stranom kupcu. "Ne znamo ništa, ostavljaju nas u mraku. Osjećamo se napušteno", rekao je otac jednog djeteta Regis Lauwereyns (32).
Belgija je krajem 1990-ih bila svjetski lider u proizvodnji automobila, piše The Bruxelles Times. Nakon zatvaranja tvornice Renaulta u Vilvoordeu (1997.), Opelovih tvornica u Antwerpenu (1988. i 2010.) I tvornice Forda u Genku (2014.), od autoindustrije nije ostalo gotovo ništa.