Europska komisija definitivno je odlučila uvesti kompenzacijske carine na uvoz baterijskih električnih vozila proizvedenih u Kini na razdoblje od pet godina. Istraga izvršnog tijela EU je utvrdila da proizvođači električnih vozila u Kini imaju nepravednu prednost zbog državnog subvencioniranja, na štetu europskih proizvođača.
Pored postojeće carinske stope od 10 posto, od četvrtka se uvode dodatne carine u rasponu od 7.8 posto do 35.3 posto. Na vozila američkog proizvođača Tesle proizvedena u Kini dodatna carina bit će 7.8 posto, a za kineske proizvođače BYD, Geely i SAIC 17, 18.8 i 35.3 posto.
Dodatna carinska stopa od 35.3 posto vrijedit će za sve druge proizvođače u Kini koji nisu htjeli surađivati u istrazi, a za tvrtke koje su sudjelovale bit će 20.7 posto.
Komisija najavljuje da će paralelno nastaviti raditi s Kinom na pronalaženju alternativnih rješenja, kompatibilnih s pravilima WTO-a, koja bi bila učinkovita kod problema utvrđenih istragom. Također ostaje otvorena za pregovore o cjenovnim obvezama s pojedinačnim izvoznicima, što je dopušteno prema pravilima EU i WTO-a.
Žestoka rasprava među članicama, Hrvatska suzdržana
Definitivna odluka o uvođenju dodatnih carina donesena je nakon što početkom ovoga mjeseca prijedlog nije dobio potrebnu kvalificiranu većinu, odnosno glasove najmanje 15 država članica u kojima živi najmanje 65 posto stanovništva EU.
Za Komisijin prijedlog bilo je deset članica, dvanaest je bilo suzdržano, među njima i Hrvatska, a pet protiv, uključujući Njemačku, koja se pribojava da bi kineska odmazda mogla ugroziti njezinu automobilsku industriju.
Budući da nije bilo kvalificirane većine ni za ni protiv prijedloga, izvršno tijelo Unije može samostalno donijeti provedbenu odluku.
Istraga je pokazala da kineski proizvođači imaju brojne pogodnosti - preferencijalno financiranje i bespovratna sredstva, zemljište, baterije i sirovine po cijenama ispod tržišnih.
S obzirom na to da su Sjedinjene Države i Kanada uvele carine od 100 posto na kineska električna vozila, a proizvodni kapacitet kineskih proizvođača dvostruko je veći od tržišta EU, postoji opravdana bojazan da bi europsko tržište moglo biti preplavljeno jeftinijim kineskim električnim vozilima.